Kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
spoka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:41

Kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door spoka »

Hoi

Kitten van ca acht weken had vorige week diarree. Heb toen van dierenarts iets gekregen om de darmen te genezen, sinds zondag geconstipeerd. Maandag had ze een hele bol zitten aan haar anus en ben ik er mee naar de dierenarts gegaan. Die heeft onder narcose de ontlasting verwijderd en heeft haar twee dagen gehouden. Sinds donderdag ljjkt de harde ontlastin weg maar ze bljjft met stoelgang in haar anus zitten. Er bljjft dus duidelijk een drol in zitten en ik vind oberal in huis restjes en ze stinkt.... niet aangenaam en poes heeft er ook last van. Ik heb het al een aantal keren verwijderd ( geleerd van de dierenarts) maar is voor poes alles behalve leuk en voor mij ook niet... nog iemand die dit heeft grhad? Herstelt zich dit vanzelf of kan er iets anders mis zijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door castratenkoor »

Het klinkt alsof de sluitspier niet helemaal lekker werkt. Misschien wat opgerekt toen ze onder narcose van ontlasting werd bevrijd. Ik denk dat het tijd nodig heeft op te herstellen. Ik zou er maandag in ieder geval weer een dierenarts naar laten kijken. Misschien kan die een spierversterker oid geven. Of in ieder geval goede adviezen of je de poes wel of niet laxeermiddel zou moeten geven. Of misschien aangepast voer. Daar durf ik zo geen uitspraak over te doen.

Met zo'n jong ding zou ik zeker niet zelf aan het experimenteren gaan.

Ik heb wel eens een kitten gehad wat niet zelf kon poepen, maar ik denk dat je weinig hebt aan vergelijkingen. Het ene probleem is het andere niet met anussen en sluitspieren. Petertje is eraan geopereerd en kon daarna nog steeds niet poepen, dus dat liep verkeerd af.
Zo ernstig hoeft het bij jouw kitten helemaal niet te zijn.

Succes en beterschap, ik hoop dat het op den duur goed komt met het kitten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
spoka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:41

Re: kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door spoka »

ik hoop ook dat het goed komt, intussen is hij ook erg passief - slaapt de hele dag terwijl broertje vrolijk door het huis rent. Ik hoop dat ik morgen bij de arts terecht kan.
Ik heb niet de indruk dat de ontlasting nog te hard is, zou het kunnen dat ze niet meer kan of durft duwen?
we geven ook laxanorm bij.
van voeding krijgt hij royal canin kitten en real nature kitten...

ik las ergens dat 7-8 weken eigenlijk nog te jong is om een kitten bij de mama weg te halen, wist dat niet. Kan het dat ze te vroeg zijn weggehaald en nog (katten) melk moeten krijgen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door castratenkoor »

Nee op deze leeftijd hebben ze geen kattenmelk nodig. Dat kan echt zo'n probleem niet veroorzaken. 7-8 weken is vroeg maar dan kunnen ze normaal wel zelf poepen.

Of ze niet meer durft te drukken is hier vandaan weinig zinnigs over te zeggen. Dat probleem moet echt door een arts bekeken worden. Er kan van alles mis zijn. Giswerk heeft weinig zin.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lucrenedepoorter
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2018 13:54

Re: kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door lucrenedepoorter »

Wij hebben een kitten met hetzelfde probleem. Vraag aan spoka : hoe is het dan 4 jaar geleden afgelopen met die kitten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door castratenkoor »

Spoka is na 2014 niet meer op het forum geweest dus ik vrees dat er uit die richting geen reactie meer komt voor je.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lucrenedepoorter
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2018 13:54

Re: kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door lucrenedepoorter »

Wij zijn nu 10 weken verder en het gaat de goede kant uit met de kat. Gedurende al die tijd hebben we lactulose toegevoegd aan de droge voeding. Het katje hadden we gevonden in het bos halverwege juli. Het was dan zeer droog. Op dat moment was de stoelgang van het beestje bijna versteend en is er schade opgelopen aan de anus. En het heeft nu 10 weken geduurd om zeer , zeer geleidelijk te genezen. Laat ons hopen dat het blijft de goede kant uitgaan ...
Samm en James
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2022 18:40

Re: Kitten blijft ontlasting in haar anus hebben

Bericht door Samm en James »

Hey,

Hoe gaat het nu met je kat?
Ik heb net een kitten ik huis genomen.
Deze heeft ofwel een aangeboren afwijking of schade door een prolaps aan zijn anus opgelopen.

Momenteel zit daar geen beweging in waardoor hij ook altijd stoelgang verliest. ->staat altijd een beetje open.

Laxativa krijgt hij elke dag om toch nog mooie drolletjes te kunnen leggen en speciale voeding krijgt hij ook.

Hopelijk ben je hier nog actief?

Groetjes Samm
Plaats reactie