Overgeven (en wordt onwel)

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Vivian_01
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2017 12:39

Overgeven (en wordt onwel)

Bericht door Vivian_01 »

Ik heb 2 poezen (Piaffe en Penotti), zusjes, van 12,5 jaar oud. Penotti kreeg op haar 2e blaasontsteking, gruis etc. dus ze staan beiden sinds die tijd op speciaal nierdieetvoer. Hill’s C/D.

Piaffe kreeg zo’n 3 jaar geleden last van hoestbuien. Ik heb röntgenfoto’s laten maken en de conclusie was: bronchitis (astma). Ze heeft toen eerst dagelijks op een pilletje gestaan maar het was enorm lastig om die pil steeds weer erin te krijgen. Bovendien werkt zo’n pil door het hele lijfje. Ik ben me gaan verdiepen en heb haar getraind en gebruik sinds die tijd de Aerokat met Salbutamol en Flixotide (mensenmedicatie, haal ik bij apotheek). “Het puffen” gaat echt super. Ik doe dit 2x/daags. Werkt in principe heel goed, hoewel het 2x nodig is geweest om naar de DA te gaan omdat ze toch benauwd was. Na een injectie kwam het dan snel weer goed.

Tijdens de afgelopen kerstperiode viel het me op dat ze al enige tijd wel erg vaak spuugt. De ene keer brokjeskots, dan weer bruin met haarbal, dan weer alleen (doorzichtige) slijm. Ook had ik een paar keer meegemaakt dat ze moest spugen en daarna onwel/duizelig/wankel op de poten werd. Bovendien begon ze te hijgen (tongetje wat eruit) en had ze echt even een minuutje of 2 nodig om bij te komen. Om dan vervolgens op te staan en weer leuk overal kopjes uit te delen. Ze oogde verder absoluut niet ziek. Totaal 2x naar dierenarts geweest en 2e keer op speciaal voer gezet voor gevoelige darmen (Royal Canin). De 2e keer injectie leek de boel tot rust te brengen. Er is de 1e keer bloedonderzoek gedaan waar niets ernstigs uitkwam, ietwat ontstekingscellen maar ze reageerde op haar keeltje, die deed waarschijnlijk zeer door het spugen. Goed, het ging over, dus ik was allang al blij.

Het puffen gaat zo makkelijk dat de buurvrouw, die op de poezels past als ik op vakantie ben, het wel zag zitten om te gaan oefenen voor het puffen. Eerst paar keer met mij erbij, toen paar keer ’s morgens, als ik te werk was. Ging prima. Normaal haalde ik voor een vakantie met poes een langwerkende (symptoomonderdrukkende) injectie bij de DA maar ja, dat werkt door hele lijf en puffen is dus beter (werkt alleen in luchtwegen). Dus ik ging met goed gevoel op vakantie en buuf ging puffen. Blijkbaar ging dat een keertje niet goed met poes pakken en heeft ze toch de eerste paar dagen stress gehad. Ze was ook hijgerig. Maar het ging na 2 dagen alweer beter. Toen ik een week later (afgelopen vrijdag) thuis kwam zag poes er prima uit maar wel weer “hijgerig”. Dat kon toen ook komen omdat ze heel blij was dat ik er weer was, ze heeft behoorlijk door huis gerend enzo. Paar uur later, ook na puffen, was het normaal.

Poes bleek na enige tijd de Royal Canin niet lekker meer te vinden en snoepte regelmatig uit het bakje van haar zus, de Hill’s. Omdat het goed ging, heb ik dat toegestaan, ook voor het gemak van de buurvrouw. Normaal kan ik thuis de boel in de gaten houden maar niet als ik er niet ben.

En toch spuugt ze weer best veel. Ik vond door huis wat opgedroogde plekjes (die buuf niet had gevonden blijkbaar, rottige vloer om kots op te ontdekken) kots. Maar niet alles hoeft van Piaffe te zijn. Ze spuugt vaak ook ’s nachts. Ze slapen bij mij op de slaapkamer en ik word er wakker van. Vannacht ook weer. Ze werd erna weer zo onwel dat ze plat op de buik ging liggen en echt moest bijkomen. Vervolgens staat ze vlot op enzo maar qua ademhaling moest ze wel weer bijkomen. Vannacht schoot voor het eerst door mijn hoofd: dit kan zo niet langer. Maar toch is (lijkt) ze niet echt doodziek. Ik ben sinds dinsdag weer met streng toezicht de RC en Hill’s apart aan het voeren.

De DA kon vorige keren niets aanwijsbaars vinden en zei dat het anders toch een doorverwijzing zou worden voor nader onderzoek (echo?). De DA vertelde ook dat het onwel worden te maken kan hebben met druk op bepaalde zenuwbanen tijdens het spugen (??).

Ik wil eigenlijk eerst nog paar dagen die RC voeren, kijken of er verbetering optreedt. Zo niet, dan maar weer de DA bellen voor overleg.

Herkent iemand het vele spugen zonder verder andere ziektesymptomen (geen vergifting etc.)?
Herkent iemand het onwel worden door/na het spugen?

Nog andere tips waar ik nog niet aan gedacht heb?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven (en wordt onwel)

Bericht door Anne »

Kan het zijn dat ze te snel eet waardoor ze gaat overgeven? Of dat ze een langere tijd geen eten heeft gehad en dan ineens aanvalt op het voer? Hier wordt weleens overgegeven als ze te snel eten, maar het onwel worden ken ik niet. Er kan sprake zijn van een voedselovergevoeligheid waardoor ze braakt.
Nou gebruikt mijn zoon ook flixodtide voor zijn astma en ik weet dat dat een schimmel kan veroorzaken in zijn mond, daardoor wordt het ook aangeraden om het voor het tandenpoetsen te gebruiken (pufjes)
heeft jouw da daar nog iets over gezegd?
heeft hij haar keel wel eens goed onderzocht?
Heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie