Onze Zwabber heeft problemen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeannine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2017 12:14

Onze Zwabber heeft problemen

Bericht door Jeannine »

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag lid geworden van deze site, maar heb de afgelopen maanden al vaak gespiekt bij jullie bevindingen en daar veel aan gehad!

Wij hebben 2 rooie jongens, Zwabber 14,5 jaar en Spook 1,5 jaar.

Voor de Kerst (2016) werd onze "altijd gezonde"Zwabber ernstig ziek. Viel vreselijk af, niet meer eten en kotste alleen nog maar wit schuim op. Kreeg een injectie tegen de misselijkheid en weer mee terug naar huis. 's Avonds at hij als een polderwerker, maar de volgende dag was het weer mis. Dierenarts gebeld en meteen terugkomen. Hij is toen ter observatie daar gehouden en aan een infuus gezet. Ze zijn toen gaan onderzoeken wat er fout kon zijn. Het bloed gaf toen al aan een te snel werkende schildklier. Ze hebben een echo gemaakt om zijn altvleesklier te bekijken, maar dat gaf geen doorslag. Iets opgestuurd en toen bleek ook dat zijn altvleesklier niet goed functioneerde.

Na 1 week bij de dierenarts zat hij voor zijn schildklierprobleem vast aan 's morgens(5 mg) en 's avonds (2,5) Thiafeline. Deze dosering was eerst 2 x 2,5 mg, maar is na 1 maand bijgesteld. Voor de altvlees kreeg hij zymoral poeder. 's Morgens en 's avonds een 1/2 schepje, maar hij accepteerde dit niet over zijn eten. Welke malloot dit poeder zo'n zware vanille geur heeft gegeven, geen idee maar die snapt niets van deze heerlijke eigenwijze mormels. Zwab vertikte weer te eten, dus we moesten dit met een spuit toedienen. Wat pate voer, 1/2 schepje erin, roeren, weer wat pate voer en langzaam toedienen. Een kriem voor hem en voor ons.

Zo nu en dan braakte hij nog wel eens en het eten ging traag. Spook werd apart gehouden zodat hij rustig kon dineren, maar meneertje had geen snelheid meer. Zijn bloed werd geregeld gecontroleerd, maar onze kerel had beslist een jasje uitgedaan na zijn opname en diagnose.

Vorige week begon hij weer slechter te eten en steeds vaker over te geven en ik ben toen de tijden gaan noteren. Vrijdag 8/9/17 naar dierenarts injectie tegen misselijkheid, kuurtje maagbeschermers en tabletjes tegen misselijkheid (1/4 - 2 x daags) gekregen. Nog steeds bleef hij braken en wederom de tijden genoteerd. Opvallend, steeds 30 minuten - 1 1/2 uur na zijn zymoral dwangvoeding!

Maandagochtend dierenarts gebeld en haar dit verteld. In overleg even gestopt met Zymoral en afgesproken woensdag, dus vandaag langs te komen. Zwabber hebben we vanaf dat moment binnengehouden en zo konden we hem beter observeren qua ontlasting enz.

Onze Zwabber heeft sinds die maandagochtend NIET meer gespuugd en eet 3 blikjes Goutmet per dag ( speciaal dieet voedsel weigerde hij) Tussendoor zijn Sensible 33 harde brokjes en meneer gedraagt zich als een jonge god.

Vandaag bij de dierenarts geweest, die was blij voor hem en voor ons, we stoppen even helemaal de zymoral. Als hij weer terug zou vallen gaan we uitkijken naar een vervangend geurloos alternatief.

Ik heb het internet al afgespeurd en ben veel namen tegen gekomen: Pancreatic Enzyme( heette voorheen Pancrex Vet ) van Zoetis, Pancreatic Enzymes Supplement van Chemeyes en Lypex. Maar of deze middelen reukloos zijn, geen idee! Weten jullie dit? Niet alles is verkrijgbaar op de Nederlandse markt, wel in Engeland. En Amerika hebben ze nog meer soorten.

