hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Norea
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2017 11:43

hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is?

Bericht door Norea »

Sinds vorige week maandag ben ik baasje geworden van een mooie 3 jarige poes. Ze komt via stichting Mirtos en ik heb geen voer mee gekregen om langzaam te switchen dus poes is "cold-turkey" overgegaan op nutrivet inne. (na lang te hebben gezocht leek dit me een goede voeding). Alleen nu is ze aan de diarree, vanmorgen lag er zelfs iets naast de bak.
Moet ik het nog langer de tijd geven? Wanneer weet je of deze voeding misschien niet goed is?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Dinky »

Poeh dat is een lastige vraag.

Diarree kan namelijk ook door stress komen.
Of misschien is er wel sprake van wormen?
Weet je wanneer ze voor laatst ontwormd is?

Je kan tijdelijk speciaal voer voor gevoelige darmen geven.

Met zoveel veranderingen in haar leventje is het lastig de oorzaak te bepalen.
Bij twijfel kan je altijd langs de da voor advies en om medische oorzaak uit te sluiten. Weet niet of stichting Mirtos ook medische nazorg kent? Hier bij het asiel geldt 2 weken kosteloze medische nazorg.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Norea
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2017 11:43

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Norea »

Voor ze hierheen kwam is alles in orde gemaakt qua parasieten en vaccinaties dus ga er even vanuit dat het geen wormen zijn.
Volgens mij kennen zijn geen medische nazorg. Ik wilde haar sowieso even laten nakijken bij mn eigen DA maar wilde dr eerst even tot rust laten komen, dit hadden ze me ook aangeraden via de stichting. Ze heeft inderdaad heel wat voor de kiezen gehad het afgelopen jaar. Van baas 1 naar asiel toen naar gastgezin en vervolgens naar Nederland bij mij. Vind het sneu om dr dan alweer aan de stress van een da bezoek te moeten blootstellen.
Begrijp me niet verkeerd, als het nodig is, is het nodig en dan ga ik ook maar als ik het nog even een weekje kan aankijken doe ik dat liever.

Kleine aanvulling; haar poep is dun maar ze poept niet vaker. Zo 1 a 2x pd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het nog een week aankijken, blijft de poep dun dan eventueel een poosje op sensitive voer zetten voor katten met gevoelige ingewanden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Dinky »

Je kan het nog best een weekje aankijken als ik het zo lees. Zeker omdat het maar 1 a 2 keer per dag is.
Zou het hele dag door zijn dan loop je kans op uitdroging maar dat lijkt me met 1 a 2 keer per dag wel mee te vallen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Anne »

je zou ook contact kunnen opnemen met de stichting en vragen wat voor voer ze daar kreeg, als ze daar geen diarree op had. Dan zou je dat kunnen gaan geven. Voorlopig daar op houden totdat de diarree over is en gaan mengen als ze bij jou gewend is. Stress kan diarree veroorzaken maar het kan ook heel goed een overgevoeligheidsreactie zijn.
Ik zou niet nog een week wachten. Voor hetzelfde geld wordt het alleen maar erger en loop je kans op darmbeschadigingen, bloed in de diarree e.d.
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
tammydb4
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:06

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door tammydb4 »

Voor de stoelgang heb ik Bene-Bac plus on line gekocht (zijn goedaardige bacterien voor de darmen om de stoelgang te verbeteren, terug vaster te worden indien het niet om een virus gaat) Mijn kitten is hier erg mee geholpen geraakt...(duurt wel ongeveer 1 week eer het goed aanslaagt) maar ben daar erg tevreden van ;) ik zou ook als ik in uw plaats was even aan de stichting vragen welk voer ze daar kreeg en dat ook halen om de overgang te maken...
Norea
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2017 11:43

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Norea »

Ik heb ze gemaild en ze gingen navragen wat het was. Hopelijk is het iets dat ik hier ook kan krijgen.
Norea
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2017 11:43

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Norea »

Ik ben er inmiddels achter wat ze daar voor voer kreeg maar dat is spul dat niet hier te krijgen is.
Wat zou een goed voer zijn om dr even op te zetten om de darmen tot rust te laten komen? Zijn die DA voeders van RC en hills echt het beste of mag het ook een ander merk voor gevoelige katten zijn? Graag hoor ik ervaringen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Anne »

Dat kan per kat verschillend zijn. Happy hier bijv. doet het heel goed op carocats lam en rijst (licht verteerbaar)
Op smilla's sensitieve kreeg hij spuitpoep
Ik zou dus niet zomaar voor een eigen merk sensitief gaan.
Je kan kijken of carocat bij jou in de buurt te verkrijgen is. Of anders via de da rc sensitief, meestal hebben ze wel proefzakjes om te kijken of ze het lekker vinden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door castratenkoor »

Norea schreef:Ik ben er inmiddels achter wat ze daar voor voer kreeg maar dat is spul dat niet hier te krijgen is.
Wat zou een goed voer zijn om dr even op te zetten om de darmen tot rust te laten komen? Zijn die DA voeders van RC en hills echt het beste of mag het ook een ander merk voor gevoelige katten zijn? Graag hoor ik ervaringen.
Je hoeft RC sensitive niet bij de dierenarts te kopen, kun je bestellen via Zooplus, veel voordeliger.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Norea
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2017 11:43

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Norea »

Ik zie door de bomen het bos niet meer want je hebt die prescription diets voor spijsverteringsproblemen en die krijg je alleen bij da. Ze hebben echter ook gewone sensitive bij de dierenwinkel maar wat nu precies het verschil is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Rik »

Norea schreef:... want je hebt die prescription diets voor spijsverteringsproblemen en die krijg je alleen bij da.
Nee hoor, vraag maar eens bij de DA precies hoe dat merk en type dan heet.

Op Medpets kun je ook de prescription diets vinden:
http://www.medpets.nl/royal+canin+veterinary+diet+kat/
Waarschijnlijk dus deze: http://www.medpets.nl/royal+canin+sensitivity+kat/

En ook op zooplus zijn de prescription diets te vinden:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... inary_diet
Deze dus: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... een/357865

Als de DA een speciaal ander type van RC heeft dan horen wij graag hoe die heet :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Norea
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2017 11:43

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Norea »

ja ik wist dat ze online te krijgen zijn id maar ik wilde vandaag nog ergens een zak vandaan zien te toveren en dan moet ik wel langs een da. Onze dw om de hoek had in ieder geval alleen de gewone sensitive en dan gelijk alleen in 4 kg zak.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: hoe lang duurt het voor een kat aan nieuw voer gewend is

Bericht door Anne »

Daarom is de da in het begin bij dit soort zaken handig. Je kan gratis proefzakjes krijgen en daaruit lijden welke lekker wordt gevonden en hoe het valt. Tevens kun je kleine verpakkingen kopen die zijn inderdaad duurder, maar dan heb je ook de zekerheid dat het goed valt en goed blijft bevallen. Daarna kun je overgaan op grotere verpakkingen via zooplus bijv.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie