Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Diarree

Bericht door tommytrippel »

Ik heb 2 kittens van 5,5 maand oud. Een vrouwtje en een mannetje.

Het vrouwtje is aanzienelijk kleiner en lichter als het mannetje wat mij logisch lijkt. Hij is nu rond de 3400 gram, en het vrouwtje rond de 2600 gram. Ze krijgen bij mij vers vlees te eten van Carnibest. Heel af en toe krijgen ze tussen door brokjes (dit is maar zelden omdat het op een andere manier verteerd)

Nu heeft Trippel (de poes) de laatste tijd last van diarree. Dit heeft ze nu al 1,5 tot 2 weken. Het begon met een wat dikkere diarree, het was niet zo compact als een drolletje maar niet zo dun als echte diarree. Nu de afgelopen 2 dagen zitten soms haar achterpoten en staart helemaal onder. Als ik dan naar de kattenbak ga, zie je er soms druppeltjes voor liggen. Ik neem aan dat haar ontlasting nu zo dun is dat het er letterlijk uitstroomt.
Voor de rest eet ze normaal, ze drinkt normaal en ze speelt en doet alles nog. Er zijn verder geen verschijnselen dat ze ziek is o.i.d. Nu hebben ze allebei vorige maand een ontworming en ontvlooings pipetje gehad. Het zijn binnenkatten, dus zo heel snel zouden ze wormen niet op kunnen lopen lijkt mij. Verder kan ik in de ontlasting ook niks raars vinden.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat zij diarree heeft?
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door castratenkoor »

Het zijn kittens en die moeten het eerste jaar via een vast schema ontwormd worden. Het feit dat ze niet buiten komen zegt niks. Ze kunnen wormen van de moeder bij de geboorte meekrijgen. Die kunnen lang als eitjes zich koest houden en nu de kop op steken.

Die Carnibest, ontdooi je niet teveel in een keer? Als dat te lang uit de vriezer is kan het bederven en diarree veroorzaken.

Bij twijfel zou ik een dierenarts raadplegen en eventueel ontlasting laten onderzoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Re: Diarree

Bericht door tommytrippel »

castratenkoor schreef:Het zijn kittens en die moeten het eerste jaar via een vast schema ontwormd worden. Het feit dat ze niet buiten komen zegt niks. Ze kunnen wormen van de moeder bij de geboorte meekrijgen. Die kunnen lang als eitjes zich koest houden en nu de kop op steken.

Die Carnibest, ontdooi je niet teveel in een keer? Als dat te lang uit de vriezer is kan het bederven en diarree veroorzaken.

Bij twijfel zou ik een dierenarts raadplegen en eventueel ontlasting laten onderzoeken.
Ik ontdooi 1 rol, en zodra die goed ontdooit gaat die binnen 1 á 2 dagen op. Dan zou het vlees toch gewoon goed moeten zijn? Tommy heeft er totaal geen last van, dan zouden ze het beide moeten hebben neem ik aan... Ze zijn in januari naar de dierenarts geweest voor controle en ze waren beiden gezond, en ook weer ontworming + ontvlooi gehad.
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree

Bericht door Rik »

Wel ontdooien in de ijskast dan. 1 á 2 dagen mag geen probleem zijn in de ijskast. Je kunt overigens ook een rol doorsnijden in bevroren toestand (iets ontdooien en dan met een goed mes). Dan kan de andere helft weer in de diepvries. Ik haal het er de voorgaande avond uit en ontdooid het in de ijskast.

Ik heb er hier nu ook één aan de dunne sinds zaterdag. Ontwormen is niet preventief. Dus vorige week ontwormt, dan kunnen ze nu wormen hebben. Bij het asiel zeiden ze elke maand ontwormen... Ja, poe, dat heb ik dus niet gedaan. Als het hier langer aanhoudt zal ik dat waarschijnlijk wel een keer moeten doen.

Wat je nu dus het beste kunt doen is wat ontlasting voor onderzoek bij de DA brengen (als die de mogelijkheid heeft om het te onderzoeken). Dan kan daar uitkomen of het wormen zijn, of bacteriën of iets anders. Bij 2 weken diarree zou ik dat toch wel doen. Dat is meer dan "iets verkeerds gegeten".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Re: Diarree

Bericht door tommytrippel »

Rik schreef:Wel ontdooien in de ijskast dan. 1 á 2 dagen mag geen probleem zijn in de ijskast. Je kunt overigens ook een rol doorsnijden in bevroren toestand (iets ontdooien en dan met een goed mes). Dan kan de andere helft weer in de diepvries. Ik haal het er de voorgaande avond uit en ontdooid het in de ijskast.

