Megacolon

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Megacolon

Bericht door Katelijne »

De problemen met Osiris zijn stoelgang blijven maar duren. :-(
Vorige maandag hebben we hem opnieuw naar de da gedaan, want hij ging weer persen op de bak en er kwam niets uit; daarna vond ik twee drolletjes boven en zelfs een plasje in de woonkamer - waarschijnlijk meegekomen terwijl hij er drollen probeerde uit te persen.

De vorige keer (in februari) hadden we al te horen gekregen dat hij megacolon heeft. Zijn dikke darm is vergroot en daardoor blijft er mest zitten en zelfs gisten; hij krijgt het er dan niet meer uit en gaat ook braken en raakt verzwakt. Toen had hij ook te hoge nierwaardes en werd hij op semintra en nierdieet gezet. Voor de megacolon kregen we paraffineolie mee. De da zei toen ook dat er een kleine schaduw te zien was aan zijn lever, maar ze konden niet uitmaken of dat gewoon achtergebleven stoelgang was of iets anders.

Vorige maandag dus opnieuw naar de da en daar heb ik meteen ook gevraagd om de nierwaardes nog eens te controleren en een nieuwe echo van de lever te maken - ter geruststelling. Ze hebben zijn darmen toen ook opnieuw gespoeld, met een gewoon lavement kwam er niets uit (hadden we trouwens ook al zelf geprobeerd). Schaduw aan de lever was weg, nierwaardes waren oké. Enkel die megacolon dus nog... :-x

Aangezien ik gemerkt had dat Osiris niet tegen de paraffineolie kon (ging ervan overgeven), hebben we die geschrapt. Hij krijgt nu een gemengd dieet van nierdieet (Hill's K/D, RC Renal voor natvoer en Hill's, Integra en Happy Cat als droge brokken) met Hill's W/D, tegen de constipatie. Voorts moeten we twee keer per dag een theelepel vezels door z'n eten roeren, semintra blijven geven, zylkène tegen de stress en 0,5ml dulcolax als laxeermiddel.

Nu krijg ik de indruk dat hij de dulcolax ook niet kan verdragen... :???: Elke keer wanneer hij 's avonds dulco had gekregen, heeft hij in de vroege ochtend overgegeven. Gisteravond geen dulco gegeven en dus ook geen braken. Ik heb het hem wel deze middag gegeven, want ja, de stoelgang moet er blijven uitkomen, natuurlijk. Nu afwachten of alles erin blijft. Bijkomend probleem is ook dat de w/d niet echt een succes is, dus hij eet minder. Voor mij ziet hij er ook niet zo goed uit; derde ooglid is er weer in beide ogen. Er lagen wel drolletjes in de kattenbakken en die moeten van hem zijn, want Astérix en Obélix doen alles in de ren.

Ik word er een beetje moedeloos van. Wat als hij de dulcolax ook niet verdraagt? Ik heb al gedacht om ze hem in twee porties te geven, dan is het misschien minder zwaar op de maag. Alles wat een olieachtige substantie is, lijkt er bij hem uit te komen.
Tweede optie is om een laxeermiddel te nemen dat vaster is en dus geen belasting voor zijn maag.
We kunnen hem ook eventueel laten opereren aan de dikke darm, heb ik op internet gelezen. Maar aangezien de da daar zelf nog niet over gesproken heeft, ga ik ervan uit dat ze dat niet meteen een optie vinden. Hij is ook bijna 14.

Heeft er iemand tips of een naam van een laxeermiddel dat zou kunnen helpen bij hem? Ik wacht nu nog even de effecten van de dulco 's middags af, dan probeer ik het in twee dosissen. Maar dan...?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Megacolon

Bericht door margali »

Het mooiste zou zijn als je het met voer op gang zou kunnen houden.
Je zegt dat hij de W/D niet echt lekker vindt. Je zou de Hill's Metabolic kunnen proberen. Ik heb hier 3 katten op staan sinds september 2013 omdat ze allemaal te zwaar waren geworden. Opvallend is dat ze nu allemaal prima ontlasting hebben, en ook best vaak poepen. Dat komt door de extra vezels in de Metabolic. Ze vinden het alle 3 bovendien heerlijk, zowel nat als droog. Voorheen waren 2 van de 3 katten best gevoelig voor diarree, en sinds de Metabolic hebben ze dat nooit meer gehad.

