Harde ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Misspollewop

Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

Hallo allemaal, ik kan geen nieuw forum bericht maken dus dan maar zo.
Mijn kat heeft een jaar bijna al last van harde ontlasting. Hij heeft ook artrose bij zijn heup.
Het kan zijn dat het zeer doet om.te persen vanwege de artrose. Maar dat is niet duidelijk.
Ik kreeg een jaar terug fibre response van royal canin. Maar echt goede ontlasting werd het niet. Van buiten hard en van binnen zacht. Hij heeft ook een dagje misselijkheid gehad waarschijnlijk van de metacam die ik toen gaf.maar dat is niet duidelijk.bij da kreeg hij injectie tegen misselijkheid en ik.stopte met de metacam. Toen ging het beter. Hij at en dronk weer. Nogmaals dat was een jaar terug.
Maar ik moest toen laxulon gaan gebruikten. Dat gebruik ik nu denk ik een half jaar.
Dat helpt iets.
Maar een paar weken terug zei da dat ik metacam moest geven voor zijn artrose. Ik heb dat een paar dagen geprobeerd.
Zijn ontlasting werd harder en erg donker. Dat was daarvoor ook zo maar toen nog erger.
De hoeveelheid die hij plast werd ook meer.
Dus ik ben gestopt met metacam.

Het heden:
Kat zat op bak te persen. Met pijngeluidjes. Er kwam niks uit. En.hij viel beetje op zijn gat. Hij ging de bak uit en mauwde zo zielig. Hij had duidelijk pijn.
Naar da geraced.
Die zegt dat het zijn rug is die zeer doet. Maar zijn buik was ook gevoelig.
Nierfunctie was goed zei hij. Maar ja ik heb niks op papier gezien.
Kat heeft zelfs bij da gepoept en wat urine laten lopen. Dat doet ie anders nooit.
Dus da zegt dat ik weer metacam moet geven....
Zucht. Dat durf ik niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Met obstipatie zoals dit?
Het is een raadsel wat kat heeft.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Harde ontlasting

Bericht door nellebel »

goed dat je bent gestopt met de metacam. er zijn ook minder schadelijke pijnstillers. en dat de nierfunctie nu goed is wil niet zeggen dat dat zo blijft met gebruik van metacam. en sowieso niet fijn voor je kat als hij er nog hardere ontlasting van krijgt.
is er wel onderzocht waarom je kat harde ontlasting heeft? werken zijn darmen niet goed, drinkt hij te weinig, andere afwijkingen?
dinie heeft katten gehad met zeer moeilijke stoelgang. mogelijk heeft zij tips.
drinkt je kat wel voldoende? anders helpen vezels ook niet veel. mijn katten krijgen altijd hun natvoer flink aangelengd met water (ze drinken sowieso goed hoor, maar extra vocht kan geen kwaad).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Harde ontlasting

Bericht door castratenkoor »

Ik gaf Bram 2 x daags Laxulon en 1 x per week (soms zelfs vaker) een klysma. Maar ik denk dat Bram zijn probleem een heel andere oorzaak had dan van jouw kat.

Is er bloedonderzoek gedaan naar de nierfunctie? Of je Metacam kunt gebruiken hangt daar vooral vanaf. Als hij nog relatief jong is en zijn nierfunctie is prima, dan kun je Metacam gebruiken in heel lage dosis. Dat schijnt bij artrose beter te werken dan andere pijnstillers. Maar dan moeten de nieren echt 100% goed werken. En dus een heeeeeeel lage dosis. De meeste problemen met Metacam ontstaan door overdoseren.

En als je hem dat blijft geven zou ik elk half jaar bloedonderzoek laten doen. Zodra de nierfunctie ook maar iets omlaag gaat, niet meer Metacam geven.

Verder licht verteerbaar voer, zonder granen geven en veel vocht, b.v. door 2 x daags natvoer met water. Of een paar maal per dag water toedienen met een spuitje. Door veel vocht stimuleer je de darmen ook.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Harde ontlasting

Bericht door ErikPhilippus »

Wat je ook nog kan proberen: afgekoeld kookvocht van koolvis geven. De meeste katten vinden het lekker, en krijgen zo een hoop vocht binnen. Bovendien is koolvis licht verteerbaar.

Ik koop zelf diepvries koolvis in vier stukken, en gooi dan 1 stuk in kokend water. Na een kwartiertje is de koolvis ontdooid en een beetje uit elkaar gevallen, en dan schep ik zo'n 50 ml vocht eruit en laat het afkoelen.

