Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Het zijn tabletten van 20 mg die ik zelf in 4 delen moet breken.
Gisteren hield Moos de 2e wel binnen en al het eten daarna ook.
Dus hij verdroeg het gisteren wel.

Hij heeft ook de hele week wel zin in eten gehad, maar nu laat hij z'n gekookte kip ook staan. Hij krijgt 's middags ook cerenia die 24 uur werkt en dus nu nog werkzaam zou moeten zijn.
Ik ga morgen inderdaad weer even bellen, maar het is zo'n lastig verhaal. De ene kennelijke pil wel te werken, dan weer niet,dan houdt hij een dag eten binnen en dan weer niet. Er is geen duidelijke lijn en daardoor lastig een oorzaak te vinden. Zo lang heeft hij nog nooit last gehad….
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Ik wilde eigenlijk vandaag reageren in het omeprazol topic dat Mosa al 10 dagen niet gebraakt had en zelfs de omeprazol goed binnenhield.

En vandaag gaf ik hem z'n gastro-int. brokjes, nog steeds maar heel weinig (als het goed valt krijgt hij daarna wat meer) en hij begon 5 minuten later weer te loeien en gooide er alles uit.

Ik heb beide katten afgelopen weken flink gekamd, hij heeft alleen zn gastro-brokjes gekregen. En nu vanuit het niks braakt hij het weer uit. Dus het haarbal verhaal of overgevoelige maag van het braken kan ik nu niet meer toepassen.

Als ik zoek op internet vind ik veel over acuut en chronisch braken. Ik weet even niet waar ik Mosa nu onder kan plaatsen. Want het ging goed en het kan zomaar 1 keertje weer zijn nu? Maar ik zit te denken toch maar weer naar de da te gaan. Als ik de topics hier doorspit zit ik te denken aan een bloedonderzoek. Is dat een logische eerste stap? Of toch maar weer even aankijken of het bij deze ene keer blijft?? Zie ik iets over het hoofd wat ik nog kan doen of kan laten onderzoeken?

Ik zou graag hier oude topics doorlezen,maar weten even niet in welke hoek ik moet gaan zoeken, iemand ideeën?
kittentjes

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door kittentjes »

Is het inmiddels opgelost? Ik zie dat et niet meer gereageerd is namelijk...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Bijna alweer een jaar geleden dus. Met al mijn goede voornemens om hier weer meer actief te zijn, is het me niet gelukt door prive-omstandigheden.

Met Moos is het op en af gegaan. Na mijn laatste bericht ging het maanden goed. Daarna weer eens braakperiodes die zo snel weer weggingen dat ik het maar weer liet. Want ja, het begon elke keer met een haarbal en hij kwam dan in een vicieuze cirkel die ik wist te doorbreken. Laxapast, meer kammen, kleinere porties voer, sensitive voer, nexiumkuurtje. Allemaal gedaan. Maar laatste weken kwam het echt frequent voor en ben ik naar de DA gegaan voor bloedonderzoek.

Enige wat daar uitkwam was een verhoogd B12. Me suf gegooglet, maar kom alleen maar dingen tegen over een verlaagd B12. Voorlopige opties; tumor in de buik of chronische darmontsteking.
Ben me rot geschrokken, want een tumor was mijn ergste nachtmerrie. En nog meer schrok ik van zijn gewicht.
Mijn weegschaal is dus niet accuraat en ik heb door een jaar observeren niet opgemerkt dat hij toch echt veel was afgevallen. Hij weegt 3,4 kg nu... (hij komt van 4,7 af)

Morgen krijgt hij een echo. Hij is hartstikke levendig, ziet er goed uit, alle labwaardes waren goed, ze voelden niks vreemd. Ik heb afgesproken met hem dat hij IBS heeft en dat dat de uitslag wordt en dat we dan op voer speurtocht gaan.

Ik zal hier posten zodra ik meer weet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Ach wat rot te horen dat Moos weer in de lappenmand zit. Hopelijk vinden ze bij de echo geen kwaadaardige tumor. Sterkte!

Ik duim dat je hem met speciaal voer weer op de rails krijgt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

ah Castratenkoor, dank! (heb stiekem gisteren meteen je album weer gecheckt toen ik toch weer eens online was :verliefd: )

Heb goed nieuws, alles zag er perfect uit, niet eens een vergrote lymfeklier of ontsteking. Omdat nexium zo goed werkt voor hem, gaat hij dat nu voor langere tijd krijgen. Ik kan een voerbak lenen die alleen open gaat bij de chip van Mosa, zodat hij als ik van huis ben toch steeds kan eten. Hij kan maar kleien porties per keer aan en als ik moet werken zit er toch te lang tussen en is hij weer zo hongerig dat hij te snel eet, ondanks antischrokbak.

Nu maar weer met Dex naar de dierenarts, want die zit de laatste tijd steeds te grommen naar Moos en laatst ook tegen mij, denk dat hij pijn heeft :-|
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Dat is zeker goed nieuws! Een echo is toch iets moois als het om zekerheden gaat. Zo te horen heb je alles goed doordacht met het voeren van Mosa.