Ik durf niet te zeggen of Isogel een goed idee is http://www.medpets.nl/isogel/ want voor hetzelfde geld maakt het de opstopping erger. Moet je met de dierenarts overleggen als je het nog niet gebruikt hebt.
sterkte en succes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Megacolon

Bericht door Dinky »

Ik ken alleen qua naam laxeermiddel lax-a-paste, beetje caramelachtige/stroop substantie.

Fijn dat de nieren nu wel op orde zijn :-)
Sterkte met de darmen op orde krijgen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Hoi Margali! Bedankt voor je tips. Ik weet niet of de Metabolic een goed idee is voor Osiris, aangezien hij al wat aan de magere kant is en ook snel gewicht verliest door het vele braken.

Isogel ken ik niet, maar wij hebben van onze da Iso-Kel gekregen, dat zijn de vezels waar ik het over had en het lijkt mij hetzelfde te zijn als Isogel.

Ik heb even op het internet rondgeneusd en sommige katten willen de w/d wel als die met wat tonijn gemengd wordt. Kan ik eventueel nog proberen, maar we moeten wel rekening houden met zijn nieren, natuurlijk.

Ik kwam ook lactulose tegen, maar vooral op Engelstalige sites krijgt dit erg negatieve reacties - weet niet waarom.

Dinky: dat kan ik wel even proberen. Misschien loop ik te hard van stapel, hoor. Hij is nog maar een weekje geleden bij de da gespoeld, had dan uiteraard enkele dagen geen ontlasting en nu zie ik toch drolletjes in de bak die precies iets groter, zachter en lichtbruiner zijn (voorheen keihard, klein en zéér donkerbruin).
Ja, we zijn erg blij dat de nieren weer goed zijn. De waardes waren sowieso niet zo hoog, dus ik vraag me af of we niet of de semintra of het nierdieet kunnen laten voor wat het is.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Megacolon

Bericht door castratenkoor »

Ik gaf Bram* 5 ml Laxulon per dag en elke week een klysma.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Megacolon

Bericht door Kattebeest »

Lax-a-past is meer een middel wat ingezet wordt tegen haarballen. Niet voldoende bij een megacolon en verstoppingen denk ik. Daarvoor moet je met zwaardere middelen werken (zie post Dinie/Castratenkoor).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Megacolon

Bericht door margali »

Ik bedoelde de Metabolic ter vervanging van de W/D want beiden zijn in principe voer om af te vallen, en volgens mij gaat de Metabolic binnenkort bij Hill's ook de W/D vervangen zelfs. Misschien vindt hij de smaak daarvan lekkerder.

Verder ging ik ervan uit dat je Lactulose allang gegeven zou hebben? verkeerd gedacht blijkbaar. Lactulose is hetzelfde als Laxulon. Ik koop het per liter bij de apotheek (nl ook voor mezelf). Het is een zoete siroop, je kunt het met een spuitje in de bek geven. Ik hou er niet van om iets door voer heen te mengen dus gaf het altijd met een spuitje. Dat kun je veilig doen, in tegenstelling tot paraffine want als je dat met het spuitje geeft en het komt per ongeluk in de longen terecht dan heb je een probleem. Het kan niet uitgehoest worden in tegenstelling tot Lactulose.

Lactulose dosering: moet je uitproberen. Ik zou wel even overleggen met de dierenarts. Geef je teveel dan raakt een kat aan de diarree, krijgt krampjes, maar dat is na een dag weer over (je moet dan ff stoppen natuurlijk). Ik gaf mijn Ben, een grote Maine Coon met fikse constipatie 3x daags 3 ml maar een andere kat kreeg 2x 2 ml per dag. Uitproberen dus.

De Iso-Kel is inderdaad hetzelfde als Isogel. Als dat niet hielp moet je het meer in de richting van de Lactulose gaan zoeken denk ik, in combinatie met vezelrijke voeding als w/d of metabolic (vezels geven voldaan gevoel, vandaar dat het als afvaldieet wordt gebracht, maar voor jouw kat zijn die vezels voor andere reden belangrijk dus.

