Kitten met giardia

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Kitten met giardia

Bericht door Snoesjes »

Sinds 9 juli hebben wij 2 kittens, Rossi en Donna (zie avatar).
Ze komen van een zorgboerderij, waar ze ontvlooid en ontwormd zouden zijn.
En ik geloof ook echt dat ze dat gedaan hebben, maar misschien niet voldoende?

In ieder geval toonde Rossi na 1 dag tekenen van niesziekte, en......zat onder de wormen en vlooien.
Vorige week was het allemaal spannend of hij het ging redden, maar met goede zorg van DA is hij nog springlevend.
Maar....nog steeds erge diarree.
Gisteren ontlasting onderzocht en blijkt hij giardia te hebben.

Ik behandel hem nu met panacur (Donna ook) en hoop dat het snel herstelt.

Mijn vraag: ik lees zoveel tegenstrijdigheden over hygiëne bij giardia.
Van "alles ontsmetten en dagelijks kleedjes wassen op 95 graden" tot "normale hygiene".

Wat kan ik het beste doen?
Dorien66

Re: Kitten met giardia

Bericht door Dorien66 »

Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met Giardia, maar Kim wel, lees haar topic eens door: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=30602
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: Kitten met giardia

Bericht door Snoesjes »

Dank je Dorien66...... 41 pagina's.... welke datum speelde dit ongeveer?
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Kitten met giardia

Bericht door Kimm »

Heftig Giardia.. Ik vond het echt verschrikkelijk. Het heeft me heel veel moeite gekost om er vanaf te komen, en toen ik er vanaf was hadden ze nog diarree. Toen heeft zoolac propaste als een wondermiddel geholpen. Ik zou dat denk ik als ik het nog een keer mee mocht maken standaard na die kuur panacur geven.

Hoelang moet je panacur geven? En in hoeveel etappes?

Ik ga even voor je opzoeken waar in mijn album dat ergens staat.

Wat ik denk dat het beste heeft geholpen is de kattenbakken echt heeeel regelmatig helemaal schoonmaken, ik deed hun pootjes veel wassen, want die komen natuurlijk in de kattenbak en zo herbesmetten ze zich weer heel snel.

Ik heb geen stoomreiniger gebruikt. In een krabpaal kan het ook zitten, die zou vochtig worden als je die reinigt, en als je dan net iets gemist hebt.. Giardia houd van vochtige dampige omgevingen.

Ik heb zoveel mogelijk mandjes op zolder gezet en veel met handdoeken gewerkt, die zijn een stuk makkelijker te reinigen. Regelmatig heet wassen en in de droger.

Ik heb ook hun achterwerk ook vaak schoongemaakt met babybillendoekjes. Door die diarree bleef er soms wat zitten, en als ze zich dan wassen dan herbesmetten ze zich zelf.

Ik heb met virkon S gepoetst. Maakt heeeel goed schoon en gebruiken ze ook op professionele plekken waar dieren verzorgd worden. Dood geen parasieten maar helpt wel ter ondersteuning, zo als ik begrepen had. Maar het is best duur, en is misschien iets voor als het niet beter mocht gaan.

Als me nog iets te binnen schiet zal ik het je laten weten! Heel veel succes!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: Kitten met giardia

Bericht door Snoesjes »

Dank je Kimm.
Ze krijgen nu 5 dg op rij panacur en dan over 2 weken nogmaals.

Ik zal inderdaad babybillendoekjes kopen. De bak houd ik extra schoon.
Daarnaast overweeg ik de pillen van "huisdierendokter" erbij te geven. Bij aandoeningen van mn hond en een andere kat heb ik daar goede ervaringen mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Plaats reactie