Nu weer met black beauty Dex naar dierenarts. Duimen draaien weer dat het onschuldig is. Blijft "rommelen" bij jou.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat er geen enge tumor is gevonden! Hopelijk krijg je hem weer voor langere tijd op de rit ;-)

Hopelijk bij Dex ook geen enge dingen *duimduim*
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Thanks Dinky!

Nou, Dexter is helemaal onderzocht maar niks kunnen vinden. Geen plasproblemen, geen patella luxatie (de twee dingen waar ik zelf als eerste aan dacht. Waarschijnlijk toch stress. Laat de grote zoektocht maar beginnen...

Stress door het gedoe met Moos, dat er sinds kort een deur naar de keuken is (door alle voedselproblemen zijn ze beiden voedselobsessief en was de keuken een oorlogsterrein) te weinig aandacht omdat ik erg druk ben ?
Of voelde hij nu geen pijn omdat de loxicam nog werkte tijdens het onderzoek?

Ik wil eigenlijk dit soort dingen in een juist topic plaatsen, maar weet echt niet in welke aangezien ik nu al drie verschillende differentiaal diagnoses had... :eeh:

Voor nu; nog een kattenbak erbij, kuur zylkene (nog nooit geprobeerd, maar hoop dat hij wat rust krijgt ervan) momenten echte Dex tijd, en zoveel mogelijk voer aanbieden aan beiden zodat de stress daarom hopelijk wat minder wordt. Heb ook nog wat extra schuilplekjes in de hoogte gecreëerd, maar die sufferd gaat steeds bij de voordeur zitten wat het laagste is in mijn huis (heb een bovenwoning....) en alleen zeil ligt.... (misschien stress van buurtkatten??)

En nu zelf nog even ontstressen na al die zorgen ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Konden ze maar praten hè - en uitleggen wat er afspeelt tussen de oortjes. Ik hoop dat je beide heren weer op de rit en tevreden krijgt. Ik weet als geen ander hoe lastig het is te boordelen wat er nu precies aan scheelt in zulke gevallen. Van alles uitproberen en goed op lichaamstaal letten is meestal het enige wat je kunt doen. En ze uiteraard veel liefde en aandacht geven, maar dat spreekt voor zich.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Kurgel »

Nexium remt maagzuur productie, maar werkt pas na een paar dagen optimaal omdat dan de cellen van de maag pas minder zuur gaan produceren. Duurt dus even voor je effect gaat zien, maar hij moet het uiteraard wel binnen houden. De capsules kan je openmaken en dan de korrels geven, maar je mag ze niet pletten of vermalen. Tabletten mogel wel in water opgelost met spuitje gegeven worden, maar ook hier: niet vermalen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Mosa heeft inmiddels een endoscopie gehad bij MCD en er zijn biopten genomen. Niks bijzonders gevonden.

De internist heeft hem voor een week Cerenia gegeven en ik ben RC hypoallergeen voer gaan geven want er wordt aan een voedselovergevoeligheid gedacht.

Moos heeft donderdag zn laatste tabletje Cerenia gehad en vanochtend vond ik een hoopje uitgebraakte brokjes op het tapijt, met daar een stukje plastic in?! Geen idee waar hij dat weer gevonden heeft want mn huis is ondertussen zo steriel als een o.k.
Net zn ochtendbrokjes gegeven en dat heeft hij ook weer uitgebraakt. Denk dat RC hypoallergeen het niet gaat worden.

Andere opties zijn Sanimed, Trovet, Hills zd of RC anallergenic. Internist zei dat het met katten met voedselovergevoeligheid veel proberen is met merken omdat ze niet allemaal goed reageren op 1 soort hypoallergeen voer.

Over twee weken moet ik weer verslag uitbrengen aan de internist en dan kunnen we plan bijstellen indien nodig. En eerder contact als hij aanhoudend blijft braken natuurlijk.

Hij is volgens mijn keukenweegschaal van 3,4 naar 3,6 kg gegaan in de week dat het goed ging met Cerenia. Hij komt van 4,7 af en toen was hij al erg slank....
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wat een lastige zoektocht. Het lijkt wel een legpuzzel waarvan je de belangrijkste stukjes mist...frustrerend voor je.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Cerna »

Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp dat Mosa erg vaak spuugt.

Onze Amber was (ja ik kan met vreugde in het verleden praten na jaren spugen) een chronische spugerd totdat ik het advies kreeg om haar Puur Gastri te geven. Het duurde even voordat de druppeltjes aansloegen, maar daarna werkte het geweldig.
Ze spuugt nu alleen nog maar wanneer ze teveel slijm in de maag heeft (was een chronische nieserd, maar ook dat heb ik met 80 procent naar beneden kunnen brengen, maar soms zit ze toch nog vol met slijm en dat moet er dan uit)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

@ Cerna, ik zet de Puur Gastri op mijn lijstje voor later. Eerst even het juiste voer vinden en stabiel blijven. Hij heeft nu een soort eliminatiedieet. Daarna zou ik het kunnen proberen te geven als hij nog incidenteel braakbuien heeft, dank voor de tip!
Plaats reactie