( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Ik kon weinig vinden over pancreatitis bij katten.
Mocht ik overbodige informatie schrijven of er een onderwerp elders bestaan voeg dan dit topic aub. daar maar aan toe.

Ik schrijf dit omdat ik sinds 2014 weet dat mijn kat Manou Pancreatitis/Cholangitis heeft.
Ik noem ook Triaditis in dit rijtje omdat je wel vaker ziet dat Alvleesklier, Galblaas en Lever alle drie ontstoken kunnen zijn.

Mijn kat heeft sinds kitten al last van voedingsintolerantie, en heeft altijd een gevoelig maag/darm stelsel gehad.

Het heeft heel wat voeten in aarde gehad te achterhalen waar hij allergisch op reageerde. Met name toegevoegde kleur/geur/smaakstoffen spelen hierbij een rol.

De laatste jaren had hij soms episodes van moeheid en onder dekentjes kruipen, koorts en overgeven.Vaak kreeg hij dan Primperan en daarmee moest het dan weer overgaan. Maar eind 2014 wilden ze eindelijk een SNAPTEST doen met hem en daar kwam duidelijk uit dat de pancreas abnormaal was. Een echo laten maken en op dat moment waren zijn klachten al weer wat minder, maar was duidelijk te zien dat de galblaas een verdikte wand had. Diagnose: Cholangitis.
Ik gebruik nu elke dag een kwart pil Ursochol voor hem, wat een soort chemisch gal is.


De overige middelen die ik inzet wanneer nodig zijn:

-Tolfedine tabletten (bij langdurig hoge koorts)
-Cerenia tabletten (primperan is hij allergisch voor)

Homeopatisch:

- Sulphur 30 en 200k (maag/darmen misselijkheid, eetlust
-Phosphor 30 en 200k (maag/darmen misselijkheid, eetlust
-Arsenicum Album 30 en 200k (misselijkheid, onrust)
-Belladonna 200k (koorts)
colloidaal zilver (in geval van ontsteking, maar voorzichtigheid geboden)

Voeding:
-Sensible 33 Royal Canin droogvoer+maaltijdzakjes.
-koolvis en rijst ( kook ik als hij gevoelig is op de maag, bv na braken)
- Probiotica over zijn voedsel

Omdat hij sinds 4 maanden ook epilepsie heeft gekregen, last heeft van zijn gewrichten en urineproblemen krijgt hij nu Royal Canin Mobility. Is opzich ook goed verteerbaar.

Het belangrijkste is het in de gaten houden van het gedrag, bij Manou is het duidelijk te zien dat er een episode aankomt, hij wordt gulzig en vreterig en zeurderig. Wanneer hij dan gaat overgeven krijgt hij direct ars. album 200k en dat lijkt goed te helpen.Mocht het toch langer gaan duren geef ik hem cerenia en voer de hele dag door in kleine beetjes.
Dit alles om te voorkomen dat hij in een episode glijd van hoge koorts, overgeven, niet eten, dwangvoeding en vloeistoffen toedienen.
Ik kan het zo redelijk stabiel houden maar je blijft een koorddanser in het zoeken dat hij niet over de rand gaat richting een episode.

We hebben net ons kleine katje verloren vorige week en Manou glijd weer richting een episode.
Vandaag zijn urine gecontroleerd en daar zaten eiwitten in, dat zat er 2 maanden geleden ook en de bloedtest was toen goed.
Hij is weer vreterig aan het worden en hij brult veel, zwaait met staart en vandaag zijn er leukocyten gevonden in zijn urine.
Er is dus weer een ontsteking actief.

IK heb Phosphor 200k ingezet en colloidaal zilverwater, en Morgen of Woensdag ga ik maar weer eens met hem heen.

Het is een balans zoeken tussen reguliere en alternatieve mogelijkheden.
Nu eerst maar kijken of dit aanslaat, zo niet, toch maar zsm. weer met hem heen.

Het is een ernstige aandoening waarbij infusen soms ook gebruikt worden, wij hebben dat tot dusver kunnen voorkomen door hem stabiel te houden.
Het blijft een gevoel van Russisch Rouletten met een Pancreatitis patiënt in huis.

Ik hoop dat mijn info bruikbaar is geweest en zou graag uitwisselen met andere pancreatitiskat "baasjes".

Liefs,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Adriana »

via de zoekfunctie (rechtsboven en reuze handig ;-) ) krijg ik 22 pagina's met berichten over pancreatitis op het forum. met ongetwijfeld zinnige info hier en daar maar daarvoor moet je er inderdaad doorheen spitten.
er zijn verspreid over verschillende topics een paar pancreatitis patienten op het forum waaronder erik met de bengalen.

zoals de tip om te registreren bij de beide suikerkattenforums (diabeteskatten en suikerkatten), die hebben daar vaker en meer uitgebreid mee te maken en kunnen je ongetwijfeld nog meer tips geven..

ben je voor primaire epilepsie en andere ouderdomsklachten het middel cholodin (medpets) al tegengekomen?

hier lopen aziaten rond en uit ervaring weet ik dat ze bij bloedonderzoek structureel afwijkende waardes kunnen hebben en dat geldt hier vooral voor leucocyten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Dank je dat je me wat wegwijs maakt op het forum!
IK ga eens zoeken bij suikerkatten.

Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Manou glijd toch langzaam weer in een episode.
Hij heeft weer meerdere malen overgegeven en het was erg geel.
Galblaas wrs. toch weer ontstoken.
Of de pancreas ook meedoet weten we nog niet.

