Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door joyvke »

Het is alweer een tijd geleden dat ik op dit forum ben geweest (zie oude topic: Odin nierfalen zonder typische klachten, achteraf nierkanker). Ik hoop dat dit topic goed staat omdat de alvleesklier toch in contact staat met de spijsvertering etc. Excuses voor het feit dat het niet helemaal chronologisch wordt beschreven. Onderin staat een kort lijstje van de klachten.

Dit gaat over onze Roos. Roosje is een gesteriliseerde poes van een jaar of 10. Twee weken geleden merkten we dat ze niet lekker was, at niet goed, braken. Een paar weken van te voren deed ze haar behoefte op de bank, maar omdat we 8 katten hebben dachten we dat de bak misschien te vies was voor haar en sloegen we daar niet echt acht op.

Naar de dierenarts, Roosje heeft koorts (39,3). Ik dacht in eerste instantie nierfalen omdat ze daar wel qua symptomen er op leken. Na een bloedonderzoek werd er eigenlijk gemeld dat er niet iets bijzonders naar voren was gekomen behalve dat er sprake is van lichte bloedarmoede. Antibiotica spuit gekregen en ze moest toch achterblijven. Dezelfde avond mocht ze mee nadat ze een klysma heeft gehad. In de tussentijd heeft ze hele droge poep uitgepoept en wat diarree. Pijnstilling gekregen, eet opwekken en nog een aantal klysma's. We geven haar om de zoveel tijd wat water en paté om haar maar aan het eten te krijgen. Dit doet ze niet veel dus aan de andere kant is het niet zo heel raar dat er bijna geen ontlasting zou zijn, maar het is echt totaal niets wat eruit komt. Verder heeft ze ook lanzatrax (spelling) om te poepen gekregen ,maar daar was ze zo ziek van geworden dat we dat even hebben gelaten voor wat het is en dan maar een klysma.

Er zijn een aantal foto's gemaakt waar niet echt iets uitkwam behalve een vergrote lymfeknoop. De verdenking was nu FIP. Ik heb daarna op dit forum gekeken op informatie hierover, omdat ik niet kon geloven dat ze van de één op de andere dag een buik vol met vocht had (en de dag van te voren een onderhuidsinfuus + klysma) en dacht dat er misschien iets verkeerd was gegaan met de klysma. Dit heb ik ook aan de DA aangegeven dat ik niet denk dat het FIP is en dat Odin ook bij de onderhuidse infusen ineens vocht in de buik vast hield. Via dit forum ook gelezen dat het bij oudere katten toch vaan cholingitus blijkt te zijn en juist vaak bij jongere katten Fip wordt vastgesteld. Hij dacht van niet, maar we zouden bij de echo wel zien hoe of wat.

Uiteindelijk is vorige week woensdag een echo gemaakt. Hieruit bleek dat ze inderdaad een ontsteking aan de galwegen had, maar nu is er dus ook iets in de alvleesklier gevonden. Een bult van 2- 3 centimeter, waarschijnlijk een tumor. Doordat er een operatie uitgevoerd moet worden om te kijken of het kanker is of niet en Roosje daar te zwak voor is, hebben we gekozen om te behandelen voor een alvleesklierontsteking. Her en der lees ik dat dit ook littekenweefsel zou kunnen zijn of een heftige ontsteking. De echo is wederom gemaakt door Dhr Garretsen.

Sinds dat we begonnen zijn met de behandeling (dus ook voordat we met de foto's en dergelijke bezig zijn geweest): in totaal nu twee weken. Heeft Roosje ups en downs, maar wordt ze wel actiever. Is weer speelser. Wel is dit vooral in de avond het geval, het lijkt of ze opstartproblemen heeft. Gisterenmiddag (dinsdag) kwam ze weer bij ons mam op schoot zitten, iets wat ze al twee weken niet heeft gedaan. We houden in ons achterhoofd dat het kanker kan zijn, maar tegelijkertijd ben ik redelijk hoopvol (ik vergelijk het ook erg veel met Odin die constant toevallen had, Roos heeft dit totaal niet).

