Toch ook met Ed naar de DA

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Net voor de tweede keer terug van de DA met Ed. Hij bleef toch af en aan diarree houden en is bijna een kilo afgevallen in een jaar tijd. Afgelopen dinsdag is hij onderzoch en heb ik RC gastro Intestinal meegekregen en een AB kuur metrobactin voor 5 dgn. Omdat het me niet lekker zat ben ik verder gaan zoeken, Ed kan van een darmontsteking of virus toch geen kilo afgevallen zijn. AL gauw kwam ik bij pancreatisis terecht. De vage symptomen kloppen precies dus vandaag weer naar de DA
,weer 200 euri lichter. Ed is zoooo moeilijk te prikken, echt zielig, eerst ene poot 2x toen toch maar andere poot. Het is wel 5x geprobeerd, zo zielig..Hij ligt hier nu lekker bij te komen en heb ook wat zakjes natvoer rc GI meegenomen. Beetje goed nieuws, hij is 3 ons aangekomen sinds maandag!
Gele ontlasting was volgens de DA typerend voor diarree en hoeft niets te maken te hebben met pancreas of lever (kan wel, maar lang niet altijd volgens haar) Er wordt nu een uitgebreid bloedonderzoek gedaan (gastro-intest) en grote check-up.
Maandag in de middag de uitslag.
Ben blij dat ik toch gegaan ben vandaag, meer kan ik nu niet doen dus ik ga maar eens proberen wat aandacht aan mijn gezin te besteden en het een beetje van me af te zetten want ik google me suf.. :roll:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp je zorgen om Ed. Inderdaad zielig als zo'n beestje niet goed te prikken is. Ik heb er ook zo eentje, die is niet in een pootje te prikken, ging beter op de borst. Dat is wel veel, 300 g erbij in een handvol dagen - kan dat wel? En ik vroeg me af hoe je bij pancreatitis komt, welke vage klachten komen overeen met het beeld van pancreatitis? En ik neem aan dat er ook pancreas-specific lipase wordt meegenomen in de bloed analyse?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

@Erik, ja dat wordt meegenomen. Omdat hij langzaam afvalt, af en toe diarree heeft, af en toe braakt, minder actief is. Vage klachten zoals Pancreatitis omschrijft. Ik hoop het niet natuurlijk. Net ook zijn ontlasting nog ingeleverd opGiardia. Kan ik dat evt ook afstrepen.
Afgelopen maandag is hij gewogen, thuis en bij de da en wat hij 7.5 kg. Vandaag thuis 7.8 kg en bij de da 7.85 kg. Hij heeft daarna wel gepoept toen we thuiskwamen, dat was natuurlijk ook wel ong 3 ons.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Blijft lastig, maar maandag weet je vast meer. Kan niet zo goed een chronische darm-ontsteking of zoiets zijn. Hoe oud is Ed eigenlijk?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Hij is 7 jaar en 5 maanden. ( maar wel een ex-diabeetje)
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Ze heeft me vanmiddag gebeld, in principe was alles goed, nierwaarden, leverwaarden enz allemaal oke. een bepaalde waarde SDMA (??) heeft ook met de nieren te maken en dit was 17 (ref 0-14) Dit was licht verhoogd wat kon duiden op iets achteruitgang van de nierfunctie. Was volgens haar niet verontrustend. Ook zijn foliumzuur is veel te hoog 131.9 (ref 25.2-49.0) Dit kun te maken hebben met de evt infectie in zijn darmen maar zou nu minder moeten zijn ivm de AB-kuur die hij heeft gehad. (ook niet verontrustend) Eerste noodzaak is nu om Ed weer meer te laten eten, hij mag niet meer afvallen. Zo toch dan krijgt hij een echo. Ed wil zijn oude MAine Coon RC brokjes wel ( ook niet genoeg maar die wil hij in elk geval) De RC GI eet hij praktisch niet. Ik durf nu ook niet te switchen naar een nierdieet omdat hij al zo slecht eet en dit was volgens haar ook niet nodig

Al met al, kweenie... op zich fijne uitslagen , maar toch niet gerustgesteld. Hij heeft (behalve een piepklein plasje vandaag) niet meer op de bak gezeten. Diarree zal dus voorbij zijn waarschijnlijk maar toch , het zit me niet lekker..
Wat denken jullie?
Volgens da kan het niet eten ook nog goed te maken hebben met het wegvallen van Ben, Ed is erg gevoelig, het zou dus kunnen misschien?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Het is in ieder geval bemoedigend dat de bloedwaardes OK zijn.
Ik zou die SDMA waarde met een korrel zout nemen. Op basis daarvan is er denk ik geen noodzaak om over te stappen op nierdieet.
Foliumzuur veel te hoog? Dat is apart. Heeft dacht ik iets te maken met vitamine B12, maar het fijne weet ik daar ook niet van. Wellicht een tekort aan B12 ofzo?
Het slechte eten kan zeker te maken hebben met het missen van Ben, lijkt me helemaal niet denkbeeldig.
Zou het even aankijken. Misschien zou je Ed wat Mirtazipine kunnen geven? Je kan de DA een recept laten schrijven, moet je bij de apotheek ophalen, en dan 1/8 geven. Gaan ze vaak binnen 10 minuten goed van eten.... Zou je even in gedachten kunnen houden als het eten echt niet lukt.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Ennakee »

Over een overschot van foliumzuur in het bloed bij de kat of hond vond ik de volgende info:

'Foliumzuur of folaat

Foliumzuur wordt in het eerste deel van de dunne darm opgenomen. Als er een ziekte is van de dunne darm, is de opname verminderd en kan foliumzuur tekort ontstaan. Aan de andere kant kunnen darmbacteriën folaat maken. Als er een overgroei is van darmbacteriën in de dunne darm, dan kan er abnormaal veel foliumzuur in het bloed meetbaar zijn. Bij darmziektes kunnen we dus zowel teveel als te weinig foliumzuur meten in het bloedonderzoek.

(honden krijgen niet snel een tekort aan foliumzuur, en lijken er ook weinig verschijnselen van te hebben. Wel lijken honden net als mensen tijdens de zwangerschap/dracht meer foliumzuur nodig te hebben.)

Waarom willen we foliumzuur meten in het bloedonderzoek?
Opname door het dunne darmslijmvlies goed?•
Overgroei van darmbacteriën in de dunne darm?•
Verminderde aanmaak rode bloedcellen•
Ziektes van het afweersysteem•

Verhoogd foliumzuur kan passen bij:
Bacteriële overgroei in de dunne darm.•
Alvleesklierprobleem (EPI)•
Verlaagd foliumzuur kan passen bij: Te weinig opname in dunne darm, door ziekte van de dunne darm•
Bepaalde antibiotica (sulfonamides) kunnen zorgen voor minder productie van foliumzuur door bacteriën•'

Bron: http://www.mcvoordieren.nl/foliumzuur-vitamine-b12

Dus het kan met teveel darmbacteriën (darmziekte) te maken hebben die de B11 produceren. Of toch met de pancreas.
Aldus deze website. En deze dierenklinieken hebben volgens mij wel een goede naam.

Deze tekst laat de samenhang zien tussen EPI en bacteriële overgrow:

'EPI leidt tot een verminderde vertering van de voedingsstoffen, met name van de vetten. De onverteerde vetresten in de dunne darm veroorzaken diarree en vormen een voedingsbron voor de darmbacteriën, die zo tot grote aantallen kunnen toenemen en de klachten verergeren. Deze zogenaamde 'bacteriële overgroei` is een bekende complicatie bij EPI.'


Bron:read:http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... gdarmp.htm


Dus je zou met je voorgevoel omtrent de alvleesklier ontsteking weleens op de goede weg kunnen zitten qua oorzaak voor Ed's verminderde eetlust, diarree etc.

Hopelijk kom je met deze info een stukje verder..

