Macrogol ipv lactulose als laxatief, iemand ervaring?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Macrogol ipv lactulose als laxatief, iemand ervaring?

Bericht door artemis »

Beste forumleden,

Mijn oudere 16+ kater Pappie, tevens schildklierpatient, heeft al een paar jaar een hulpmiddel nodig om zijn stoelgang goed te laten schuiven, anders valt hij daar stil en geraakt hij geconstipeerd.

Lang ging dat prima met 2ml daags lactulose over wat natvoer maar nu hij steeds kieskeuriger wordt lijkt hij de lactulose ook beu te worden, het is dan ook ontzettend zoet. Resultaat is dat hij zijn dosis lactulose steeds vaker met een vieze blik bekijkt en helemaal links laat liggen.

Nu ben ik pas bekend met het middel macrogol (verkrijgbaar onder diverse merknamen), net zoals lactulose een osmotisch laxeermiddel.
Volgens mijn apotheker is het een perfect alternatief voor lactulose omdat er eveneens niets van in het lichaam opgenomen wordt en zou het helemaal gelijkaardig werken en dus ook veilig moeten zijn voor de kat. Het is in elk geval neutraler van smaak heb ik al geproefd.

Iemand hier ervaring mee?
Ik heb net van mijn moeder een half flesje Dulcosoft meegekregen (= zuiver macrogol 4000) maar aarzel nog wat om het aan Pappie te geven....
Laatst gewijzigd door artemis op 30 sep 2016 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Macrogol ipv lactulose als laxatief, iemand ervaring?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi, ik kan je niet helpen met je vraag omdat ik de kennis niet heb.

Wel kan ik met je delen dat ik hier ook een 16+ kater heb met darmproblemen. Wel een ander probleem, want hij heeft een disbalans in zijn darmen en hierdoor eerder dunne ontlasting. Voor ongeveer 2 maanden terug ben ik begonnen met een probiotica te geven Zoolac propaste. Dit is een voedingsupplement die ondersteund in een goede darmflora. Misschien is het iets voor je om uit te proberen. Kan me zo voorstellen dat het bij meerdere darmproblemen nuttig is.

Succes met je kater!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie