Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Moos heeft toch weer diarree en last van braken. De internist stelt voor om toch prednisolon te starten en over 2 weken te evalueren.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door pinguin »

Arme Moos beterschap er mee

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Hopelijk slaat de medicatie aan - beterschap Moos!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Toch nog even navraag gedaan of ik niet eerst nog even een ander soort hypoallergeen voer moest proberen.
Ik heb twee weken hypoallergenic van RC gegeven, maar om meteen prednison te starten omdat Moos met dit voer nog klachten heeft, vond ik wat resoluut.

Bleek dat de internist zich vergist had en dacht dat ik al overgestapt was op Anallergenic van RC. Dus nog geen prednison.

Ik krijg morgen Atopy van Sanimed binnen, dat eerst proberen.
Heb Moos ook al eens een kuipje Trovet gegeven waar hij ook van braakte, maar ik las later dat je 1/4e kuipje blijkbaar moest mengen met rijst of aardappel.... Dus dat kan ik ook nog een kans geven.

Ik wil Anallergenic echt als laatste proberen.en daarna pas Prednison. To be continued...
Cerna

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Cerna »

Of Puur Gastri ipv Prednison.

Gizmo braakte en Gizmo had diarree tot Puur Gastri en na een paar dagen was het over
Amber braakte tot Puur Gastri en braakt nu nog maar incidenteel.

Dus...... :smile:
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Die staat inderdaad ook nog op de lijst om eerst te proberen!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Ik houd dit topic up to date omdat ik hoop dat iemand er ooit iets aan heeft.

Mosa heeft een maand geleden het 2 weken goed gedaan op de Atopy van Sanimed. Zonder medicatie. Toen begon het braken ineens weer en heel heftig, hij heeft 3 dagen geen voer of water binnen kunnen houden.

Na overleg met internist toch maar met Prednison 5 mg per dag gestart. Ook weer teruggegaan naar de hypoallergenic van RC (in stapjes) omdat ik niet het gevoel heb dat het met voer te maken heeft. Dit ook in overleg overigens.

Ging weer 2 weken prima en mocht 4 dagen geleden de Prednison met 25% afbouwen. 2 dagen geleden toch weer plasjes onverteerd voer, maar ook met veel haar erbij. Twijfel, want een 'normale' kat, braakt ook weleens haren. Maar vanochtend ook zn gewone voer van gisteravond in een plas uitgebraakt.

Vandaag weer overleg en zij adviseren terug te gaan naar de 5 mg voor 4 weken. Dus helaas toch langer op de Prednison.

To be continued. Hopelijk met een permanente oplossing ipv symptoombestrijding. Moos weegt overigens 4 kg ipv 3.4 nu. Hij drinkt meer en is erg vraatzuchtig (normale bijwerkingen begreep ik) maar voor de rest wel okay.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lieselotje »

Ja van de prednison krijgen ze een onbedaarlijke eetlust. Bij mensen is dat ook, zelf ooit ook gehad en mijn honger was niet te stillen.
Gewichttoename komt waarschijnlijk dan ook daarvan.
Ik hoop toch zo voor je dat het op een gegeven moment beter zal gaan.
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Marga73 »

Ohhh, eindelijk een topic gevonden waarin ik wat ervaringen kan lezen wat betreft het overgeven van katten....
Bij mijn Woezel is ook zijn spijsvertering van slag. Bij hem komt het door IBD. Sinds een half jaartje is bekend dat dit de oorzaak is van zijn spijsverteringsproblemen. Prednison is voor Woezel de enige manier om het (zo goed als) onder controle te houden. We hebben het 2 keer helemaal afgebouwd maar elke keer had hij binnen no-time weer een aanval. Nu zit hij op een onderhoudsdosis. Dit is om de 2 dagen een halfje en dan om de 3 dagen een halfje. Ook dan komt het braken en borrelende darmen wel weer wat opzetten maar het zet gelukkig niet door naar een grote aanval! Dan is het weer even opbouwen en afbouwen met prednison. Woezel heeft hypoallergeen natvoer en hypoallergeen brokjes. Puur Gastri ga ik ook even bestuderen op Google 👍🏻
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

En eindelijk iemand die ook een kat heeft met een zelfde verhaal.

Ik vermoed dat het met Moos ook zo gaat lopen, de rest van z'n leven klooien met Prednison. Ik geef hem nu 3 dagen Cerenia erbij omdat hij door de Prednison heen blijft braken...

Hoe oud is Woezel en hoe is IBD bij hem gediagnosticeerd? Bij Moos was het een differentiaal diagnose, maar uit de weefselkweek kwam het niet naar voren. Toch wordt hij wel zo behandeld omdat er verder niks uit de onderzoeken kwam.
Marga73
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2017 18:06

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Marga73 »

Woezel is nu 8 jaar. Bij hem is het op dezelfde manier als bij jouw Moos vastgesteld. Al heb ik tijdens zijn laatste hevige aanval in mei, wat ontlasting mee genomen naar de DA. Toen het potje open ging zag de DA meteen dat er bloed bij zijn ontlasting zat. Voor haar was dat én de bijbehorende klachten zoals het overgeven en zijn rammelende darmen, de diagnose IBD. Ik had een darmonderzoek kunnen laten doen om de diagnose te laten bevestigen maar dan heb je hetzelfde behandelplan plus dat het veel geld is.
Ik ben heel lang obsessief geweest jegens Woezel. Hield hem dag en nacht in de gaten bij wijze van spreken. Hoor ik zn buikje, is hij misselijk?, ontlasting checken.
De DA heeft me gezegd dat hij hier gewoon oud mee kan worden, dat scheelde enorm wat mezelf betreft. Kan het nu handelen. Woezel ervaart mijn stress en verdriet om hem minder (althans, ik geloof daar heilig in).
Ik weet nu wat ik moet doen als hij tegen een aanval aan zit (zit vaak een kleine 6 weken tussen). Kan altijd bij de DA terecht voor een cerenia injectie als ik hem zelf niet op de rit krijg qua misselijkheid en eetlust.

Heel verhaal dit haha.

Sterkte met Moos! Hopelijk nu lang stabiel!
Trotse bezitter van Woezel (7 bijna 8 jaar) en Spike (7 jaar). In liefdevolle herinnering van Taylor & Campi
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Gelukkig dat je het redelijk op orde hebt met Woezel nu!
De aanvallen van Moos zijn om de 2 weken. Zou mooi zijn als die aanvallen minder frequent worden. Hij ziet er in ieder geval weer uit als een kat ipv een bottenzakje met haar.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Vorige week zondag gaf ik Moos z'n laatste kwartje Prednison. Hij had in de laatste fase van een maand om de dag een kwartje.
Helaas is hij afgelopen vrijdag weer begonnen met braken. Weer mailcontact met de internist en die wilde hem terugzien in het MCD.

Helemaal prina, maar ik ga over een week op vakantie, moet gewoon werken en moet iemand zien te regelen die ons kan vervoeren, ik heb zelf geen auto. Ze willen geen advies geven voordat ze hem daar hebben gezien. Ik zit nu dus duimen te draaien dat een vriendin komende dinsdag kan rijden en het MCD plek heeft. Maar in de tussentijd zit ik met een kat die geen eten binnenhoudt...

Twee dagen cerenia gegeven maar dat doet ook niet veel. Ook weer 2 dagen Prednison een kwartje gegeven, maar denk dat ik weer eerst met een hogere dosis moet beginnen. Maar ja, ik ben geen arts, geen idee hoe dat werkt na een stopweek.
Ik snap dat MCD hem wil zien, maar als ik dat praktisch niet voor elkaar krijg, zal ik toch zelf iets moeten verzinnen tot die tijd. Ik heb een opbouwschema op internet gevonden die overeen komt hoe we een half jaar geleden gestart zijn. Ik zit te denken dat maar te volgen...

Wat zouden jullie doen?
Cerna

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Cerna »

Puur Gastri
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Cerna, ook al geprobeerd. Op de een of andere manier werken homepathische en natuurlijke middelen in dit huishouden niet, hoe graag ik dat ook zou willen!

Ben inmiddels bij m'n eigen dierenarts geweest en die neemt de behandeling nu even over. Zij vonden het ook onzinnig Moos nu op stel en sprong weer naar Amsterdam te rijden, juist omdat het nu zo goed gaat tussen Dex en Moos na 6 maanden...
Plaats reactie