kat blijft maar overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Marleneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:50

kat blijft maar overgeven

Bericht door Marleneke »

Mijn kat van 9, Kaede, geeft nu al iets meer dan 3 weken over. Er hebben sindsdien vrij veel dierenartsen bezoeken plaatsgevonden om erachter te komen wat hij nu eigenlijk precies mankeert maar we zijn helaas nog geen stap verder.

Vanaf het eerste bezoek aan de DA krijgt hij Emeprid. Dat heeft op zich vanaf het moment dat hij het kreeg goed geholpen, maar hij bleef maar plasjes spuug uitbraken. Dus twee weken geleden zijn er bij de dierenarts bloedproeven gedaan waar hij op van alles is getest (schildklier, suiker, nieren, lever, pancreas enzovoorts), maar daar is verder niks uitgekomen. Hij heeft toen ook Omeprazol meegekregen waarna alle klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Zodra de Omeprazol op was, kwamen de klachten weer terug dus ik ben maandag weer naar de DA geweest waar ik nieuwe tabletten heb gekregen. Op woensdagavond kreeg hij ineens last van zware diarree dus toen heb ik weer contact met de DA opgenomen omdat zij bij een van de bezoeken zei dat hij eventueel aan ander voer gezet kon worden. Hij zat al jaren aan de Royal Canin Urinary en krijgt nu Royal Canin Sensitivity Control. De diarree wordt nu wel wat minder zwaar dan dat het was (het was op sommige momenten gewoon water), maar hij had vanmiddag alweer een keer overgegeven en heeft een uurtje geleden echt alles eruit gegooid.

Heeft iemand toevallig ervaring met een soortgelijk geval? Want het duurt nu al zo lang dat ik me zo langzamerhand af begin te vragen of er nog enige vorm van verbetering in kan of gaat komen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Cari »

Misschien eens foto's maken?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Marleneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:50

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Marleneke »

Daar zat ik ook al aan te denken. Ik zal daar morgen toch nog naar informeren bij de DA.

Kaede lijkt zich nu trouwens ineens weer prima te voelen. Mijn moeder heeft al gezegd dat ik me niet moet gedragen als een overbezorgde moeder (ik heb eind juli zijn broertje in moeten laten slapen vanwege compleet ongerelateerde problemen), maar ik vind die terugvallen van hem gewoon heel erg zorgelijk.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door nellebel »

wil je niet bang maken. kan vanalles zijn. mijn nellie braakte ook dagelijks, soms enkele dagen niet, dan weer 3x per dag. uiteindelijk kwam bij mijn DA de conclusie dat ze een verwend prinsesje was en dit deed voor aandacht. een jaar later haar moeten laten inslapen. ze bleek een tumor in de overgang van maag naar darm te hebben. heb me erg schuldig gevoeld. ben meteeen bij die DA weg gegaan en zal nooit meer zomaar iets aannemen. hij heeft nooit iets onderzocht bleek later. bij bloedproeven keek hij aleen naar nierwaardes en die waren wel licht afwijkend, wat achteraf gezien logisch is als je 3x per dag braakt.
blijf zoeken tot je weet wat het is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Cari »

uiteindelijk kwam bij mijn DA de conclusie dat ze een verwend prinsesje was en dit deed voor aandacht.
Tuurlijk, ze had ontdekt dat ze dat kon door een pootje in haar keel te steken :roll: . Goed dat je daar weg bent. Ongelooflijk, zo'n diagnose... :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Marleneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:50

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Marleneke »

Wel erg kort door de bocht van een DA om te zeggen dat je kat overgaf omdat ze aandacht wil. Daar was ik ook niet gebleven. Wat een rund.

Ik heb geen idee of het zoiets zou kunnen zijn (ik hoop het natuurlijk niet), maar ik vertrouw er wel op dat mijn DA hem overal op heeft getest. Ze hebben zelfs teveel bloed bij hem afgenomen zodat ze eventueel nog extra tests zouden kunnen doen mocht er bij de tests die ze al wilde doen niks uit komen. Ze bellen ook regelmatig op om te vragen hoe het met hem gaat dus ik heb volgens mij wel een goede.
Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, gaat het nu nog steeds goed met hem. Zijn ontlasting is nu normaal, hij heeft sinds zaterdagmiddag niet meer overgegeven, zijn eetlust is goed en verder gedraagt hij zich weer als voorheen. Of het nu allemaal aan zijn voer heeft gelegen of dat het stress was/is vanwege het overlijden van zijn broer en de komst van een nieuwe kat of dat het misschien toch wat anders is, dat weet ik helaas niet, maar ik heb vandaag wel nog overleg met de DA gepleegd en die heeft wel gezegd dat als zijn klachten nu nog een keer terugkomen dat ze dan inderdaad foto's gaan maken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Cari »

Hopen maar dat het vanaf nu goed met hem gaat :epray: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door nellebel »

die DA was ook erg kort door de bocht. maar hij verpakte het zo mooi met zijn praatjes dat ik erin trapte. kan me achteraf wel voor mijn kop slaan, maar daar krijg ik mijn engeltje niet mee terug. heb mijn lesje wel geleerd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marleneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:50

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Marleneke »

Kleine update omtrent Kaede.

Sinds mijn laatste bericht ging het de hele tijd goed met hem, maar door iets wat er in de laatste paar dagen is gebeurd is het mij nu min of meer duidelijk geworden dat al zijn problemen komen door een voedselallergie. Hij krijgt nu de Royal Canin Sensitivity Control en sinds hij dat krijgt gaat het verder allemaal prima, maar het eten van de nieuwe kat is helaas een beetje te verleidelijk voor hem. Het is hem de afgelopen week twee keer gelukt om een paar brokjes naar binnen te krijgen (zij is een nogal rommelige eter) en hij had een dag later meteen last van diarree. Hij is pas sinds gistermiddag van zijn diarree af.

Helaas is het hem vanochtend wederom gelukt om in de keuken te komen waar haar eten staat dus de komende paar dagen heeft meneer weer last van diarree. Kon ik het hem maar aan zijn verstand peuteren dat haar eten echt niet goed voor hem is, maar in plaats daarvan is de keuken voor hem nu verboden terrein zolang haar eten op de grond staat.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Sifra »

Het zal niet meevallen om te voorkomen dat hij zo nu en dan verkeerde brokjes snaait, maar fijn dat je nu de oorzaak weet en dat het niets ernstigs is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door nellebel »

kan je andere kat dan niet ook dat eten krijgen. misschien ook minder stressvol voor de katten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Dinky »

Ik zou ook kijken naar voer dat ze beide kunnen eten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Marleneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:50

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door Marleneke »

Ik heb van de dierenarts nu Iso-gel meegekregen. Dat heeft hij een uurtje geleden voor de eerste keer gehad dus als dat helpt dan kan ik dat in de toekomst nogmaals geven mocht hij weer haar eten naar binnen weten te werken.

En hun allebei hetzelfde voer geven is niet echt een optie. Zij is op het moment een week of 13 oud en om haar nu al speciaal voer te gaan geven lijkt mij niet zo een goed idee. Hij is het op zich wel gewend om gescheiden te eten, omdat hij ook altijd apart van zijn broertje eten kreeg omdat die anders alles naar binnen schransde.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door nellebel »

toen ik odie kreeg was hij ook 4 maanden. ik kreeg hem niet op kittenvoer meer, hij wilde het andere voer (speciaal voor gesteriliseerde katten) en mijn andere katten wilde het kittenvoer. en aangezien gijs al niet de magerste is was dat niet zo'n goed idee.
ik heb odie toen toch de gewone brokken gegeven voor gesteriliseerde katten maar het natvoer kreeg hij wel voor kitten zodat hij toch voldoende bouwstoffen binnen kreeg.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat blijft maar overgeven

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze ook gewoon beide Royal Canin Sensitivity Control geven. Is helemaal geen probleem voor een kitten van 13 weken. En dan ben je van alle stress af met het voeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie