Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Hoi allemaal,

Ik vond de titel al lastig om in te vullen, dus wist ook niet goed waar dit topic onder te plaatsen (vacht, spijsvertering, voer of misschien zelfs gedrag)

Mosa, mijn kater van 7 jaar, krijgt 1 keer in de zoveel tijd een braakperiode. Het begint met een haarbal uitbraken en daarna lijkt zijn maagje zo overstuur dat hij ook geen brokjes meer kan binnenhouden. Om de vicieuze cirkel te doorbreken heb ik hem vorige keer cerenia gegeven i.o.m. de DA.
Nu is het weer zover en ik heb hem nu maar op gekookte kip gezet, dat is het enige dat hij verdraagt. Na een aantal dagen kan ik dat weer langzaam over laten gaan in 'normaal voer'.

Ik ga de katten nu maar een stuk vaker kammen en moutpasta toevoegen aan Mosa's voer (de ander heeft nooit haarballen), maar herkent iemand dit? Dat de kat maar blijft braken nadat hij z'n haarbal kwijt is? Is de maag dan zo geïrriteerd? En is er nog meer wat ik kan doen om hem te helpen?
Dorien66

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum. Het spijt me, ik heb hier geen ervaring mee, kan je dus geen tips geven. Ik hoop dat iemand anders hier wel een goede tip heeft voor je.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Rik »

Lovecat (Natasja) is al een langdurig lid van het forum hoor :lol: ;-)

Cerenia lijkt mij overigens niet helemaal het middel om een gevoelige maag-probleem op te lossen. Het is wel een anti-misselijkheidsmiddel maar ik denk dat er veel betere andere middelen zijn voor een maag die overstuur is. (maar het is in ieder geval een keer in overleg met de DA gedaan dus dat is goed) Misschien dat er bij de huisdierendokter wat betere middelen zijn.

De moutpasta is dan inderdaad een aardig idee om de haarballen de andere kant te laten passeren :) Je zou ook nog de Lax-a-past nog kunnen proberen. Die is speciaal voor spijsverteringsproblemen veroorzaakt door haarballen (zie bijsluiter).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Dorien66 »

Oh gut Natasja, sorry! Heb met mijn neus gekeken :oops:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Misschien dat er wat haar van de haarbal onderweg achterblijft en dat hij daardoor blijft kokhalzen?
Veel kammen liefst elke dag lijkt mij een goed plan.

Mijn Douwe braakt ook veel haarballen, sinds ik elke dag ben gaan kammen is dat stukken minder geworden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Haha, Dorien, geen probleem, ik ben ook echt geen vaste poster meer ivm extreme drukte (nu ik dit zeg, mis het forum wat dat betreft heel erg)

Rik; helemaal eens, de Cerenia was echt een noodingreep op dat moment en de DA gaf het ook niet als eerste keus. Ik zag Gastro op huisdierendokter en dat sprak me wel aan, ervaring mee toevallig? Dank voor je suggesties, ik ga even op zoek naar de pasta's!

Dinie; elke dag, echt? Jeetje, ik vond 2 keer per week al rigoureus, maar ik heb Moos ook wel ontzien; hij vindt kammen zo erg en ik vind hem kammen zo erg (hij gaat echt janken..), dat ik het eerlijk gezegd nauwelijks meer doe. Tijd voor verandering dus…

Merk jij ook dat Douwe dan een ander soort vacht heeft?