Dierenarts dacht dat ze wel aan Pancreatic Enzyme( heette voorheen Pancrex Vet ) van Zoetis kon komen, maar we wachten rustig af.

Hoop dat jullie ervaring hebben met deze 3 alternatieven en mij kunnen vertellen of ze reukloos zijn?

We gaan nu duimen dat Zwabber :iluvu: deze hulpmiddelen niet meer nodig heeft. 18 Oktober wordt zijn bloed weer nagekeken. We geven de moed niet op!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze Zwabber heeft problemen

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan me voorstellen dat het je leven wel even op z'n kop zet, als na 14 jaar Zwabber opeens zo ziek is geworden. Het verbaast me niet dat van de combinatie schildklier- en alvleesklier-problemen Zwabber in korte tijd zoveel is afgevallen, en zich zo beroerd voelt.

In het bloed van mijn nierfaler Dalí kwam twee jaar geleden ook een pancreas-probleem naar voren, en ik heb toen ook gekeken naar toevoegingen om de pancreas te ontzien, en als eerste by Zymoral uitgekomen. Inderdaad is die sterke vanillegeur onbegrijpelijk - ik ben er daarom niet eens aan begonnen. Ik ben een paar alternatieven tegengekomen, maar herinner me dat die schreeuwend duur waren (meer dan € 100,- per potje) - dus dat zijn wel dure experimenten. Er zijn ook preparaten met 'vrije' pancreas-enzymen die je over het eten strooit - maar de werking daarvan trek ik in twijfel. Want het is toch echt de bedoeling dat die enzymen vrijkomen op de juiste plaats in het spijsverteringsstelsel.

Dus ik ben daar toen niet op doorgegaan, en me eigenlijk volledig gericht op de nierproblemen van Dalí - ondanks de aanwijzingen in het bloed heb ik niet de indruk dat het bij hem echt een probleem is.

Bij z'n broer Gaudí was jaren geleden ook een te snel werkende schildklier vastgesteld na vermagering - en ik heb dat toen met SWS pilletjes van de huisdierendokter weer onder controle gekregen, en is nooit meer teruggekomen. Maar dat kan net zo goed een uitzondering of een wonder zijn, want ook de DA snapt daar niets van. Ik zie trouwens dat dezlfde huisdierendokter ook pilletjes heeft voor pancreas-problemen - maar daar heb ik geen enkele ervaring mee (wel positieve recencies).

Zou je de volledige uitslag van de bloedanalyse hier neer kunnen zetten? Maakt het wat gemakkelijker om mee te denken...

Aai voor Zwabber, en sterkte met de situatie!
Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Jeannine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2017 12:14

Re: Onze Zwabber heeft problemen

Bericht door Jeannine »

Bedankt voor je reactie Erik!
Denk dat je Mu Ren bedoelt, ook een idee! Zal dit ook voorleggen bij de dierenarts.
Moet bekennen dat ik de waarden niet ken, maar kan er zeker achterkomen.

Onze Zwabber is een verwende jongen......tja hoe zou dat komen? Sinds we maandag zijn gestopt met Zymoral gedraagt hij zich veel fitter, oogt opgewekter en eet nog steeds perfect. Meneertje weigert ander voer te eten dan Gourmet Gold, dus het vetarme is geen optie. We gaan binnenkort op vakantie en hebben gelukkig een dierenpension bij een dierenarts gevonden. Deze verantwoording wilden we niet bij de buren leggen, maar zij zullen onze Spook vertroetelen! Onze Zwabber gaat 2 weken logeren, iets wat hij nog nooit eerder heeft gedaan. Maar mochten er problemen voordoen, dan weten zij medisch gezien wat te doen en dat geeft ons een grote geruststelling. We hebben 18 oktober weer een afspraak bij onze dierenarts om het bloed te laten testen.

Een knuffel voor jouw kattenlieverds
Plaats reactie