IBD bij mijn poes - iemand tips?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Betske »

Hoi allemaal,

Mijn poes Kyra (Ragdoll, 3 jaar) heeft al een halfjaar lang af en toe diarree met bloed erbij. De laatste paar weken steeds vaker. Ze is verder niet ziek, eet goed, drinkt goed en is actief. Ze is behandeld voor Giardia en goed ontwormt, verder heeft ze ook geen parasieten in de ontlasting. Bloedonderzoek was ook goed. Het is dus zeer waarschijnlijk IBD. Ik heb nu hypoallergeen voer van Royal Canin aangeschaft en hypoallergeen natvoer. Heeft iemand ervaring met dit voer en met een kat met IBD?
Tips zijn altijd welkom :)

Groetjes
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

Joep had hier toen hij een kitten was ook steeds diarree. Ik heb hem toen niet laten onderzoeken, ik weet ook niet of het IBD was, maar op advies van de da toen ook hypoallergeen voer van rc gegeven (en dus niks anders) en dat heeft goed geholpen
Joep is ondertussen 7 en is hier vanzelf over heen gegroeid ;-)
Veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Dinky »

Ben benieuwd of het voer inderdaad voldoende werkt.

Mocht het niet helpen dan zou je een 'kuur' kvv kunnen geven. Voormalig forumlid had een Noorse boskat die niet van de diarree af kwam en daar heeft een tijdje kvv voeren geholpen. Ze vond het te duur om altijd te geven dus ging ze tussendoor over op graanvrij brokken en wanneer de ontlasting weer slechter werd gaf ze weer tijdje kvv.
Wellicht iets om in het achterhoofd te houden mocht het hypo allergene voer niet helpen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

@ Dinky Dat zou ik absoluut niet doen. Je kunt beter hypoallergeen voeding geven om de darmen zo weinig mogelijk te belasten


Sorry, ik heb er wel ervaring mee. Even gegoogeld, blijkt hetzelfde te zijn als een chronische darmontsteking en dat had mijn meisje Casper*, onze moeke, ook.
Ze was al wat ouder toen ze de diagnose kreeg en net zoals bij jouw kat schreef de da een voeding voor die de boel zo weinig mogelijk belast ( lees nog meer schade aanricht) Hypoallergeen/sensitief
Bij Casper kwam het door een voedselintolerantie dat ze ibd kreeg, had ik het maar eerder geweten
Ze braakte en had last van diarree en op het laast kreeg ze prednison achtige medicijnen en ook een anti misselijkheidspil.
Ik wil je veel sterkte toewensen, en beterschap!
Weet je da wat de oorzaak is van de ibd bij jouw kat?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Betske »

Ze weten niet wat de oorzaak is. Ik denk dat ze gewoon hele gevoelige darmen heeft. Maar het moet natuurlijk wel verholpen worden. Ik heb vandaag het voer binnen gekregen, wilde het bij Zooplus bestellen want dat is een stuk goedkoper. Ik ben de vierde eigenaar van Kyra, ze is een herplaatser. Maar de vorige eigenaar vermengde haar brokjes altijd met natvoer, dus nu wil ze nooit droge brokjes eten :( Weet iemand wat ik kan doen dat ze haar brokjes toch zo opeet? En verder bedankt voor alle tips :)
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

Je kan proberen de brokjes in heet water te laten wellen. Vaak komen er dan extra geuren los die ze lekker vinden. Er is van rc ook hypoallergeen natvoer, ook bij zooplus ;-)
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Betske »

Ik heb nu hypoallergeen natvoer van Kattovit. Kyra vind het echt heerlijk gelukkig :) Nu maar afwachten of het helpt, maar dat duurt een paar weken denk ik. Alvast bedankt :)
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

Hou ons maar op de hoogte
Ik heb toevallig ook dat hypoallergeen/sensitief natvoer van kattovit. Gisteren binnen gekomen met zooplus. Zo raar, ik ging er vanuit dat ik hypoallergeen natvoer van RC had besteld, maar het bleek dus van kattovit te zijn :???: Het zal de leeftijd wel zijn ;-)
Hier krijgt Hummeltje hypoallergeen voer :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Betske »

Tot nu toe gaat het goed *afkloppen* Eerst had ze of harde, droge ontlasting of diarree. Nu heeft de ontlasting een normale kleur en vorm. Ook ging ze eerst altijd heel lang en wild in de kattenbak graven. Nu doet ze haar behoefte, begraaft het meteen en gaat er rustig uit. Anne, hoe vind Hummeltje het Kattovit natvoer? :) Hoe lang kun je eigenlijk zo'n bakje in de koelkast bewaren? Aangezien Kyra zo'n bakje echt niet in 1 dag opkrijgt...
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het al wat beter lijkt te gaan :eclap:
Hummeltje eet het tot nu toe goed gelukkig. Ze is dus niet de enigste die het lekker vindt :smile:
Als ik zo'n blikje open verdeel ik het in porties en bewaar ik daar een helft van in de vriezer. In kleine bakjes.
Ik denk dat je zo;n blikje niet langer als 2 dagen in de koelkast kan bewaren.
Je moet er dan alleen aan denken het op tijd uit de vriezer te halen. Ik doe het meestal een dag van te voren en laat het in de koelkast ontdooien, en dat dan verder op kamertemperatuur komen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

Hoe is het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Betske »

Het gaat nog steeds goed. Ze heeft tot nu toe geen diarree meer gehad, wat ze eerst elke week wel had. Ik hoop dus dat dit de oplossing is. Maar we wachten nog even af :) bedankt voor de interesse Anne :)
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

Fijn dat het goed gaat :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD bij mijn poes - iemand tips?

Bericht door Anne »

gaat het nog steeds goed?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie