Kitten al weken diaree. Help!

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Miesje90
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2014 23:32

Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Miesje90 »

Goededag,

Ik heb een kitten van nu 4,5 maand. Ik heb haar via marktplaats bij iemand gekocht. Ze zag er heel gezond en levendig uit. Ze kreeg daag whiskas kitten voer. Ik ben daar thuis ook mee doorgegaan. Na een maand kreeg ze diarree. Ik heb toen de dierenarts gebeld en omdat ze zo jong was vonden hun het noodzakelijk dat ik even lang kwam. De DA vond dat ze er goed uitzag maar gaf mij wel een medicijn fenidiar mee. Dit moest ik haar 4 dagen geven en dan moest het over zijn. Na 4 dagen was het inderdaad over. Helaas kreeg ze een week daarna weer diarree. Dit was maar 2 dagen en toen had ze normale ontlasting. Alleen kreeg ze weer een week daarna weer last van diarree waarop ik toch maar weer dat medicijn van de DA aan haar ben gaan geven. Maar 4 dagen was het niet over en heb toen contact met de DA opgenomen. Die zei dat ik 3 keer haar ontlasting moest opvangen om te testen op giardia. Dit gedaan en de uitslag was dat ze dit niet had. Ik heb toen gevraagd of ik dan weer moest langskomen. De assistente antwoorden daarop dat de DA mijn zou bellen de volgende dag. De volgende dag belde ze en toevallig had mijn kitten dia dag normale ontlasting. Ze raadde me wel aan om op ander voeding over te stappen. Ik hen toen ook royal canin kittenvoeding gekocht en ben geleidelijk daarop overgestapt. Ik moest weer contact opnemen met de DA als het niet over was binnen 2 weken. Helaas was het 2 dagen later weer mis. Ze heeft nu al 7 dagen achter elkaar diarree. En ook super veel. Ze is verder ontwormt en ingeënt en eet en drinkt goed en is ook erg levendig. Verder krijgt ze alleen de brokken van royal canin nu. Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen. Heeft iemand hier een idee of adviezen? Ik hoor het graag van jullie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
met diarree zorgen dat ze goed drinkt. gelukkig heb je je dierenarts geraadpleegd.

krijgt je kitten af en toe bijvoorbeeld wat klein gesneden rauwe kip of kalkoen? heel even in kokend water houden. het is erg belangrijk dat ze regelmatig beetje rauw vlees krijgt.
als ik het goed begrijp eet je kitten alleen maar brokjes na de whiskas.
wij hebben op het forum over het algemeen geen goeie ervaringen met whiskas, zeker niet bij kittens.
koop een wat duurder natvoer, misschien reageert ze daar beter op. hoeft niet perse kittenvoer te zijn. ik denk dat haar darmen behoorlijk van streek zijn en dan duurt het even voordat het weer normaal is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Cyamytha »

Ze zegt dat ze nu volledig over is op RC toch?

Mijn ervaring met finidiar is dat het wel goed helpt, maar dat als je stopt, dat het effect dan vrij snel weg is. Toen onze karel bij ons kwam, ook veel dunne ontlastig (door de whiskas). Wij voeren nu RC indoor brok en Almo natvoer. Daar doet hij het erg goed op!

In natvoer zit ook een hoog vochtgehalte, dat kan je naast de brokken geven als je wilt dat hij (ik ga er even vanuit dat jullie kitten een hij is) meer vocht binnen krijgt.

Misschien reageert hij wel ook op een ingredient van RC? Probeer eens te zoeken en lezen in de topics op verschillende voermerken.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Dinky »

Krijgt het kitten ook natvoer naast de kittenbrokken van RC?
Via natvoer krijgt een kat extra vocht binnen en dat is zeker bij diarree geen overbodige luxe ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Miesje90
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2014 23:32

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Miesje90 »

Ze is nu iets langen dan een week overgestapt op RC kittenvoer brokken. Dit op aanrader van de DA en moest het met het nieuwe voer 2 weken aankijken. Ik heb haar vanmiddag natvoer gegeven ook van RC. Dit heeft ze op maar daarna zit ze weer rustig op de kattenbak. Ze heeft verder zover ik zie geen last van pijn. Ze speelt, is actief en alles gaat eigenlijk prima.
Mili
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2014 14:56

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Mili »

Als je bij dierenarts bent, vraag of hij hem op Giardia wil testen. Is parasiet, die bij jonge dieren zulke klachten kan geven.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door nellebel »

ze heeft geen giardia, dat is al getest schrijft topicschrijver in haar eerste post. ik zou ook even met de DA overleggen wat nu, want te veel overstappen van voedsel is ook niet goed voor de darmpjes die toch ook tot rust moeten komen. mijn flipie kreeg veel antibiotica wat haar darmen ook verpeste, zij kreeg van mij weerstandverhogers (specifiek voor de darmen) toegevoegd om de darmflora ook te herstellen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Dinky »

Misschien inderdaad extra ondersteuning nodig van de darmen door middel van probiotica zoals finidair wat eerder hielp tegen de diarree? En inderdaad overleg met je DA wat je nog kan doen want diarree sloopt het lichaam en voeding wordt minder goed opgenomen omdat het minder lang in het lichaam verblijft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door castratenkoor »

Diarree kan ook (mede) van stess komen. Is het kitten alleen? Zonder andere katten bedoel ik dan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Mickey_Mouse »

Bij mij knaagt er iets aan RC, misschien is het toeval, misschien niet hoor.
Kater had hier ook last van diarree, kreeg toch echt royal canin.
Testen etc alles gehad, tot hypoallergeen voer aan toe (ook rc) en soms ging het beter, maar dan wel door de meds. Van alles afgestapt en het losgelaten. Ik voer nu van alles en het gaat een stuk beter. Geen diarree meer.

(purina one, welkoop, smilla(tot nu toe)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Cari »

Bij mij knaagt er iets aan RC, misschien is het toeval, misschien niet hoor.
Grappig dat je dat zegt. Ik heb zelf zo'n enorm wantrouwen jegens RC, dat wil je niet weten - heb daar vaker een discussie over gehad met mijn da, die ze helemaal geweldig vindt. Ik verdenk ze sterk van symbiose ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door castratenkoor »

Teske doet het prima op RC - kittenbrokjes. Nooit diarree.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Ms Maaike »

Mickey krijgt bloederige diarree van RC aging 12+. De katten van een vriend zien er prachtig uit en die krijgen RC fit. Elke kat reageert verschillend kennelijk.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kitten al weken diaree. Help!

Bericht door Mickey_Mouse »

Zou het in de naam zitten MsMaaike? Ook Mickey hier haha.
en inderdaad, bloed bij de ontlasting gehad. Oral care variant hier, voor die tandjes...maar die doen het inmiddels goed, en dat zonder dental care haha
Plaats reactie