Succes!
Erik
Misspollewop

Re: Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

nellebel schreef:goed dat je bent gestopt met de metacam. er zijn ook minder schadelijke pijnstillers. en dat de nierfunctie nu goed is wil niet zeggen dat dat zo blijft met gebruik van metacam. en sowieso niet fijn voor je kat als hij er nog hardere ontlasting van krijgt.
is er wel onderzocht waarom je kat harde ontlasting heeft? werken zijn darmen niet goed, drinkt hij te weinig, andere afwijkingen?
dinie heeft katten gehad met zeer moeilijke stoelgang. mogelijk heeft zij tips.
drinkt je kat wel voldoende? anders helpen vezels ook niet veel. mijn katten krijgen altijd hun natvoer flink aangelengd met water (ze drinken sowieso goed hoor, maar extra vocht kan geen kwaad).
Bedankt voor je bericht.
De dierenarts zegt dat ik wel metacam moet gebruiken. Dus waarom willen dierenartsen dat zo graag.
Ik heb ook homeopathische druppels gekregen. Van puur spondy. Ken jij dat?
Ik zie hem als hij goed in zijn vel zit redelijk wat drinken.
De laatste dagen wat minder. Hij zit niet goed inzijn vel.
Wie is dinie?
Misspollewop

Re: Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

castratenkoor schreef:Ik gaf Bram 2 x daags Laxulon en 1 x per week (soms zelfs vaker) een klysma. Maar ik denk dat Bram zijn probleem een heel andere oorzaak had dan van jouw kat.

Is er bloedonderzoek gedaan naar de nierfunctie? Of je Metacam kunt gebruiken hangt daar vooral vanaf. Als hij nog relatief jong is en zijn nierfunctie is prima, dan kun je Metacam gebruiken in heel lage dosis. Dat schijnt bij artrose beter te werken dan andere pijnstillers. Maar dan moeten de nieren echt 100% goed werken. En dus een heeeeeeel lage dosis. De meeste problemen met Metacam ontstaan door overdoseren.

En als je hem dat blijft geven zou ik elk half jaar bloedonderzoek laten doen. Zodra de nierfunctie ook maar iets omlaag gaat, niet meer Metacam geven.

Verder licht verteerbaar voer, zonder granen geven en veel vocht, b.v. door 2 x daags natvoer met water. Of een paar maal per dag water toedienen met een spuitje. Door veel vocht stimuleer je de darmen ook.
Een poosje terug kreeg ik fibre response van royal canin. Daar zitten juist granen in die goed verteerbaar zijn ofzo. Maar inderdaad zijn katten vleeseters. Die hebben eigenlijk geen granen nodig.
Ik vraag me af waarom de da dat dan verkoopt.
Hij vind het trouwens vreselijk als ik er met een spuitje aan kom.
Misspollewop

Re: Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

ErikPhilippus schreef:Wat je ook nog kan proberen: afgekoeld kookvocht van koolvis geven. De meeste katten vinden het lekker, en krijgen zo een hoop vocht binnen. Bovendien is koolvis licht verteerbaar.

Ik koop zelf diepvries koolvis in vier stukken, en gooi dan 1 stuk in kokend water. Na een kwartiertje is de koolvis ontdooid en een beetje uit elkaar gevallen, en dan schep ik zo'n 50 ml vocht eruit en laat het afkoelen.

Succes!
Erik
Waar haal jij de koolvis? Gewoon in supermarkt?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Harde ontlasting

Bericht door Dinky »

Misspollewop schreef:Wie is dinie?
Dinie = castratenkoor die hierboven al heeft gereageerd met haar ervaring ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Harde ontlasting

Bericht door Kurgel »

Dat kookvocht van Erik is prima idee, meer vocht is altijd beter voor ontlasting. En wat extra vet, bv vis of zalmolie door het eten. ook goed voor de artrose. is de schildklier gecontroleerd? Van te traag werkende schildklier krijgen ze ook obstipatie en gaan moeilijker bewegen. Komt weinig voor bij katten, maar kan wel.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Misspollewop

Re: Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

Ja dat is een idee om zijn schildklier te checken.

