Beschadigde anus

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
NatasjaS
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2016 21:15

Beschadigde anus

Bericht door NatasjaS »

Hallo allemaal!

Ik heb sinds een paar dagen iets vreemd aan de hand met mijn kat. Zijn anus is beschadigd en het slijmvlies (?) lijkt er uit te hangen. We hadden al een beetje een vermoeden dat zijn stoelgang eerder een beetje aan de harde kant is, maar volgende DA zou hij niet geconstipeerd zijn en zou de wonde ook niets te maken hebben met een harde stoelgang en uiteindelijk ook likken. Er lijkt een soort van 'gat' te zitten in het slijmvlies ook en de haren rondom zijn nat.

De kat heeft al enkele dagen een kapje op, dus likken kan hij niet meer.. Verder heb ik een zilverzalf mee naar huis gekregen die ik 3x per dag moet aanbrengen. Na 3 dagen is er niet echt verbetering..

Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik eventueel nog kan doen?

http://nl.tinypic.com/r/2jis1c/9

Groetjes,
Natasja
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Beschadigde anus

Bericht door Ennakee »

Het lijkt op een prolaps van de endeldarm. Normaal gesproken moet dat door de dierenarts terug gebracht worden in het lichaam waarnaar het met een hechting wordt gefixeerd om herhaling te voorkomen.

Het is een verzakking die veroorzaakt wordt door te hard persen van de poes om zich te kunnen ontlasten.

Met zalf bereik je niks. Dit moet verholpen worden. Ik zou een andere dierenarts raadplegen hierover.

Sterkte met je beestje
NatasjaS
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2016 21:15

Re: Beschadigde anus

Bericht door NatasjaS »

Om eerlijk te zijn denk ik ook eerder aan een slijmvliesprolaps. Dat had ik haar ook vermeld, ook dat hij harde ontlasting heeft. Heb ook naar andere voeding gevraagd. Ben met een zalfje naar huis gestuurd op basis van zilversulfide..
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Beschadigde anus

Bericht door Ennakee »

Dit moet echt verholpen worden. Het gaat niet vanzelf over en het gevaar van ontstekingen blijft. Ook al heb je de zalf.

Mijn advies is, zoek een andere arts, want dit is niet goed en het is gevaarlijk voor je kat.

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Er zullen genoeg andere artsen zijn die wel direct zien wat er aan de hand is en juist weten te handelen
NatasjaS
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2016 21:15

Re: Beschadigde anus

Bericht door NatasjaS »

Goed! Dan wacht ik er niet langer mee en bel ik morgen even een andere DA. Bedankt voor je snelle antwoord en bevestiging :)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Beschadigde anus

Bericht door Ennakee »

Graag gedaan ik hoop dat je kat snel weer in orde is.
Wat betreft de voeding bestaan er speciale diëten die speciaal voor katten ontwikkeld zijn met constipatie/ obstipatie. Zo voorkom je ook dat megacolon kan ontstaan.

In dit voer zijn extra vezels toegevoegd. Verder is genoeg drinken erg belangrijk.

Succes, beterschap en sterkte voor jullie beide!!
Plaats reactie