Ik heb er hier nu ook één aan de dunne sinds zaterdag. Ontwormen is niet preventief. Dus vorige week ontwormt, dan kunnen ze nu wormen hebben. Bij het asiel zeiden ze elke maand ontwormen... Ja, poe, dat heb ik dus niet gedaan. Als het hier langer aanhoudt zal ik dat waarschijnlijk wel een keer moeten doen.

Wat je nu dus het beste kunt doen is wat ontlasting voor onderzoek bij de DA brengen (als die de mogelijkheid heeft om het te onderzoeken). Dan kan daar uitkomen of het wormen zijn, of bacteriën of iets anders. Bij 2 weken diarree zou ik dat toch wel doen. Dat is meer dan "iets verkeerds gegeten".
Ja precies. Ik haal het er inderdaad de avond er voor er uit, en leg het vervolgens in de koelkast om langzaam te ontdooien. Het is een kleine rol (200gram), dus dat eten ze met z'n tweeen wel op binnnen 2 dagen. De grote rollen (die heb ik af en toe als de kleine op zijn 500 gram geloof ik) die snijd ik inderdaad door en doe ik de andere helft weer terug in de vriezer.

Ik houd het nog even in de gaten en dan maar naar de dierenarts inderdaad. Ze heeft overigens altijd wel wat dunnere ontlasting gehad. Ik moet wel zeggen dat het echt 'druiperige' diarree er nu ook wel vanaf is. Dat leek ook slechts eenmalig. Ik kan het niet goed zien in de kattenbak, maar ze zit niet meer onder. Zaterdag zaten echt haar achterpoten onder.
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door castratenkoor »

Ik zou dan eerder de worst in b.v. 3 delen zagen en maar een derde per keer ontdooien. Zo blijft het vlees lekkerder en verser. Ik zou persoonlijk niet voor 2 dagen tegelijk ontdooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree

Bericht door Rik »

Ik haal er ook niet voor méér dan één dag uit. Het is een lastig werkje om de worst door te zagen maar op die manier heb je altijd precies genoeg om te ontdooien. Tevens moet je ook niet voor wekenlang doorzagen want dat is ook niet goed. Hooguit voor 1 á 2 weken aan goed ingepakte doorgezaagde worsten in de diepvries houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door castratenkoor »

Ja de delen goed inpakken in de vriezer inderdaad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Re: Diarree

Bericht door tommytrippel »

Ik vind het aardig lastig om nou te zeggen dat het aan het vlees ligt.
Misschien moet ik inderdaad proberen om het goed vers te houden.

Ik vind het vaak moeilijk te bepalen wanneer het niet meer 'goed' is als het uit de koeling is.
Ze krijgen te eten, maar ze eten het nooit in één hele keer op. Ik probeer vaker kleinere porties te geven dat gaat al beter. Maar het gebeurt soms dat ze er elke keer een paar hapjes van eten en dan doen ze daar gerust 2 uur over. Dus ligt het eigenlijk 2 uur open en bloot buiten de koeling. Zou het hier aan kunnen liggen? Moet ik ze dan nóg kleinere porties geven, of het weg halen en even terug in de koelkast zetten?
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree

Bericht door Rik »

O, maar ik wilde niet persé zeggen dat het aan de voeding ligt hoor. Het is alleen zo dat je met vers vlees wat meer voorzorgsmaatregelen moet nemen dan met blikvoer dat door een process gegaan is. Zo moet je de planken, borden, messen en lepels die je gebruikt gelijk goed afwassen en niet laten liggen e.d. En inderdaad zoveel mogelijk in de koelkast bewaren wat ze niet direct eten. Normaal zou ik het niet langer dan 1 uur willen laten staan. Maar het hangt ook een beetje van andere factoren af zoals het weer (en b.v. vliegen) tot iets stoms als of je vloerverwarming hebt :)

Je kunt natuurlijk gewoon proberen het weg te halen en in de ijskast te zetten om later weer aan te bieden. Als ze in de gaten hebben dat het opgegeten moet worden, doen ze dat misschien ook. Hier wordt het in ieder geval binnen 60 seconden (wat ook weer te snel is) opgeschrokt.