Ik heb ook na veel lezen Hills voer besteld voor pancreatis, maar dit pakt ze totaal niet. Morgen krijgt ze weer een twee weken antibiotica spuit. Mijn moeder is nu thuis en ik zit op dit moment ook zonder werk (toch een voordeel soms) dus we kunnen Roosje goed in de gaten houden en bijvoeren/ bij laten drinken etc.

Nog even een kort lijstje met wat Roosje heeft gehad en nog heeft.
- Alvleesklier met een bult van 2-3cm, onsteking aan de galwegen en lichte irritatie aan de darmen.
- Koorts (39,5 is de hoogst gemeten waarde, Maandag 1-12 was de temp 38,8 dus geen koorts meer).
- Weinig eetlust, elke keer hele kleine beetjes (van alles geprobeerd qua eten, ze pakt voornamelijk zalm/ tonijn paté.
- Drinken gaat wel redelijk, ze gaat soms ook naar de drinkbak toe, ook pakt ze vaak kippennat (gekookte kip en daar het water van).
- Begon zeer inactief, sliep alleen meer, begint steeds alerter te worden, speels, snort weer. Steeds actiever, maar nog steeds niet zoals de oude Roos al komt ze soms erg in de buurt hoe ze was (vooral in de nacht).
- Gebraakt in het begin, maandagnacht ook een beetje, maar dit waren brokjes (we denken dat het ook daar van is gekomen want de paté is er wel ingebleven).
- Weinig tot geen ontlasting, na klysma's uitgedroogde poep en diarree.
- Afgevallen, weegt nog 3.3 kg maar het gewicht is wel stabiel gebleven.

Ze heeft geen last van benauwdheid, aanvallen, geen diarree (alleen na klysma), ze verzorgt zichzelf goed de haren zien er mooi uit.

Binnenkort wordt er een vervolgecho gemaakt om te kijken of de bult in de alvleesklier gekrompen is. Ik vind dat haar klachten nog steeds meer bij een ontsteking passen en niet persé bij kanker, maar ik kan er echt niets over vinden.

Nou sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde het zo duidelijk mogelijk opschrijven. Morgen laat ik ons mam er ook nog even naar kijken of ik iets heb gemist.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door BloemTetsu »

Gelezen en geen ervaring, ,maar ik geef even een schopje omhoog zodat andere misschien kunnen helpen.
Meerdere katten hebben hier op het forum een alvleesklierontsteking gehad en dit was met aparte test vast te stellen.
Sterkte met Roos.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door Adriana »

als ik je goed lees dan lijkt ze te reageren op ab-spuit. dat houdt dan eerder een ontsteking in..
ze heeft koorts en ontsteking moet ook in de waardes uitgebreid bloedonderzoek te zien zijn!

check of ze pijnklachten heeft en vraag dan om onsior of tolfedine en niet om een meloxicam zoals novacam, metacam, meloxidyl en zo.. (kan ernstige nierschade veroorzaken)

behandeling is lastig en goed van je dat je op internet naar behandelingsmethodes zoekt, missch ook even internationaal met de latijnse omschrijving pancreatitis.. en treatment..
en kijk even bij het suikerkattenforum naar hun ervaringen met pancreatitis.. misschien registreren en ook daar vragen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door joyvke »

Dankjullie wel voor de reacties. Heb inderdaad gelezen over die test, maar die kan ook negatief uitvallen terwijl het positief is enzo, dus ik weet het niet zo goed of dat nut heeft nu nog.

Ze heeft afgelopen woensdag weer een AB spuit gehad. Dinsdagnacht overgegeven, woensdag een aantal keren (wel het eten binnen gehouden) en donderdagochtend voor het laatst.
In het bloed konden ze niet echt iets raars zien het zag er allemaal goed uit, maar weet niet hoe uitgebreid deze dus was. Ik was er niet bij de eerste paar keren, pas sinds vorige week ben ik meegegaan (ook vanwege de "onderzoeken" die ik heb gedaan op fora en dergelijke). Ze heeft ook een Vitamine B spuit gekregen (ook na onderzoek en dit aankaarten) en geen eetlustopwekker en het is zo goed aan het gaan nu. In de avond is ze echt de oude en ook in de avond begint dit. Deze spuit heeft haar heel erg goed gedaan in ieder geval. Ze begint uit zichzelf ook meer te drinken en te eten.
Vandaag heeft ze wel een klysma gehad omdat ze een week niet had gepoept. Er zat wel ontlasting die er al bijna uit zou komen, maar omdat deze hard aanvoelde heeft ze toch een klysma gegeven. In de bak had Roosje meteen gepoept en voelde zich meteen een stuk beter. Ik denk dat dit van de periode is geweest dat ze misschien niet genoeg dronk.

Er wordt nog een vervolgecho gemaakt, maar ik weet niet precies wanneer. De koorts is nu volgens mij weg (oren zijn koud), ze is actiever, gisteren trilde ze weer met haar staart, ze geeft weer "harde kopjes", kont tegen de benen/ kasten en dergelijke aangooien, uit zichzelf eten en drinken en rollen over het bed. Ze had pijnklachten afgelopen tijd, vandaag hebben we daar geen medicatie voor gegeven (in overleg) om te zien hoe het met haar gaat en ze doet het verbazingwekkend goed. Al een paar uur later en het gaat nog steeds hartstikke goed. Al met al zijn we al sinds de 17e van november bezig.

Heb vooral op de Nederlandse behandelingen/ fora gericht op dit moment heb niet veel tijd gehad sinds het laatste bericht om ook op Engelse sites te kijken. Wel heb ik op alvleesklierkanker nog gezocht, maar daar herken ik Roosje nog steeds niet in. Ik blijf hopen dat dit allemaal goede tekenen zijn en dat het een ontsteking is die nu minder aan het worden is.
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door joyvke »

Helaas was de blijdschap van korte duur, gisterennacht begon ze weer met braken en ook vandaag heeft ze weer een aantal keren gespuugd. Ik geloof dat ze nu op en neer zijn om een spuitje te halen voor de misselijkheid/ maagzuur zodat ze in ieder geval niet meer over zal geven. Ze heeft geen pijnstilling meer gehad en doet het daar ook nog steeds goed op, maar het zou kunnen dat ze die nu ook krijgt voor de zekerheid.
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door joyvke »

Onze diabetes kat Onyx is dezelfde symptomen gaan vertonen. Zijn suiker was veel te hoog. Die zit nu bij de echo om onderzocht te worden.

Met Roosje is het slecht nieuws, de dierenarts wil haar of een sonde in laten plaatsen (wat en pijnlijk is en heel duur - dit willen we Roosje niet aandoen) of in laten slapen. We zijn nu begonnen met dwangvoeding. Ze is zo ontzettend vrolijk, sinds vorige week niet meer aan de pijnstilling het enige wat ze niet doet is eten. Gisteren heb ik om 24.00 en om 3.00 nog wat eten gegeven en had ze beide keren 5 brokjes op. Met moeite leek het, ik denk dat ze gewend is om zacht voer te eten en dat brokjes daarom nog iets te hard zijn. Weken lukte niet die krengen bleven net zo hard als eerst. Over twee weken krijgt ze een vervolg echo om te kijken of de bult is geslonken.
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door joyvke »

Roosje heeft het helaas niet gehaald. Ze begon vanavond aanvallen te krijgen. We hebben haar dextro gegeven omdat het wellicht een hypo was. De suiker was 21 bij de DA en daar kreeg ze wederom schokken. We hebben besloten Roosje te laten gaan. Iets wat we van de week al dachten dat ze niet meer wilde.

Rust zacht lieve Roos, ik zal je harde kopstoten ontzettend missen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door mittenslief »

heel veel sterkte
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door Dinky »

Sterkte met het verlies :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door joyvke »

Dankjullie wel. Het is zwaar, maar we blijven erbij voor Roos was het het beste, daar proberen we ons mee te troosten net als hoe hard we hebben gevochten voor haar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alvleesklierontsteking of toch kanker?

Bericht door Adriana »

soms kun je het met alle inzet niet redden.. wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie