Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
AnjoB
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2015 12:35

Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door AnjoB »

Hallo!

Er is geloof ik geen voorstel-draad (of daar heb ik overheen gekeken?), dus ik zal me hier even kort voorstellen:

Ik ben Anjo, woon met mijn vrouw en twee poezen in het westen in een huis met tuin. De poezen zijn gecastreerde Burmezen van 10 jaar, broertjes die Guus en Golly heten. Het zijn allebei superlieverds die graag knuffelen, nog steeds woest spelen ondanks de middelbare leeftijd, en ieder een heel eigen karakter hebben. Ze komen niet buiten, behalve in de tuin. Daar hebben ze een eigen mini-grasveldje, wat ons al eens een prijs voor tweede leukste tuin heeft opgeleverd (het grasveldje was blijkbaar een "echte eyecatcher")!

Maar nu het eigenlijke probleem. Sorry voor het lange verhaal, ik probeer alleen echt relevante informatie te geven, maar het blijft lang!

Degene om wie het hier nu gaat, is Guus. Hij ging vanaf de herfst vorig jaar langzaam steeds minder eten, ondanks allerlei verschillend natvoer (naast het hypoallergene droogvoer dat ze al kregen). Begin januari stopte hij helemaal met eten en ging ineens hard achteruit.

Het bleek om een galblaasonsteking te gaan, veroorzaakt door een infectie vanuit de darmen (meerdere bacteriesoorten, vnl. E. coli). Hij kreeg een slokdarmsonde en antibiotica (Synulox volgens mij). Daarnaast kreeg hij ursochol om de gal goed door te laten stromen. Heel langzaam krabbelde hij weer op, maar bleef diarree houden door de ab, dus we stapten over op doxycycline.

Begin februari krabde hij zelf de sonde los en moesten we gaan dwangvoeren, omdat hij nog steeds niet at. Uiteindelijk begon hij o.i.v. mirtazapine met slagroom eten en daarna ineens weer brokjes. Hij wilde en wil alleen brokjes eten.

Twee weken na het stoppen van de doxycycline bleken er weer/nog steeds E. coli in zijn gal te zitten en nu ook Pseudomonas aeruginosa. De laatste was resistent tegen heel veel ab, dus kreeg hij gentamicine, subcutane injecties (en nog steeds ursochol). Inmiddels was het eind maart - begin april. Het ging heel goed met hem, hij was goed aangekomen en erg vrolijk en actief.

Begin mei zijn we weer op controle geweest. Het ging en gaat nog steeds erg goed, hij is vrolijker dan ooit, maar hij was wel 200g afgevallen en spuugt erg veel (ca. 1x pd, wel kleine hoeveelheden). Daarom waren we geminderd met de ursochol, maar dat lijkt weinig effect te hebben op het braken. Uit de galkweek bleek vorige week dat de E. coli nog steeds niet weg is...

Nu is het advies om eerst de bacteriën weer wat te onderdrukken met ab en dan de galblaas te verwijderen, zodat er geen stilstaand "poeltje" gal meer is waarin bacteriën kunnen groeien. Alleen: dit is volgens de internist (MCD Amsterdam) nog nooit eerder gedaan om deze reden, dus Guus wordt eigenlijk proefkonijn... De kans op succes lijkt wel groot en het alternatief is dat hij langzaam weer ziek wordt, er geen enkele ab meer werkt en we hem na een lijdensweg met misselijkheid en buikpijn laten inslapen.

Dus op dit moment zijn we geneigd om die operatie wel te doen, maar het voelt erg als kiezen tussen twee kwaden... Ik vraag me nu af of Guus de eerste kat is die dit probleem heeft. Het lijkt raar dat van alle katten in Nederland er nog nooit eentje deze operatie heeft gekregen om deze reden!

Heeft iemand hier ideeën over? Wat zouden jullie doen? Ik kon niks vinden op het forum.

(Om verwarring te voorkomen vanwege mijn naam en dat ik een vrouw heb: ik ben zelf ook een vrouw. Wil geen mensen in verlegenheid brengen, wat weleens gebeurt omdat mensen vaak aannemen dat ik een man ben. Gelukkig alleen als ze me nog nooit gezien hebben!)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd

Bericht door Sifra »

Hoi Anjo, ik vrees dat niemand die hier actief is ervaring met dit probleem heeft, anders had je allang reacties gehad. Een lastig dilemma heb je. Zouden er in de humane geneeskunde geen vergelijkbare gevallen zijn waarmee je het probleem van Guus kunt vergelijken? Ikzelf zou voor een operatie kiezen als ik in jouw schoenen stond. Leven zonder galblaas lijkt me een minder groot risico dan de kans dat geen enkele ab meer werkt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd

Bericht door Adriana »

welkom op het forum

t is even zoeken maar ik heb missch toch wel een paar links met info voor je, waar je waarschijnlijk ook wel antwoord krijgt op meer specifieke vragen.
http://www.dierenkliniekbenedenleeuwen. ... ystectomie
als ik goed lees dan is hier ook sprake van een galblaasverwijdering en de betr dierenarts kan daar ongetwijfeld meer info over geven

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gitis.html
je zou contact kunnen opnemen met de dierenarts die het artikel heeft geschreven

universiteit Utrecht zou missch ook nog wel informatie kunnen hebben maar ze zijn nogal gesloten, missch kan je internist contact opnemen en anders met universiteit Gent. zij hebben een uitgebreide website en voorzover ik weet zijn zij wat meer genegen informatie te geven en vragen te beantwoorden.

en als je engelstalig zoekt dan kom je ook nog wel gevallen tegen.
zoeken op 'cholangitis cat removal gallbladder' levert een aantal links met info over galblaasverwijdering bij katten op. zelf even doorheen ploegen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inger77
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2018 19:32

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door Inger77 »

Goedenavond, ik ben op zoek naar gebruiker Anjob. Mijn Lucas heeft hetzelfde als jouw guus en er zit niet echt verbetering in en ik wil graag jouw verhaal horen wat je nou uiteindelijk hebt gedaan. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ken jij of ben je anjob, zou je dan willen reageren?? Alvast bedankt, inger
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door Dinky »

Je kan anjob een persoonlijk bericht sturen via het oranje tekstballonnetje naast contacteer. Zie op het profiel dat anjob in 2017 nog op het forum is geweest.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Inger77
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2018 19:32

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door Inger77 »

Dank je wel voor je reactie.
Dit is mijn eerste forum en heb geen idee hoe of wat 😶
Chelsey1705
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2021 19:52

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door Chelsey1705 »

Beste Anjo,

Helaas heeft onze kat precies hetzelfde probleem en behandeling! Heel graag zou ik willen weten of u de operatie heeft gedaan? Dit omdat wij ook met het twijfelachtige probleem zitten! Ook zou ik dan graag willen vragen hoe de verloop is gegaan na de eventuele operatie?

Met vriendelijke groet!
AnjoB
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2015 12:35

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door AnjoB »

Lieve mensen, het bleek dat ik geen bericht krijg als er op mijn topic gereageerd wordt, dus ik heb de reacties nooit gezien. Als het goed is, staat het nu wel aan dat ik een mail krijg bij nieuwe comments. Voor Guus helpt het niet meer, maar ik kan mijn ervaringen wel delen als er behoefte aan is.

Op Chelsey heb ik per pb gereageerd, maar in het kort: we hebben de operatie gedaan en dat is goed gegaan. Guus herstelde wel langzaam en bleef altijd last houden van zijn maag. Ook kreeg hij een jaar later diabetes, waarschijnlijk omdat er schade aan de alvleesklier was ontstaan a.g.v. de onstekingen in de buik. Tweeënhalf jaar na de operatie, op 6 december 2017, moesten we hem laten inslapen omdat hij waarschijnlijk FIP had en een acute alvleesklierontsteking. In de tussentijd heeft hij nog twee goede jaren gehad, afgezien van de periode dat de diabetes ontdekt werd en erg ziek was.

Voor ons is de operatie dus een goed idee geweest, alleen heeft Guus door de galblaasontstekingen zelf dus wel permanente (maar behandelbare) problemen gekregen.

Succes voor iedereen die voor dezefde beslissing staat!
AnjoB
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2015 12:35

Re: Terugkerende galblaas-infectie, galblaas moet verwijderd?

Bericht door AnjoB »

Inger77 schreef: 29 sep 2018 19:40 Goedenavond, ik ben op zoek naar gebruiker Anjob. Mijn Lucas heeft hetzelfde als jouw guus en er zit niet echt verbetering in en ik wil graag jouw verhaal horen wat je nou uiteindelijk hebt gedaan. Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ken jij of ben je anjob, zou je dan willen reageren?? Alvast bedankt, inger
Hallo Inger, ik neem aan dat het veel te laat is om nog op je vraag te reageren, maar hoe is het bij jou afgelopen?
Plaats reactie