Maar zoals al gezegd... andere oorzaken voor diarree dan voeding zijn wormen (dus eerst een ontworming), virus/bacteriën (dat zal de DA moeten constateren) of parasieten (zoals giardia). Andere oorzaken kunnen nog zijn darmontsteking, tumoren of andere lichamelijke problemen. Maar normaal worden ze eerst op virus/bacteriën/parasieten onderzocht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Re: Diarree

Bericht door tommytrippel »

Rik schreef:O, maar ik wilde niet persé zeggen dat het aan de voeding ligt hoor. Het is alleen zo dat je met vers vlees wat meer voorzorgsmaatregelen moet nemen dan met blikvoer dat door een process gegaan is. Zo moet je de planken, borden, messen en lepels die je gebruikt gelijk goed afwassen en niet laten liggen e.d. En inderdaad zoveel mogelijk in de koelkast bewaren wat ze niet direct eten. Normaal zou ik het niet langer dan 1 uur willen laten staan. Maar het hangt ook een beetje van andere factoren af zoals het weer (en b.v. vliegen) tot iets stoms als of je vloerverwarming hebt :)

Je kunt natuurlijk gewoon proberen het weg te halen en in de ijskast te zetten om later weer aan te bieden. Als ze in de gaten hebben dat het opgegeten moet worden, doen ze dat misschien ook. Hier wordt het in ieder geval binnen 60 seconden (wat ook weer te snel is) opgeschrokt.

Maar zoals al gezegd... andere oorzaken voor diarree dan voeding zijn wormen (dus eerst een ontworming), virus/bacteriën (dat zal de DA moeten constateren) of parasieten (zoals giardia). Andere oorzaken kunnen nog zijn darmontsteking, tumoren of andere lichamelijke problemen. Maar normaal worden ze eerst op virus/bacteriën/parasieten onderzocht.
Ja precies. We hebben inderdaad vloerverwarming, het staat al op een apart matje (ook voor wat er over het bakje vliegt) Misschien dat ik daar wat meer rekening mee moet houden.
Ook heb ik apart 'bestek' voor het voer van de katten, en die was ik inderdaad altijd zorgvuldig met goed warm water af.

Ja soms eten ze alles in één keer op, dat is vaak als we weg zijn geweest en er zit wat langere tijd tussen de voedingen.

Zou het ook kunnen dat ze niet tegen het verse vlees kan? Dat dat de oorzaak kan zijn? Dat ik misschien alleen brokvoer moet proberen?

Ze moeten binnenkort sowieso naar de dierenarts voor castratie en sterilisatie, dan kunnen ze gelijk daar even naar kijken. Ik weet ook niet of ze geholpen mag worden als ze 'ziek' is.
Ik vraag het me overigens echt af, want de laatste keer dat ze gecheckt zijn, hadden ze niks en ze zijn meteen weer ontwormt... Misschien dat het zich in de tussentijd heeft ontwikkeld?
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree

Bericht door Rik »

Tsja... je hebt al de ervaring dat Tommy dus niet tegen brokjes kan (of tegen graan/mais dat erin zit). Dus het zou best kunnen zijn dat Trippel wat slechter tegen het versvoer kan (of iets dat erin zit). Het kan dus gewoon een overgevoelige darmstelsel zijn dat van iets last heeft. De enige manier om dat vast te stellen is een eliminatie-dieet. Dus bijvoorbeeld één soort dier als KVV. Alleen tegen "vers vlees" is het niet want dat zou voor een kat geen probleem mogen zijn. Maar wel bijvoorbeeld tegen kip (of lam, of rund of ...). En als je nu alles door elkaar voert weet je natuurlijk niet waardoor haar maag van slag is.

Van Carnibest heeft de lam-mix ook kippenvlees (en rijst). Maar eend- en kalkoen-mix zijn wel mixen zonder andere dieren (voor een eliminatie dieet). Maar je kunt natuurlijk ook eens een andere KVV soort proberen (ook altijd goed om eens af te wisselen).