Blijkt dus dat hij ook een abces had van anaalklier.
De da heeft het schoongemaakt.
Maar die gasten weten ook niet wat juist is zeg. De een zegt dit en de ander dat.
Dus de een zegt dat het goed is als kat er aan likt en de ander zegt dat dat niet goed is. Dus hij moest kapje om.
Maar wie heeft er nu gelijk?
Ik word compleet gek van dierenartsen. Zij horen het antwoord te weten niet de klant.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Harde ontlasting

Bericht door Kurgel »

Ook (dieren) artsen weten niet altijd wat het meest praktische is.. vaak weet de assistente dat weer beter ;-) de ene kat likt zich helemaal kapot en MOET een kap, de ander niet en wordt helemaal gefrustreerd van de kap. Als hij er niet te veel aanzit dan kan het best zonder kap. Hebben hier na operatie nooit een kap gehad en altijd mooi geheeld, maar hebben ook nooit aan hechtingen zitten kangen of zo. Dus zal vooral van de kat afhangen. Gewoon goed in de gaten houden of het nodig is de kap op of af te doen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Misspollewop

Re: Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

Hij likt er wel vaak aan.
En omdat het bij zijn anus zit ben ik.bang dat er troep in komt als hij zit.
Er zit wel een vliesje op maar er zit een gaatje bij
Friekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2013 12:34

Re: Harde ontlasting

Bericht door Friekje »

Misspollewop schreef:Hallo allemaal, ik kan geen nieuw forum bericht maken dus dan maar zo.
Mijn kat heeft een jaar bijna al last van harde ontlasting. Hij heeft ook artrose bij zijn heup.
Het kan zijn dat het zeer doet om.te persen vanwege de artrose. Maar dat is niet duidelijk.
Ik kreeg een jaar terug fibre response van royal canin. Maar echt goede ontlasting werd het niet. Van buiten hard en van binnen zacht. Hij heeft ook een dagje misselijkheid gehad waarschijnlijk van de metacam die ik toen gaf.maar dat is niet duidelijk.bij da kreeg hij injectie tegen misselijkheid en ik.stopte met de metacam. Toen ging het beter. Hij at en dronk weer. Nogmaals dat was een jaar terug.
Maar ik moest toen laxulon gaan gebruikten. Dat gebruik ik nu denk ik een half jaar.
Dat helpt iets.
Maar een paar weken terug zei da dat ik metacam moest geven voor zijn artrose. Ik heb dat een paar dagen geprobeerd.
Zijn ontlasting werd harder en erg donker. Dat was daarvoor ook zo maar toen nog erger.
De hoeveelheid die hij plast werd ook meer.
Dus ik ben gestopt met metacam.

Het heden:
Kat zat op bak te persen. Met pijngeluidjes. Er kwam niks uit. En.hij viel beetje op zijn gat. Hij ging de bak uit en mauwde zo zielig. Hij had duidelijk pijn.
Naar da geraced.
Die zegt dat het zijn rug is die zeer doet. Maar zijn buik was ook gevoelig.
Nierfunctie was goed zei hij. Maar ja ik heb niks op papier gezien.
Kat heeft zelfs bij da gepoept en wat urine laten lopen. Dat doet ie anders nooit.
Dus da zegt dat ik weer metacam moet geven....
Zucht. Dat durf ik niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Met obstipatie zoals dit?
Het is een raadsel wat kat heeft.
Het beste middel, denk ik: Iso-Gel, Ispaghula. Bestaat voor 90% uit de plant ispaghula. Korreltjes, paar druppeltjes water erbij en ze worden glibberig. Bij ernstige verstopping wat meer geven (zie bijsluiter), maar als onderhoud: Doe een kwart (of zo) theelepeltje bij elke maaltijd (nat voer). Mijn kat had vaak last van verstopping, en nu niet meer! Hij is tevredener zo dat merk ik wel.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Harde ontlasting

Bericht door Rik »

Friekje schreef:Doe een kwart (of zo) theelepeltje bij elke maaltijd (nat voer).
En niet zoals in de gebruiksaanwijzing van Iso-gel staat een eetlepel. Ik vond een eetlepel al veel dus ik heb ooit aan Bowy een volle theelepel gegeven. En dat heeft ze geweten :lol: Er lag me op een gegeven moment toch een blob ontlasting in de bak :lol: Een kwart theelepeltje om mee te beginnen is al voldoende.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Misspollewop

Re: Harde ontlasting

Bericht door Misspollewop »

:edoh: :eangel: :!: :roll:
Plaats reactie