Ik heb meerdere borstels/kammen, maar geen 1 lijkt vat te krijgen op zijn vacht, terwijl van Dexter 3 nieuwe katten afkomen als ik bezig ben!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Douwe heeft een dikke Britten - vacht. Gelukkig vindt hij kammen lekker.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Ik heb na een dag gekookte kip voeren, Mosa net 3 haarbalsnoepjes gegeven, kwam er 5 minuten later weer uit.
Hij verdraagt nu dus al dagen geen hard voer meer, is dat omdat het maagje zo overstuur is? Nu maar een paar dagen gekookte kip (of gekookte witte vis) voeren? Voor de rest is hij weer helemaal opgeknapt….
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door castratenkoor »

Je zou speciaal voer voor gevoelige maag en darmen kunnen geven gasto intestinal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

De gekookte kip kwam er net ook weer uit. Ik heb het verpest met die brokjes denk ik… (1 keer braken en dan te snel erna kip voeren denk ik?)
Ik zit nu even in twijfel. Vanavond en vannacht niks voeren (maag weer rust geven) en morgenvroeg weer gekookte kip proberen en dit het weekend doorzetten? En daarna wat gastro intestinal voer proberen? Of morgen na mijn werk naar de dierenarts?

Normaal ben ik zo hysterisch dat ik meteen naar de dierenarts ga, maar omdat ik deze periodes van Mosa ken EN hij echt helemaal overstuur gaat van een ritje naar de DA stel ik het liever uit. Vooral omdat hij verder in orde is. Dit is nu de 3e keer in 3 jaar tijd dat hij zo'n braakperiode heeft, dus een vreemd voorwerp in neus/slokdarm, darm etc. ligt niet voor de hand. Het is elke keer hetzelfde patroon; haarbal, kotsen, geen brokjes meer verdragen, paar dagen gekookte kip en daarna weer niks meer aan de hand.

Ik heb nu te snel brokjes geprobeerd denk ik, maarja, ik ben echt heel erg aan het twijfelen….
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Ik update maar even, misschien dat iemand er ooit iets aan heeft.

Toch naar de DA gegaan, hij kotste vannacht weer alles uit.
Soort maagontsteking; nu maagzuurremmers en cerenia-injectie +tabletten voor thuis gehad. Ook wat gastro intestal voer om te proberen en lax-a-past voor onderhoud. Het zijn dus echt de haarballen die hem zo irriteren, dus het kambeleid wordt flink aangescherpt hier.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Dinky »

Hopelijk is dit inderdaad de oplossing en krijg je weer rust in de tent!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Gister heeft hij 2 x beetje kip gegeten en dat bleef binnen. Net heb ik hem nexum gegeven en meteen daarna kip en dat kwam er na 2 minuten weer uit, maar zonder kokhalzen dit keer.

Nexum eerst uur laten inwerken? En te grote portie kip gegeven? Ik ga straks naar de kliniek voor voer voor Dex. Ze zijn tot 12.00 open dus hoop dat Moos voor die tijd wat binnenhoudt want anders moet hij misschien weer mee....
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Lovecat »

Ik heb Moos gisteren een tweede omeprazol gegeven (nexium) en toen ene uur gewacht en wat gekookte kip gegeven, de hele dag kleine porties gevoerd en alles is binnen gebleven.

Net gaf ik hem weer z'n Nexium en die kwam er al na 3 minuten uit (tenminste hij braakte wat schuim met wat roze kleur en Nexium is roze).
Ik dacht dat je het juist op nuchtere maag moest geven zodat ie daarna z'n eten beter kan verdragen, maar ja, als ie het meteen uitkotst… Nuu weet ik het niet meer hoor

Ik kan op internet echt niks vinden over Nexium. Is er iemand die hier ervaring mee heeft???
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Haarbal en daarna niet stoppen met braken

Bericht door Rik »

Ik kan ook weinig vinden van gebruik van nexium bij dieren. Hoe geef je die nexium? Zijn het tabletten, capsules of korrels? Ik begreep dat die in ieder geval niet gekauwd mogen worden omdat het dan de maag niet passeert en dus de darmen niet bereikt. (Kauwen kan de beschermlaag beschadigen)

Braken kan wel tot de bijwerkingen horen maar staat bij zelden. In ieder geval kun je de DA nu wel vertellen dat het dus niet verdragen wordt want die is natuurlijk geen toeval.


http://www.apotheek.nl/medicijnen/esome ... uik-ik-het
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie