Overgeven, DA weet niet

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Zondag ging Frummel overgeven. Gewoon water. Ik heb het aangekeken omdat ze hier wel vaker een kotsmoment hebben(haarballen enzo), maar dinsdag toch maar bezoekje DA. Ze hebben een röntgenfoto gemaakt en toen toch kijkoperatie gedaan. Er zat geen verstopping, maar maag en darmen waren verdikt en geïrriteerd. Ze hebben haar een nacht gehouden ter observatie maar Frum wilde niet eten of op de bak, dus gister opgehaald. Heb amoxibactin mee en finidiar pasta.

Gisteravond heeft ze over 4 uur 2 theelepels sheba gehad en dat joeg ze er gelijk uit.

Vanmorgen contact gehad en DA zegt dat als ze niks binnen houdt dat ze haar willen zien, maar wat willen ze vinden dan? Geen darmobstructie, wel verstoord beeld van de darmen.

Heb haar om kwart voor 9 met pijn en moeite medicijnen gedaan en 5 min daarna 4 natte brokjes senior van de aldi gegeven. Dat zit er nu nog in. Ze heeft water gedronken en is zich nu veel aan het wassen(pootjes).

Herkent iemand het beeld? Vriend van me opperde prikkelbare darm syndroom. Kan dat in katten? Of is dit gewoon geval van extreme voedsel overgevoeligheid?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in eerste instantie denken aan voedselintolerantie. En beginnen met RC en Hill's en dan variant sensible. In supermarktvoer zit heel veel onnodig balast, wat een goed gezonde kat misschien goed verdraagt, maar wat voor een kat met een probleem totaal ongeschikt is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Ik had zoiets van wat ze eet is mooi meegenomen. Sheba had ik nog liggen. Heb haar nu net weer theelepel van de senior gegeven en gaat met smaak weg. Ontbijt is binnen gebleven tot nu.

Maar dus wel de voedselintolerantie. Ik zal vanmiddag de brokken van onze andere voedselgevoelige kat proberen. Ben op ander merk overgegaan en die komt vanmiddag binnen. Oude merk wil ze niet.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door nellebel »

kan ze niet iets verkeerds gegeten hebben zondag? soort voedselvergiftiging? vooral omdat klachten ineens opzetten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door castratenkoor »

Sheba zal het probleem niet zijn. Ik denk eerder aan de Aldibrok. Daar zit veel onnodige balast in. Dat kan lang goed gaan en dan opeens intolerantie veroorzaken.

Natvoer is 80% water, dat is een lang zo grote belasting niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Sayuri »

Een van mijn katten moest zeer regelmatig overgeven, bijna dagelijks tot 3 keer na elkaar.
De dierenarts heeft ook geen directe oorzaak kunnen vinden daarvoor.

Ik ben overgestapt op sensible van Royal Canin en sindsdien is het echt enorm verbeterd.
Overgeven doet hij eens om de zoveel weken en ook in de kattenbak veel minder geuroverlast om het zo te noemen ;-) .

Als hij met een voeding voor een gevoelige spijsvertering na een tijdje toch niet geholpen is, kan je misschien met je da overleggen om eventueel een hypo-allergenic voeding te proberen.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
Streepjeskat
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jul 2016 18:37

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Streepjeskat »

Een van mijn katten heeft een tijd lang ook regelmatig gespuugd. Dit is gestopt nadat ik haar overgezet heb op Hills' Z/D voer. Misschien in overleg met je dierenarts het proberen waard voor Frummel.

Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Ik geef normaal nooit van de Aldi, maar ik wilde natvoer geven en aldi zit hier in de buurt.

Frummel heeft gister om de 2 uur voer gehad en 's middags deed ik er brokjes Sensitive bij. Ik zei al, heb nog een voedselgevoelige kat en die kreeg een ander merk wat hij niet at. Het nieuw voer is gistermiddag binnen gekomen(had ik al getest of het goed ging) en dat kreeg Frummel ook bij gister en vandaag.

Heb haar vandaag een beetje grotere portie aangeboden, maar ze eet nog mondjesmaat. Morgen mag ze uit de bench overdag. Kijken hoe ze zich houdt

@nellebel wij vermoedden eerst loomelastiekjes want mijn dochter had van die armbandjes laten slingeren en frummel liep er wel met 1 die ook kapot was. Maar darmen waren leeg, wel rood, ontstoken en meer als een tuinslang dan als wurmpjes. Dus als het dat als was heeft ze ze gepasseerd, maar we hebben niks in de bakken gevonden.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Het leek goed te gaan, ze at met smaak de mousse op en soms een sensitive brokje, maar Frummel is sinds gister gestopt met eten en het kleinste likje voer is reden om te spugen. Gewoon slijm.

Ze krijgt haar medicijnen, is superknuffelig en alert, maar eten doet ze niet en anders spuugt ze.

Ik weet het ff niet
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Dinky »

Er is niet zoiets stoms als een vastzittende grasspriet in de neus/keel?
Dat zorgde hier voor veel overgeven met slijm
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Nee ze komen niet buiten en heb nog geen gras beschikbaar binnen :oops:
Kan dus niks van buiten zijn.

Wil ik te snel, dat haar maag en darmen het nog niet aan kunnen? Ze heeft net weer niet gegeten, maar wel heel veel knuffelen.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Vanmiddag weer naar DA. Frum wordt niet beter, maar ook niet slechter. Ze eet niet goed en blijft slijm spugen.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Paasnini »

Klinkt als mogelijke pancreatitis, daar past het beeld van de darmen ook bij.
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Sayuri »

Ben je wat wijzer geworden uit je bezoek aan de da?
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Frummel heeft andere medicijnen meegekregen en daar nog een spuit tegen de misselijkheid en spuit antibiotica. Heb stomorgyl meegekregen en zitac(maagzuurremmer). Ook even wat A/D mee, want ze at echt niks en was afgevallen. Maar sinds dinsdag niet weer gespuugd en ze krijgt weer praatjes.

Ze was haar favo slachtoffer weer aan het plagen, die heel toevallig heel raar doet vandaag. Gromt naar me, terwijl ze dat echt never nooit doet en ze gaf ook al over. Zelfde symptoom als Frummel dus.

Ene patiënt is nog niet klaar of de volgende komt alweer.. :'(

Paasnini, dat hoop ik echt niet dat dat het is.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Plaats reactie