Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Simodi »

Onze 12-jarige poes heeft inmiddels al een tijd (aantal weken) last van diarree, varierend van heel slappe drollen tot echt flatsen. Ze drinkt ook veel.

Maar ze oogt gezond, is levendig, eet (erg) goed, plast goed. Af en toe spuugt ze een haarbal.

Heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. Het is begonnen - denk ik - toen ik overgeschakeld ben op speciaal voer in verband met door de dierenarts vastgestelde artrose (ze liep toen mank).
Ik ben toen weer teruggegaan naar haar oude voer, maar geen verandering in de ontlasting, die is tot nu toe erg dun gebleven.

Sinds een week krijgt ze nu speciaal voer voor katten met gevoelige spijsvertering (Royal canin Sensible 33), nog wel gemengd met haar oude brokjes (Royal Canin 12+) vanwege overgang van het ene naar het andere voer.
Ze krijgt nu ook al een week geen natvoer (1 blikje Gourmet mousse) 's avonds meer, maar in de plaats ook dezelfde brokjes.

Vroeger kon ik haar alle soorten voer gewoon door elkaar geven, ze at/eet alles en toen had ze ook mooie drollen.

Als het zo blijft bel ik wel de dierenarts om de ontlasting te onderzoeken, maar ben benieuwd of iemand dit herkent.

Cat-info:
Gesteriliseerde poes
12 jaar oud
Binnenkat
* Simba aka Simmie! *
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Ms Maaike »

Nou, ik ben dus niet de enige met die ervaring met RC 12+... Hier had mijn oudje (15,5) zelfs bloed bij de stinkende, drabbige ontlasting (die behalve van vorm ook van kleur wisselend was). Sinds ik weer over was geschakeld naar zijn oude voer was het binnen drie dagen weer normaal. Natvoer zou ik echt blijven geven (ze drinkt nu ook meer), zeker aan wat oudere katten waar de nieren niet meer zo goed van hoeven te zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Ms Maaike »

Oja, ik heb zijn ontlasting wel laten controleren; er kwam niets uit. Een ontlastingsonderzoek op giardia kost niet zo veel, dus dat zou ik zeker laten doen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Dinky »

Ik zou, zeker bij diarree, juist wel natvoer geven i.v.m. vocht ;-)
Snap dat je wanhopig wordt en van alles aan het proberen bent.

Wat je nog zou kunnen proberen om de darmen te ondersteunen is een pro-biotica. Ook wil rauw vlees wel eens helpen de darmen te herstellen/diarree op te lossen: http://www.prinspetfoods.nl/artikel/diarree
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Simodi »

Bedankt voor de reacties. Hoe lever je ontlasting eigenlijk in bij je dierenarts?

Msmaaike: wat voer jij je oudje nu?
* Simba aka Simmie! *
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Ms Maaike »

Als je voor een giardiatest gaat krijg je van de dierenarts drie buisjes waar je wat ontlasting in kan scheppen. Dat moet verse ontlasting zijn, elke dag een stukje drol en vervolgens moet je het in de koelkast bewaren. Na de laatste monstername breng je het naar de da die waarschijnlijk een snaptest doet. Die is betrouwbaar en snel.

Hier krijgen ze alledrie Granatapet, en dan de garnalenvariant. Dit onder andere vanwege de gunstige calcium- en fosforgehaltes (beter voor de nieren). Hij doet het er prima op (en mijn andere katten overigens ook). :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Mickey_Mouse »

hier geen oudje maar een jonkie aan de diarree.
Ik zit nu aan de medicijnen met hem en hypoallergeen voer.

Sinds die pillen in ieder geval weer aan de drollen, geen flatsen.
Wat het effect van het voer is geen idee, dat moet uitwijzen als we gaan afbouwen
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Diarree en veel drinken, maar oogt verder gezond?

Bericht door Simodi »

Ok.

Vanmorgen lagen er een paar drolletjes, wel slap maar met vorm in elk geval! :-)

Hopelijk zet dit door, dan zou het gewijzigde voer toch helpen.
* Simba aka Simmie! *
Plaats reactie