Hij had vanmorgen 39.7! graden.
De dierenarts had geen ruimte en tijd om ons te zien. ( :roll: )
Ik heb hem Belladonna 200k gegeven en telefonisch consult met homeopatisch dierenarts.
Zijn pootjes ingesmeerd met water en bio citroensap. (koortsverlagend)

Na 3 metingen (hopelijk goed uitgevoerd) ziet het er naar uit dat de temperatuur in 2 uur tijd gedaald is naar 39. Nog steeds wat aan de hoge kant maar hij heeft inmiddels weer wat gegeten.
Ik durf niet te vroeg te juichen maar ik ben elke keer weer verwonderd door homeopathie.

Hij krijgt in kleine beetjes Sensitivity control van Royal Canin. Nu hopen dat het erin blijft.
Tegen misselijkheid heb ik 3 andere homeopatische middelen die ik in kan zetten. IK hou een logboekje bij van de veranderingen die ik waarneem. Om de aantal uren doe ik observaties.
IK heb hier zelf veel aan, ook om later terug te kijken wat ik eerder deed wanneer bepaalde symptomen de kop op staken.

Kijken of we hem zo de nacht straks door kunnen krijgen en mocht de belladonna niet meer werken kan ik altijd nog groffer geschud inzetten, ik heb altijd cerenia en tolfedine in huis.

Maar vooralsnog lijkt het iets te doen.
IK schrijf dit maar omdat wellicht anderen hier ook iets aan kunnen hebben met pancreas/galblaas patientjes in huis.

Hij zit nu in ieder geval weer rechtop en uit het raam te staren.

Groetjes,
Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Cerna

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Cerna »

Gelukkig geen patientje hier, maar ik wil je veel sterkte wensen! Je krijgt het behoorlijk voor je kiezen :-(
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Het houd niet echt over hier inderdaad, Katsu verloren, Manou weer ziek en zelf ben ik chronisch ziek en heb net zelf ook vervelend nieuws gehad vandaag.

Ach ja, Manou en ik hebben net samen maar een dutje gedaan om alles even te vergeten en fris weer door te gaan.:)

Het voedsel zit er nog in bij hem in ieder geval, so far so good.

Dank je Cerna!
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Ennakee »

Ook van mijn kant veel sterkte voor jullie beiden!!!
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Het leek even onder controle te zijn weer maar gisteren deed hij niets anders dan overgeven.
Meteen de noodzakelijke middelen ingezet en koolvis en rijst gemaakt.

Hij at wel maar vannacht kwam alles er weer uit, hij zit ineengedoken en ik checkte net zijn temperatuur en die bleek 39.8! Meteen belladonna gegeven en ik citroensap op de voetjes.
Ik meet nu elk uur om te kijken of de koorts reageert op de belladonna druppels.

IK heb in ieder geval ook meteen een afspraak gemaakt bij de reguliere dierenarts voor vochttoediening.
wrs. zullen ze hem ook cerenia geven maar ik probeer te zorgen dat er niet teveel in dat systeempje gaat wat niet nodig is.

Zoals altijd weer een gevecht om het beste van beide werelden te verenigen en moet ik opnieuw het gevecht aan samen met Manou om hem er weer doorheen te trekken.

IK moet er niet aan denken hem óók te verliezen nu... doe ik dus ook maar niet teveel en maak het huis weer "kliniek waardig"

Pillen, poeders, warme plekjes en mijn logboek paraat.
Hopelijk loopt het deze keer ook weer met een sisser af.

Zijn eerste grote episode was eind 2014 en duurde maar liefst 13 dagen.
Daar is hij doorheen gekomen en hij heeft wat kleine mildere episodes gehad van een dag of 2.

Willen jullie weer voor ons duimen alstublieft?


Liefs,

Dhyan en Manou
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Anne »

Ik zit hier te duimen. Wil je heel veel sterkte toewensen en beterschap, ik leef met jullie mee
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Rik »

Hier draaien de duimen ook mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Dank jullie!

Hij heeft Cerenia gehad en vocht en verder moet ik hem Novacam geven, denk dat ik dat morgenochtend geef, weet niet goed hoe hij daar op reageert.

Hij zit nog steeds te kwijlen..en is nog steeds misselijk, zo zielig.
...pff dit worden weer lange nachte en dagen...

liefs!
Dhyan en Manoutje
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, arme Manou... Ja, dit gaat je aan het hart. Hopelijk gaat het binnenkort weer beter...
Alle goeds,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dhyan »

Hey Erik,

Hoe zit dat met Metacam? Hier hebben ze hem dat aangeraden als pijnbestrijding en ontstekingsremmer. Hij heeft het wel eens vaker gehad voor korte duur, maar lees toch veel negatieve berichten over metacam. Aangezien jouw katje ook nierfalen heeft geef jij wrs. dit niet aan haar he?

Ik zit in dubio want ik moest het vanavond geven maar wil ook geen gedonder, bij contra indicaties staat niet bij gastro intestinale problemen maar zijn homepathie slaat niet zo goed aan momenteel.
En wil ook niet dat hij pijn heeft.
Misschien moet ik het er gewoon maar op wagen.


Groetjes,
Dhyan en Manou
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Dorien66

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Dorien66 »

Sterkte, ik duim!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: ( Chronische) Pancreatitis/Cholangitis/Triaditis

Bericht door Ennakee »

Wat een ontzettend vervelend bericht om te lezen.
Arme Manou .. Wij gaan ook weer heel hard duimen dat hij goed door deze episode komt!!!!

Sterkte voor jullie beiden!!!!!
Plaats reactie