psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervaring?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervaring?

Bericht door Woodstock »

Mijn senior binnenkat heeft last van obstipatie.
Hij woont een 7maand bij mij, ik ken niks van zijn verleden.
Hij heeft op die maanden reeds meerdere lavementen gehad, dulcolax, zantac, en de laatste weken gaf ik Lactulose.
Ik was al blij als er bijna dagelijks een kleine drol in de bak lag.
Sinds een kleine week moet hij andere korrels krijgen wegens een allergie.
Afgelopen maandag hebben we opnieuw een lavement moeten doen, wat er uit kwam leek wel klei.
De dierenarts gaf aan om eens psylliumvezels te proberen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
wat voor eten krijgt je kat en voer je ook natvoer en hoe vaak en welk? drinkt hij goed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Woodstock »

Excuses dat ik hier zo kom binnen vallen; ik heb nog niet de tijd gehad om het forum deftig te bekijken en me voor te stellen. Dat ga ik straks even snel doen ;-)

Hij kreeg tot voor kort Kattovit voor maag- en darmproblemen en veel natvoer (Animonda)
Omdat hij last heeft gekregen van een allergie ben ik overgeschakeld op Orijen Six Fish. Daar heeft hij de voorbije 4 dagen Animonda Ocean bijgekregen als natte voeding omdat ik die nog staan had.
Die wordt vanaf morgen vervangen door Almo of Cosma, allebei met zalm; kwestie van dezelfde eiwitbron te geven die ook in de Orijen brokken zit.
Hij drinkt goed, ik geef hem nog extra vocht bij als hij zijn natvoer eet.
Daarbuiten staat hij regelmatig aan de drinkfontein dus dat vocht zit wel goed.

Ik weet dat het belangrijk is dat hij veel vocht binnen neemt als hij die vezels binnen krijgt.
Gisteren heb ik hem de eerste keer wat gegeven als testje, om te zien of hij het lust.
Ik heb dat over zijn natte voeding gedaan en aangelengd met water. Ik heb er echter geen idee van hoe je dit het beste doet. Eerst oplossen met water en dan onder het eten? Of zoals ik het reeds heb gedaan? Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Rik »

Hoe oud is de kat? (naam?)
Als het een senior kat is waarvan je het verleden niet kent heb je dan al eens aan een bloedonderzoek gedacht? Als hij veel drinkt en harde kleine ontlasting heeft kan het ook zijn dat hij al nierfalen heeft. En voor een oude senior kat is het geen overbodige luxe om het een en ander een keer te laten testen (nieren, schildklier e.d.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Woodstock »

Dit is al gebeurd hoor Rik ;-)
Toen Venteke net bij mij kwam wonen en afgelopen maandag nog.
Alle waardes zijn ok.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Rik »

Ah, Ok, dat is mooi.

Met psylliumvezels heb ik geen ervaring. Bowy is bijna 20 en heeft wel harde ontlasting maar dat komt dus door het nierfalen. Als het erg wordt geef ik lactulose. 2 jaar geleden isogel geprobeerd en had een fractie van de voorgeschreven hoeveelheid gegeven. Daar was ik wel blij mee want er kwam me toch een flats uit.

Voor ervaringen met psylliumvezels kun je ook even kijken bij MedPets Puur Psyllium Hond/Kat. (Onderaan staan beoordelingen)

Of http://www.kattensite.be/onderwerp/5926 ... bstipatie/

Of hier op de site.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Woodstock »

De reacties op medpets had ik al gelezen, het topic op de kattensite heb ik zelf aangemaakt ;-)
Ik had gehoopt dat ik tussen zo een bende kattenliefhebbers toch iemand zou vinden die er ervaring mee heeft. Toch bedankt voor je reactie hoor!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Ennakee »

Ik heb ervaring met dit product in de gehandicaptenzorg . Daar werd het opgelost in een glas met sap.

Dus vooraf oplossen omdat de vezels ook veel vocht absorberen.

Wat voor kleur had de ontlasting? Wanneer dit grijs is en vettig, kan er iets mis zijn met de pancreas.
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Woodstock »

De ontlasting heeft altijd al een normale kleur gehad.
Ah ok, dus dan kan ik het beter eerst oplossen alvorens onder zijn natvoer te doen.
Bedankt!
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Woodstock »

Even een korte update.

Hij krijgt de vezels sinds dinsdag. Hiermee heb ik het beste resultaat sinds lange tijd.
Zijn ontlasting zijn geen harde stukken meer die hij er met moeite krijgt uitgepoept.
Dit is een blijvertje!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Adriana »

Woodstock schreef:De dierenarts gaf aan om eens psylliumvezels te proberen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
in beide nierdieetvoeders van Royal Canin zit ook nog al wat psyllium en nierfaalkatzels zijn berucht om obstipatie en harde keutels.
sinds onze Mies dit voer krijgt is haar ontlasting een stuk opgeknapt, soepel en dagelijks in plaats van harde keuteltjes om de andere dag.

fijn dat je even terugmeldt.
ik zag twee producten met psyllium bij medpets, is dat het product waarover je bericht gaat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Woodstock
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:32

Re: psylliumvezels bij obstipatie oudere kat; iemand ervarin

Bericht door Woodstock »

In dit geval heb ik Medpets links laten liggen en de vezels gewoon gekocht waar ik mijn ontbijtvlokken bestel. Dat scheelt een pak!
Het produkt is hetzelfde, ik zie niet in waarom ik daar meer dan het dubbele zou moeten voor betalen ;-)
Plaats reactie