Beterschap voor Ed
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Goeie informatie, Anneke!

Ik heb begrepen dat er in het bloed specifiek is gekeken naar pancreatitis, dus dan zou een ontsteking van de alvleesklier wellicht minder voor de hand liggen? Ook zou in dat geval de ontlasting duidelijk vet moeten zijn, geen idee of daar bij Ed iets over te zeggen is.

Hopelijk helpt de AB kuur. Want het is natuurlijk veel beter om de oorzaak op te sporen, dan Mirtazipine geven.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Ed heeft een Fpli test gehad voor pancreatitis en uitslag was 2 dus dat zou uitgesloten moeten zijn volgens da. Ook zijn enzymen waren oke. De overgroei aan bacterieën lijkt me dus het meest voor de hand liggen voor de verhoogde foliumzuur, dit zegt da ook, maar dit zou aangepakt moeten zijn met de ab. Zijn drollen zijn weer zo goed als normaal.

Ik lees wel dat een verhoogde SDMA test (0-14 is normaal en Ed had 17) duidt op functievermindering van de nieren van 25-40%. Dat vind ik best verontrustend. Gaat zijn nierfunctie sowieso achteruit nu hij ouder wordt?

Dank voor jullie meedenken, erg fijn!!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Ginger had ook een licht verhoogde SDMA in april j.l., en een poes van nog geen 1,5 jaar met nierproblemen?... En nierpatient Dali had in januari (uit m'n hoofd) een SDMA van 35, en dat was een paar maanden later ongeveer gehalveerd! Nou, z'n nieren zijn het echt niet opeens 2 x zo goed gaan doen. Dus de DA heeft voor mij geïnformeerd, en er werd gezegd dat het een behoorlijke moment-opname was, met een aanzienlijke spreiding. Volgens mij een beetje nonsens antwoord, ik denk zelf meer dat die test nog niet echt betrouwbaar is. Ik zou er zelf in ieder geval niet op blind varen.

En ja, zeker bij Main Coones kan de nierfunctie bij ouder worden achteruit gaan, daar staat dit ras om bekend. Wij hebben ook Main Coones gehad, en kunnen erover meepraten. Dus uit voorzorg kan je al wel letten op de samenstelling van het eten, niet teveel eiwit, hoge kwaliteit eiwit, weinig fosfor. Je zou een goede kwaliteit nierbrokjes kunnen overwegen, b.v. RC Renal, desgewenst afwisselen met de RC brokjes die Ed al eet? En een waterfontijntje, zodat hij zoveel mogelijk drinkt?

Een stress-vrije manier om het bij Ed toch een beetje in de gaten te houden, is zo af en toe urine opvangen, en even bij de DA laten analyseren op soortelijk gewicht en eiwitverlies (eiwit/creatinine ratio).

Fijn te horen dat Ed weer normaal poept, da's een goed teken. Dan gaat het vast wel weer de goede kant op met 'm!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Dena16 »

Dank je voor de tips Erik!
Ik had ooit begrepen dat een nierfunctie die minder is geworden niet herstelt. Dus op het moment dat deze verslechtert is het eigenlijk zorgen dat het niet nóg slechter wordt toch? De SDMA test is inderdaad redelijk nieuw, maar volgens de da wel betrouwbaar. Vreemd dat de waardes bij jouw katten zo veranderden. Dan lijkt het niet echt betrouwbaar..Zolang ik Ed maar tonijn geef eet hij.
Hij heeft nu voor zijn darmprobleem RC gi gekregen, is dit oke voor zijn nieren? Deze brokjes doe ik met water door zijn tonijn en dan blieft meneertje het... :roll: Waterfonteintje hebben we gehad. Beiden heren deden er niets mee helaas.
Goed idee om zijn urine af en toe te laten controleren, daaruit zou ook moeten komen als nierfunctie verslechtert?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door Ennakee »

Aan de urine is niet altijd te zien dat de nieren slecht werken. Ik had een kater met chronisch nierfalen, maar zonder eiwitten in te urine.

Zodra bij Ed zijn darmen weer volledig normaal reageren en hij de dieetvoeding af kan bouwen, zou je hem langzaam over kunnen wennen op een goede kwaliteit senioren voer. Hierin zit een verlaagd fosfor gehalte en beter verteerbare eiwitten dan in adult voeding. Of op nierdieet zoals Erik voorstelt.

De beste graadmeter is bloedonderzoek m.b.t orgaanfuncties. Helaas is het moeilijk om Ed te prikken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door ErikPhilippus »

Ennakee schreef:Aan de urine is niet altijd te zien dat de nieren slecht werken. Ik had een kater met chronisch nierfalen, maar zonder eiwitten in te urine.
Inderdaad hoeft een kat met chronisch nierfalen geen eiwit in de urine te hebben. Maar ik kan me toch ook niet goed voorstellen dat een kat met nierinsufficiëntie in staat zou zijn om de urine optimaal te concentreren, dus als Ed urine heeft met een normaal SG zou ik me vooralsnog niet zo'n zorgen maken. Uiteraard geeft een volledig bloedonderzoek altijd veel meer informatie - maar als dat niet echt nodig is, en Ed ondervind er een hoop stress van, dan is het een afweging.
Dena16 schreef:k had ooit begrepen dat een nierfunctie die minder is geworden niet herstelt. Dus op het moment dat deze verslechtert is het eigenlijk zorgen dat het niet nóg slechter wordt toch?
Exact. Met een nierfunctie van 50% kan een kat uitstekend leven, en het is dan zaak om het niet verder achteruit te laten gaan. Dus met verstand van zaken keuzes maken wat betreft de voeding. En toch zorgen voor zoveel mogelijk drinken!
Dena16 schreef:Zolang ik Ed maar tonijn geef eet hij. Hij heeft nu voor zijn darmprobleem RC gi gekregen, is dit oke voor zijn nieren? Deze brokjes doe ik met water door zijn tonijn en dan blieft meneertje het...
Wellicht kan je met een schepje Ipakitine het eten minder belastend voor de nieren maken. Maar dit zou ik eerst overleggen met de DA, want wellicht is dat minder goed in combinatie met bepaalde ingrediënten in RC GI. Verder ben ik het eens met Anneke: als z'n darmen weer OK zijn, langzaam overschakelen op hoge kwaliteit nier-vriendelijk voer.

Groetjes,
Erik
kittentjes

Re: Toch ook met Ed naar de DA

Bericht door kittentjes »

Misschien is Zoolac propaste het proberen waard? Ik kreeg die tip van Kim voor mijn kittens met diarree en met jouw verhaal wellicht ook iets. Het kan in elk geval geen kwaad, dit staat erover :
Het stabiliseert de spijsvertering en balanceert de bacteriële darmflora door gebruik te maken van goede bacteriën en het eigen immuunsysteem van het dier.

De uniek samenstelling van Zoolac Propaste zorgt ervoor dat schadelijke bacteriën de darmwand niet kunnen beschadigen, terwijl de goede bacteriën de schadelijke bacteriën aanpakken.

Dit is een natuurlijk reactie die de groei van schadelijke bacteriën beperkt.

De werkzaamheid van Zoolac Propaste zorgt ervoor dat schadelijke bacteriën geen resistentie kunnen ontwikkelen, dit is vaak wel het geval met antibiotica behandelingen

Zoolac kent verschillende toepassingen:

- preventief bij stressituaties (bijv. verandering van leefomgeving of wisseling van het voer).
- curatief bij bijv. een uitbraak van acute diarre, mede vanwege zijn snelle werking (meestal binnen enkele uren).
- ondersteunen na behandeling met orale antibiotica waarbij het evenwicht van de darmflora verstoord is.

- bij pasgeboren dieren met een steriele darm, voor het opstellen van een gezonde natuurlijk bacteriële darmflora (met name in omgevingen met hoge infectiedruk).
Plaats reactie