Overgeven, voedselallergie?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Overgeven, voedselallergie?

Bericht door loek »

Beste allemaal,

1 van mijn katten geeft al sinds een half jaar met enige regelmaat over. Hij is/ lijkt verder niet ziek. Soms zitten er wel 4 dagen tussen dat hij niet overgeeft soms is het een paar dagen achter elkaar.
Hij valt niet af maar komt zelf een klein beetje aan steeds (!) terwijl hij echt al zijn eten eruit gooit als hij overgeeft!

Eerst ontwormd, toen 3 weken dieetvoer vanwege vermoeden voedselallergie. Dat maakte niets uit...nu bloedonderzoek gedaan, alles goed behalve de ' eosinofielen' die zijn verhoogd. Dit duidt op parasieten of een voedselallergie volgens da.
Dus een heftige ontwormingskuur gekregen van 5 dagen. Hij zit nu op dag 5, vanavond laatste pil. Maar hij heeft vanochtend nog overgegeven.
Even vooruit denkend....omdat het nu toch al wel lang voortsleept ben ik het steeds afwachten een beetje zat...
Ervan uitgaande dat het dus nu een voedselallergie is. Blijkbaar is het dieetvoer wat hij nu heeft niet het antwoord. Maar wat dan wel? Weet iemand of je bij katten, net als bij mensen, kunt uitzoeken waar de kat dan precies allergisch voor is. Zonder steeds drie weken bepaald voer uit te moeten proberen om erachter te komen.

Andere optie is nu maag/darmonderzoek. Mijn da zegt dat het dan bijna altijd neer komt op prednison geven...dus dat zouden we ook meteen kunnen doen, zonder dat onderzoek.

Iemand ideeën?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, voedselallergie?

Bericht door Ennakee »

Hallo,

Om te beginnen zou ik kleine porties eten geven, goed verspreid over de dag. Verder dagelijks kammen en borstelen en anti - haarbalpasta. Zelf heb ik ook een kat met een gevoelige maag en op deze wijze, Kon ik het braken behoorlijk inperken.

Er zijn diverse soorten/ merken voeding voor allergische katten of katten met een gevoelige maag en darmen. Ik zou daar eerst in gaan zoeken naar een oplossing. Je kunt googlen en fabrikanten aanschrijven met een verzoek om proefzakjes. Soms doen ze dat ook. Geef je ook natvoer? Vaak is dit makkelijker te verteren.

http://www.medpets.nl/hills+feline+id/

http://www.medpets.nl/royal+canin+sensitivity+kat/

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenv ... darm_dieet

Ik zou (nog) geen prednison geven i.v.m.risico op het ontwikkelen van diabetes en nog veel meer ellende zoals slechte botten, verminderde functie van de bijnieren, spieratrofie en verhoogde gevoeligheid voor virus infecties etc.

Hoe heet je kat?

Sterkte....
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Overgeven, voedselallergie?

Bericht door loek »

Hallo Anneke

Mijn katten heten Diesel en Muis ( zie onderaan mijn bericht ;-)) Dit gaat ober Diesel. Muis heeft nergens last van ( op maag darm gebied dan ;-))

Bedankt voor je reactie. En het meedenken...
Vergeten te zeggen dat ik ook een aantal weken antihaarbal pasta heb geprobeerd...dat was stap 2 na de ontworming...( echt wekenlang volgehouden).

Ze krijgen eten verdeeld over drie porties, sinds ze dat 'anti allergie voer' krijgen laten ze vaak wat liggen...dus ze eten het verdeeld over de dag...

Kattengras wel/ niet geven...ook geen verschil... Enige verschil was dat mijn andere kat ook ging kotsen ;-) Maar mee opgehouden..

Probleem met voeding uitproberen is dat je het minstens 3 weken moet geven wil je zeker weten dat hij er goed op reageert...of niet ( tenminste dat zegt mijn da)...

En om nu nog maanden lang om de drie weken te switchen van eten....hoe lang duurt het dan nog voordat we erachter te zijn op welk voedsel hij reageert? Vandaar dat ik me ook afvroeg of er een test voor is om daarachter te komen...( bloedtest ofzo?) ga ik uiteraard ook nog vragen aan mijn da...maar die weten ook niet altijd alles...dus als iemand hier alsnog ideeën heeft.

Hij kreeg altijd een beetje nat voer, ' een soepje' noem ik het altijd...natvoer vermengt met lauw water. Hij was/ is daar dol op...maar ik moest even alles stoppen van de da en hem alleen dat 'anti allergie voer' geven om te kijken of dat het probleem op lost. Als een kat allergisch is voor iets dan mag hij verder echt niet....da's opzich wel logisch...
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, voedselallergie?

Bericht door Ennakee »

Er bestaan wel bloedtesten om allergieën op te sporen. De meeste katten met voedsel allergie hebben ook problemen met de huid. Heeft jouw kat dat ook?

http://www.keerhoeve.nl/artikel/allergie-bij-de-kat/

Veel dieren met een voedsel intolerantie reageren goed op versvoeding, kvv. Heb je jezelf daar al in verdiept? Op dit forum is ook info te vinden hierover

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 86&t=21042
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Overgeven, voedselallergie?

Bericht door loek »

Bedankt voor de link! Interessant...wel helaas hetzelfde als wat ik dacht...of eigenlijk nog ' erger' deze site zegt zelfs dat je 9 weken een bepaald voer moet proberen ....
Daarvoor zou ik dus graag een test willen...wij mensen kunnen toch ook testen of we allergisch zijn voor pinda's of voor aardbeien.... :-|

Ik zal eens wat meer gaan lezen over het vers voeren...

Diesel heeft 'geen' problemen met de huid. Hij heeft wel een tijdje last gehad van 'kattenacne' onder zijn kin ( tenminste ik heb het zelf kattenacne genoemd op basis wat ik vond op internet. Toen het al wat minder was heeft de da het ook nog gezien, maar vond het niet 'bijzonder'. Vertelde dat dit waarsch kwam omdat hij zich niet zo goed wast.
Het is nu ook over...
Hij heeft ook wel af en toe jeuk aan zijn oren en vlak daarvoor..en daarom soms wel beetje kapotte huid daar.
Nooit zo erg dat ik ermee naar de da ben geweest....iedere kat heeft weleens zoiets ....dacht ik...

Maar wie weet is er toch een verband?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
atal1968
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2020 11:07

Re: Overgeven, voedselallergie?

Bericht door atal1968 »

Heb hier ook zo eentje rondlopen regelmatig huidproblemen krijgt speciale voeding voor voedselallergie. En geeft ook regelmatig over
Kunnen katten ook allergisch zijn aan kattengras ?
Plaats reactie