Alleen eens kijken of het met brokvoer beter gaat kan natuurlijk ook (hoewel daar ook weer de granen, rijst of mais in zit).

Wormen kunnen zich wel snel ontwikkelen dus dat zou het ook nog kunnen zijn. Maar het kan ook gewoon een bacterie zijn. Bono heeft het hier gisteren nu ook gekregen (na Yuna zaterdag) dus ik denk dat ik hier met een bacterie zit. Ze krijgen hier nog even een ontworming en als het aan blijft houden zal ik er dus ook mee naar de DA moeten (DA geeft geen antibiotica-kuur zonder de poezen gezien te hebben).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Re: Diarree

Bericht door tommytrippel »

Rik schreef:Tsja... je hebt al de ervaring dat Tommy dus niet tegen brokjes kan (of tegen graan/mais dat erin zit). Dus het zou best kunnen zijn dat Trippel wat slechter tegen het versvoer kan (of iets dat erin zit). Het kan dus gewoon een overgevoelige darmstelsel zijn dat van iets last heeft. De enige manier om dat vast te stellen is een eliminatie-dieet. Dus bijvoorbeeld één soort dier als KVV. Alleen tegen "vers vlees" is het niet want dat zou voor een kat geen probleem mogen zijn. Maar wel bijvoorbeeld tegen kip (of lam, of rund of ...). En als je nu alles door elkaar voert weet je natuurlijk niet waardoor haar maag van slag is.

Van Carnibest heeft de lam-mix ook kippenvlees (en rijst). Maar eend- en kalkoen-mix zijn wel mixen zonder andere dieren (voor een eliminatie dieet). Maar je kunt natuurlijk ook eens een andere KVV soort proberen (ook altijd goed om eens af te wisselen).

Alleen eens kijken of het met brokvoer beter gaat kan natuurlijk ook (hoewel daar ook weer de granen, rijst of mais in zit).

Wormen kunnen zich wel snel ontwikkelen dus dat zou het ook nog kunnen zijn. Maar het kan ook gewoon een bacterie zijn. Bono heeft het hier gisteren nu ook gekregen (na Yuna zaterdag) dus ik denk dat ik hier met een bacterie zit. Ze krijgen hier nog even een ontworming en als het aan blijft houden zal ik er dus ook mee naar de DA moeten (DA geeft geen antibiotica-kuur zonder de poezen gezien te hebben).
Precies, ik denk dat het eerder daar aan ligt, gevoelige darmen. Ik moet zeggen dat ze nu de laatste weken Carnibest 'kitten' krijgen, en daarvoor gaf ik ze inderdaad afwisselende smaken. Dus inderdaad eend, kip lam etc. Destijds was het (nog) niet. Dus misschien dat ik geen Carnibest kitten meer moet nemen. Dat daar iets in zit waar ze niet tegen kan.
Ik zal inderdaad weer eens proberen om verschillende smaken te nemen.

Brokvoer ben ik niet zo'n voorstander voor, omdat Tommy niet kauwt. Die slikt zijn brokken in het geheel door en het komt er daardoor ook vaak weer uit...

Toch maar voor de afwisseling gaan.
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
tommytrippel
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 feb 2017 19:01
Locatie: Gorinchem

Re: Diarree

Bericht door tommytrippel »

Misschien dat ze niet tegen de rijst kan, of de oliën... Dat is iets waar ik goed op moet letten, wanneer ik ga afwisselen.
If you ever think about giving up, remember why you held on for so long
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door castratenkoor »

tommytrippel schreef:Ik heb 2 kittens van 5,5 maand oud. Een vrouwtje en een mannetje.

Het zijn binnenkatten, dus zo heel snel zouden ze wormen niet op kunnen lopen lijkt mij. Verder kan ik in de ontlasting ook niks raars vinden.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat zij diarree heeft?
Volgens mijn dierenarts (of het waar is weet ik niet ;-)) kunnen katten ook wormen krijgen via onze schoenen. Als je b.v. in vogelpoep trapt waar wormen in zitten kun je dat via je schoenen mee naar binnen nemen.

Wij trekken onze schoenen altijd in de hal uit, al voor die uitspraak. Maar gezien de hygiëne is dat dus ook wel verstandig - zo bekeken.
Wij deden het eerder omdat de veters er anders uit gesloopt worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie