Poest miauwt hard bij ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Onze 10-jarige poes met artrose in onderrug miauwt de laatste weken erg hard tijdens het poepen.
Ook poept zij elke nacht boven op een plank of kast als de bak niet schoon genoeg is (wordt elke dag schoongemaakt, 1x pw alles eruit en nieuw grit erin). Maandagochtend spreek ik de dierenarts opnieuw, maar wie weet hebben jullie nuttige invalshoeken.

Wat historie:
- verschillende kattenbakken geprobeert (open en dicht)
- kattenbakken op andere plekken
- poes verblijft sinds een paar weken op andere kamer dan de kat, om te kijken of zij stress van hem heeft. Maakt tot dusver geen verschil.
- feliway
- sinds diagnose artrose aan de glucosamine/msm/chondroitine met fantastisch resultaat
- plassen gaat altijd op de bak
- sinds donderdagavond metacam om te zien of het door pijn komt, dit maakt tot dusver geen verschil

Je merkt niets aan de poes. Sinds de gluco is ze enorm levendig, slaapt veel minder, speelt veel meer
Eten en drinken gaat goed (van vers vlees sinds een jaar overgestapt op graanvrij blikvoer met 70% vlees). Ontlasting is goed, niet hard oid.

Kortom, waar kunnen we nog aan denken?
Wat zou de dierenarts eventueel kunnen onderzoeken (al denkt zij niet dat iets medisch is).
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Sifra »

Poe, moeilijk hoor. Je hebt al heel veel geprobeerd. Misschien een tweede bak erbij, wellicht zelfs op de kast? Gebruik je klontvormend grit? Miauwen tijdens het poepen lijkt wel op pijn te duiden. Zou ze de kattenbak met pijn tijdens het poepen associëren? Kan ze met haar artrose de juiste houding aannemen om te poepen?
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Ik dacht al dat ik niet volledig was :)
We hebben drie kattenbakken voor twee katten, we hebben ook twee kleine katenbakjes op de planken en last gezet. De ene keer gaat ze er wel in, de andere keer toch weer er naast.
Als ik de bak goed schoon houdt, dan gaat ze er wel in. Maar dat wordt wel extreem, had m dinsdag verschoond en vanmorgen had ze weer op een kast gepoept.
We hebben ook al meerdere soorten grit gebruikt, met biokat lijkt het t beste te gaan. Anders poept ze er sowieso naast. Dat is inderdaad klontvormend.
We hebben verschillende bakken, op de planken waren ovenscholen waar ze makkelijk in stapt, ook de andere bakken hebben verschillende hoogtes. En als t daar aan lag zou ze toch niet eerst op planken en kasten springen? Daarom dacht de dierenarts ook niet gelijk aan pijn, dan zou ze haar behoefte wel op de grond doen en niet eerst gaan klimmen.

Ik bleef dus ook denken aan pijn, daarom in overleg met de dierenarts haar toch op metacam gezet. Maar het maakt dus geen verschil.
Het enige dat ik kan bedenken is pijn bij het persen, want dat hoeft bii plassen niet. Maar dan moet de metacam toch helpen?

Super lastig!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Sifra »

Inderdaad super lastig. Ik kan verder ook niets bedenken. Hopelijk kom je er samen met de dierenarts uit.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Dinky »

Je zou nog kunnen kijken of iets van lax a paste gaat helpen, dat de ontlasting toch net iets te stevig is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Lopke »

Is het wel bij het poepen?
Deze beschrijving doet me eerder denken aan een kat met blaasgruis en moeite heeft de urine eruit te persen.
De pijn kan ervoor zorgen dat ze het op andere plekjes doet.

Ik zou even proberen wat urine op te vangen en dit naar DA te brengen.
Ik had voor de gelegenheid een plastic zak in de kattenbak gespannen, zodat ik de urine er gemakkelijk met een pipetje uit kon halen.
Het kost maar 10-20 euro, als je gewoon het plasje brengt.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Plassen doet ze meerdere keren op een dag en dan hoor ik haar nooit. Waarom zou ze dst dan wek in de bak doen en het poepen ergens anders?
Morgenochtend gaan we foto's maken bij de dierenarts, ik zal als ik thuis ben een vuilniszakje over het grit heen doen, dan doet ze daar hopelijk nog een plasje op. Uitsluiten kan nooit kwaad, dank voor je tip.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Anne »

Ik zou ook een laxeermiddel proberen. Misschien heeft ze minder pijn als de ontlasting wat zachter is en ermakkelijker uitfloept
Succes bij de da
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Haar ontlasting is best zacht, denk zelf niet dat dat gelijk helpt. Heb in elk geval urine kunnen opvangen en zal morgen wat ontlasting meenemen. Dan morgen nog de foto's, moeten we toch een eind komen!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Helaas wat vervelender nieuws over de poes. Ze heeft hele erge artrose, de dierenarts heeft het niet vaak zo erg gezien. Begint al bij het borstbeen en loopt door tot de onderrug. De houding om te ontlasten doet haar zeer en geeft stress. Katten voelen zich in de hoogte veilig, dus waarschijnlijk gaat ze daarom in de hoogte haar behoefte doen. Daarnaast was de stress inmiddels zo erg dat ze haar buik ook steeds meer kaal likt (waars 's nachs, want behalve een wat kalere buik zie ik haar nauwelijks de buik likken).
We gaan nu eerst nog 10 dagen metacam + gluco/msm/chondroitine + zylkene (natuurlijk suppl om haar minder gestrest te krijgen) proberen en hebben dan even contact over het effect en of we willen gaan laseren.

Ben er erg van geschrokken, vind het erg zielig en hoop dat we haar nog een pijnvrij leventje kunnen bieden.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Lopke

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Lopke »

Ach jeetje, wat zielig....
Ik heb nog nooit eerder over artrose bij katten gehoord en dan al helemaal niet op die plaats, eerder heup en knieen bij honden.

Dan moet ze erg veel pijn hebben, bij onze vorige hond gaven we glucosamine, dit hielp als trein en daardoor kon hij nog 2 jaar pijnvrij leven.

Sterkte
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Anne »

Ach wat sneu :-| gaat het ondertussen al iets beter?
Metacam kan nierklachten veroorzaken, misschien heeft jouw da ook andere pijnstilling?
Klik rechtsboven hier maar op zoek of search en typ metacam in en lees de ervaringen
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Glucosamine helpt hier ook heel goed. Als ik eerlijk ben komt ze helemaal niet op ons over alsof ze pijn heeft. Ze is enorm levendig, vrolijk, speels.
Het is dat ze zo hard miauwt bij het poepen..

De afgelopen twee nachten heeft ze bij ons geslapen en dan gaat ze gewoon naar de wc, zonder te miauwen en begraaft ze haar ontlasting. Stress zal hierin dus ook een grote factor spelen.

We willen haar inderdaad niet voor de lange termijn op metacam, zeker gezien het niet lijkt te helpen voor het poepen. We zijn naar meerdere vormen van pijnstilling aan het kijken, ook alternatief zoals traumeel.
Maar ik denk dat we haar gaan laten laseren en dan eventueel traumeel en glucosamine als ondersteuning.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het miauwen al een stuk minder wordt en ze goed op de bak gaat!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Poest miauwt hard bij ontlasting

Bericht door nona_toma »

Klopt. Vanaf morgenavond laten we haar wel weer alleen slapen, vind het erg spannend hoe het dan gaat.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie