Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Yules
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2014 19:50

Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Yules »

Ik heb gekeken of ik een topic erover kon vinden, maar niet in het geval van mijn oude dame.

Ik heb een poes van 14 jaar en 5 maanden. Sinds afgelopen vrijdag spuugt en poept ze zwarte vloeistof. De laatste keer een hele avond lang en oogde ze goed ziek. Besteedde ook geen aandacht aan mij.

In juni ben ik naar de da geweest omdat ze dit toen ook deed. Hij gaf haar een injectie om de darmen in werking te treden en ik moest haar goed gaan kammen omdat haar vacht vettig was. Tevens heeft ze al stress sinds november 2004 toen ik haar zusje moest laten inslapen vanwege geen niertjes meer hebben.
Ze heeft toen ook Zylkene meegekregen die ik haar een maand lang gaf. Vorige maand een aantal vlooien ontdekt die ik eruit gekamd heb en verwijderd, doodgemaakt.
Ze is bij de da gewogen en woog 5,4 kg. Dit was dus half juni. Nu heb ik haar gisteren 9 sept weer gewogen en woog ze 3,2 kg. Een gigantisch gewicht verlies.
Haar bekkie is vies van resten spuug en haar neus is donker roze geworden. De rand tussen neus en vacht is nog donkerder.

Ook moet ik zeggen dat niet alleen haar buik, maar ze nu ook haar poten kaal maakt. Niet alleen de oksels maar de poten helemaal. Ook maakt ze zich niet meer echt goed schoon, wat ze echt altijd heel goed deed.

Het is een binnenkat. Ze is nog nooit echt buiten geweest.
Ik ben zelf niet echt mobiel en heb ook niet echt de mogelijkheid om steeds naar de da te kunnen.

Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Nikki2309 »

Met dit zou ik toch willen adviseren om naar de DA te gaan. Je zult eerst moeten weten wat het is en ik vind dit best ernstig klinken. Ik weet niet wat andere hier van vinden, maar persoonlijk zou ik hoe dan ook zorgen dat het diertje morgen nog door een DA gezien wordt
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Featherr »

Zwarte poep duidt op een maagbloeding, dit is oud bloed dat vanuit de maag komt. Ook het zwarte spugen zal oud bloed zijn. Dit wil dus zeggen dat dit SPOED is en dit beestje direct naar de DA moet.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Featherr »

Waarschuw onmiddellijk een dierenarts! als:
Uw kat continu overgeeft, zelfs als hij niets gegeten of gedronken heeft.
Het braaksel donker van kleur is of veel bloed bevat.
De kat na iedere maaltijd het eten weer uitbraakt en ook geen water binnen houdt.
Het braken gepaard gaat met andere symptomen zoals lusteloosheid, sloomheid, algehele zwakte, zwalken/omvallen, desoriëntatie, spiertrekkingen, krampen, trillen, kwijlen of toevallen.
Het braken al meer dan 3 dagen aanhoudt en/ of gepaard gaat met diarree.
Uw kat het bewustzijn verliest.
Wanneer u een vergiftiging vermoedt

Bron:http://www.allemaalkatten.nl/ziekten/braken
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Sifra »

Zwarte ontlasting kan betekenen dat er oud bloed in de ontlasting zit. Ze kan dus een inwendige bloeding hebben. Ik raad je aan om in ieder geval naar de dierenarts te gaan voor een goede diagnose en behandeling.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Kattebeest »

Laat vooral ook haar bloed nakijken. Nierwaarden en schildklierwaarden (T4).
Een gedegen onderzoek. Als ze in juni slechts een injectie gekregen heeft om haar darmpjes weer te laten werken en niet meer dan dat, dan vind ik dat wel erg magertjes.

Heeft de dierenarts toen iets gezegd over de oorzaak?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door castratenkoor »

Klinkt ernstig ik zou snel naar dierenarts gaan. Kan ook maag/darm-kanker zijn. Ze kan veel pijn hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yules
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2014 19:50

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Yules »

Da heeft niets van een echte oorzaak gezegd. Hij bleef maaR over haar vacht praten. En als haar vacht gekamt zou zijn zou de stress ook verdwijnen. Op het laatste heb ik niks gezegd omdat ze al 10 jaar stress heeft. Dit is gekomen doordat ik haar zusje heb laten inslapen, maar zij heeft daarna nooit afscheid van haar kunnen nemen toen haar zusje dus al dood was.
Vandaar mijn post ook hier, zodat ik naar de da ook meer kan vragen en zeggen.
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Nikki2309 »

Dan zou ik naar een andere DA gaan. Een DA die zoiets negeert en niet uitzoekt en vooral ook uitlegt wat het is en hoe het komt is in mijn ogen geen goede DA
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Cari »

In 3 maanden tijd bijna de helft van haar gewicht kwijt. Ze likt zich helemaal kaal van de pijn en de stress. Al 6 dagen spuugt en poept ze bloed en je bent nog niet naar de dierenarts geweest????
Ze is doodziek! Waar wacht je nog op?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Yules
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2014 19:50

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Yules »

Ze spuugt niet al 6 dagen. Maar ziek is ze wel. Dat snap ik ook wel. Ik mag toch hier ervaringen vragen. Nogmaals ik ben niet echt mobiel.

Ik zal een afspraak maken met een andere dierenarts. Sorry Cari dat ik niet eerder ben gegaan. Voel me een beetje persoonlijk aangevallen door je. Bedankt voor jouw support en hulp. Kan er veel mee.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door jojo »

Zwart duidt echt op bloed en dat is levensbedreigend. Echt spoed hoor, je meisje is pijn aan het lijden en flink ook. Verstandig dat je een andere dierenarts benadert. Misschien kan iemand uit je eigen kring, of buren oid, je helpen ivm immobiliteit. Hoe dan ook, nu in actie komen. Veel sterkte!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Dinky »

Weet niet of je in Nederland woont maar dierenambulance wil volgens mij ook wel meewerken aan vervoer in zo'n situatie?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Cari »

Yules schreef: Sinds afgelopen vrijdag spuugt en poept ze zwarte vloeistof.
Jouw tekst. Als je niet mobiel bent, laat je de da aan huis komen, er zijn er genoeg die dat in zo'n geval doen. Maar ik begrijp dat je niet eens gebeld hebt. Ja, ik word hier boos om en daar ga ik me niet voor verontschuldigen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zwarte vloeibare diarree en spuugt zwart

Bericht door Kattebeest »

Probleem is dat de dierenarts in juni - met dezelfde klachten - laconiek reageerde met alleen een injectie en een verhaal over het belang van kammen :shock: .

Niet iedereen op een forum is goed (kat)medisch op de hoogte van wat ernstig is en wat niet. Een forum is ook voor baasjes met minder kennis, juist daarvoor zou ik zeggen. Dat ts ondanks de laconieke houding van de dierenarts eerder toch hier een vraag stelt vind ik positief.

Hier in de regio rijdt de dierenambulance ook op verzoek dieren naar de dierenarts, inclusief baasje. Heb het een keer 's avonds moeten doen naar een spoeddierenarts een dorp verderop. Ze rijden niet alleen spoeddiensten op betaling, ook een gewoon bezoek. Is de moeite waard om even uit te zoeken!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie