Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Boefje is mijn 2.5 jarige gecastreerde kater. Sinds 3 dagen is hij wat misselijk, eet hij minder en is hij wat rustiger. Sinds gisteravond maakt hij regelmatig kokhalsgeluiden. Eerst kwam er nog slijm, nu niets meer. Hij houdt bijna niets binnen, geen water, geen kattenmelk, geen nat voedsel, geen brokjes. Hij heeft ook geen eetlust. Hij komt lusteloos over. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest. Deze heeft hem een spuit tegen de misselijkheid, Cerenia, gegeven. Hij zei dat het kokhalzen nu moest stoppen. Dit is echter niet gebeurd. Hij kokhalst nog steeds. Ook heeft hij net zijn Hill's Prescription Diet A/D (lekker zacht) uitgekotst. Wat kan het zijn? Ik ben bang voor een obstructie in de slokdarm. Is dat mogelijk? En wat moet hier aan gedaan worden? Ik hoop niet een hele operatie, want daar heb ik het geld niet voor... Wat kan ik zelf doen? Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Dinky »

Heeft de dierenarts ook gekeken naar obstructie in de darmen?

Het feit dat hij niets binnen houdt maakt dat een bezoekje aan de DA nodig is want in dat geval heeft dwangvoeding ook weinig nut als hij het niet binnen houdt.
Een kat moet eten anders ben je straks nog verder van huis (leververvetting).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Phoibe »

De dierenarts heeft zijn buik goed gevoeld. Hij dacht niet aan darmobstructie, daar heb ik nog naar gevraagd. Zijn buik voelde normaal. Hoeveel moet hij eten om leververvetting te voorkomen?
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Rik »

Mijn poes heeft dit jaaaaaren geleden ook een keer gehad. Ze kon niets binnenhouden. De DA kon helemaal niets vinden. Hij voelde ook niets. Ze is een halve week daar geweest aan het infuus. Uiteindelijk heb ik haar, opgegeven, meegekregen naar huis (ze was bij de DA doodongelukkig). Als er thuis ook geen verbetering zou zijn dan moest ik waarschijnlijk de volgende dag terugkomen om haar "te laten gaan". Thuisgekomen (het staat me nog zo goed in het geheugen) kotste ze een enorme haarbal uit en begon om eten te mekkeren. Het was helemaal over :grin:

Je hebt tegenwoordig zoveel meer hulpmiddelen dan "alleen voelen". Er is radiografie, echografie, endoscopie (het in de maag of darm brengen van een lange buis met een camera aan het uiteinde) of het uitvoeren van een kijkoperatie. Dus het "niets voelen" hoeft absoluut niet te betekenen dat er geen haarbal dwars zit.

http://www.kattenziektes.com/haarbal.html

De DA dacht niet aan een darmobstructie... waar dacht hij dan wel aan??

Als het dus een obstructie is door een haarbal dan zijn er dus wel wat opties.
(volgens die site en er zullen wel meer middelen zijn... Ananassap, glijmiddelen of in uiterste gevallen chirurgische verwijdering)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor je reactie! Hopelijk is het een haarbal. Toevallig kotste hij 3 dagen geleden voor het eerst in zijn leven (dat ik heb gezien) een haarbal op. Daar leek ook een muizenstaart in te zitten. Dus het zou goed een restje van die haarbal, of wat er bij is meegekomen, kunnen zijn. Wel gek dat dat dan pas gisteravond echt ging opspelen. Ik heb net weer de dierenarts gebeld. Moest hem steeds kleine beetjes voeren. Hij heeft alleen compleet geen trek. Net dus even witvis gehaald en opgewarmd. Daar had hij wel oren naar. Hij heeft ongeveer een eetlepel binnen gehouden. Maar als het niet veel beter wordt, moet ik vanmiddag terug. Misschien dat ze dan verder gaan kijken. Heb je enig idee wat de kosten daar van zijn? Hopelijk komt het nog goed met hem... Lijkt me vreselijk als ze hem opgeven.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Rik »

Ja... als je vanmiddag terug moet gaan dan zullen ze zeker verder gaan kijken. Ik kan me niet voorstellen dat ze in dit stadium al op zouden geven. Vertel hem in ieder geval ook van die muizenstaart, kun je de haarbal nog terug halen om dit goed te bekijken? Misschien heeft ie een muis verorbert en valt die niet zo goed en is er nu iets met zijn maag (of zit er toch nog iets dwars). Binnen drie dagen een compleet nieuwe haarbal ontwikkelen lijkt mij wel vrij kort.

Er zijn in ieder geval nog vele onderzoeken die gedaan kunnen worden voordat je aan opgeven moet denken. De kosten van die onderzoeken kunnen echter van laag naar heel hoog oplopen. Ik kan me nog herinneren dat ik de halve week DA-bezoek wel hoog vond maar ik ben nu (ze is nu met 18+ nierpatientje geworden) ben ik al het veelvuldige kwijt.

Ik heb geen ervaring met echo's en endoscopie (of de kosten daar dus van) maar je kunt natuurlijk wel met de DA afspraken maken en van te voren even de kosten bespreken. (misschien hebben ze betaalregelingen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Boefje kokhalst aanhoudend en houdt niets binnen

Bericht door Cerna »

Een haarbal was ook mijn eerste reactie toen ik je bericht las. En van een flinke haarbal kunnen ze knap beroerd worden.
Ik zou hem drie dagen lax-a-past geven (dat heeft iedere dierenarts op voorraad). De meeste katten likken het zo van je vinger, maar wanneer hij dat niet doet kun je het rond zijn bek smeren of op 1 van de voorpoten. Werkt dat ook niet dan moet je een 5 ml. spuitje vragen aan de dierenarts, de hele punt eraf snijden met een scherp mesje wat lax-a-past erin spuiten (ongeveer 2 ml) en dan in zijn bek (spuitje niet gelijk terugtrekken want dan gaat de past draden trekken, maar in zijn bek een halve slag draaien).

En daarna twee keer daags een kwart Emepridtabletje. Dat is voor een snelle maaglediging en tegen misselijkheid (mag ook tegelijkertijd, maar wanneer er een flinke bal zit zal dat eerst weg moeten).
Plaats reactie