Laxapast is niet geschikt voor langdurig gebruik bij constipatie. Kan incidenteel wel even de stoelgang op dreef helpen maar hier heb je meer nodig.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Megacolon

Bericht door Cari »

Fling raakt ook af en toe verstopt en krijgt regelmatig laxulon. Hij vindt zijn natvoer lekkerder met dan zonder :lol: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Megacolon

Bericht door sandyd1971 »

Ik heb er totaal geen verstand van hoor maar misschien iets van de http://www.huisdierendokter.nl/ proberen daar staat ook verstopping bij want je was op zoek naar een laxeer middel toch? Hoor goede verhalen over die site en als het goed is het allemaal natuurlijk. Dus baat het niet...
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Ik bedoelde de Metabolic ter vervanging van de W/D want beiden zijn in principe voer om af te vallen, en volgens mij gaat de Metabolic binnenkort bij Hill's ook de W/D vervangen zelfs. Misschien vindt hij de smaak daarvan lekkerder.
O, gaat die vervangen worden? Ik ga eens bellen naar de da of ik een blikje op proef krijg, dan kan ik meteen uittesten.
Verder ging ik ervan uit dat je Lactulose allang gegeven zou hebben? verkeerd gedacht blijkbaar. Lactulose is hetzelfde als Laxulon.
We geven dulcolax, dus ook een laxeermiddel. Daarvoor was het dus paraffineolie. Ik heb op verschillende sites niet zo positieve reacties gelezen over lactulose, vandaar dat ik er nog niet mee gestart ben.
Ik hou er niet van om iets door voer heen te mengen dus gaf het altijd met een spuitje.
Hebben we de eerste keren geprobeerd, want de da raadde dit ook aan. Maar Osiris wordt zéér onhandelbaar als je iets in z'n bekje wil spuiten. Zelfs wanneer je het met twee doet, slaat hij zo hard met z'n kopje heen en weer dat hij bijna zijn nek zou breken. En dan vliegt alles er weer uit ook.
Ik gaf Bram* 5 ml Laxulon per dag en elke week een klysma.
Als hij de dulcolax niet wil binnenhouden, ga ik de da eens naar laxulon vragen. Een klysma (lavement hier) geven, vond ik werkelijk verschrikkelijk. Hij miauwde toen erg laag en had duidelijk pijn. Zijn anus is vernauwd, dus makkelijk ging het niet. En ik heb daar geen handeling in, dus laat het aan de da over. ;-)

Misschien ben ik overbezorgd, hoor. Zoals ik al zei, is het nog maar een week geleden dat hij opnieuw gespoeld is, dus misschien moeten we nog even afwachten. Maar aangezien hij eergisteren een heleboel gebraakt heeft, raak ik weer in paniek. Ik zoek gewoon oplossingen voor als het niet lukt met wat we nu doen. En ik hoop op een gouden tip.
Probleem met die megacolon is dat de mest in een soort van zakje raakt (de uitgerekte darm) en daar dan blijft zitten en gisten. Het raakt er zeer moeilijk uit.
Ik weet dat een operatie mogelijk is, maar heb hier even de zoekfunctie gebruikt en kwam een niet zo leuk topic tegen. Het is een zeer risicovolle operatie en de jonge kat in dat topic is eraan overleden. En Ozzy is al 14... :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Megacolon

Bericht door nellebel »

drinkt hij wel voldoende? vezels laxeren prima als je er voldoende bij drinkt, anders kan het averechts werken, dan stapelen de vezels zich op, zuigen vol vocht en krijg je verstopping.
gebruikt ozzy medicijnen? mijn nellie haar daren gingen stil liggen door medicijnen die ze kreeg voor de schildklier.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Megacolon

Bericht door castratenkoor »

De operatie heb ik ook niet gedaan, werd me door de meeste dierenartsen ook afgeraden. Zware operatie met heel veel risico. Kan ook als resultaat hebben dat de sluitspier niet meer werkt en de kat dus alles laat lopen. Geloof me, dat levert voor mens en dier een tamelijk onhoudbare situatie op op den duur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Deze ochtend weer gebraakt, dus het lijkt me nu wel duidelijk dat de dulcolax de boosdoener is. Wanneer ik olieachtige substanties weglaat, is er niets aan de hand, anders houdt hij het niet binnen en verteert hij zijn eten gewoon niet, volgens mij.
Bvb.: gisteren rond 21u zijn maaltijd gekregen met alles erin - vezels, een beetje dulcolax, semintra en zylkène. Rond 5u deze ochtend overgegeven. Dat moet toch allang verteerd zijn, niet?
Eergisteren de dulcolax weggelaten en alles mooi binnengehouden.

Ik bel straks eens naar de da om te overleggen. Ga eens vragen naar laxulon. Is dat trouwens vloeibaar of eerder stroopachtig?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Megacolon

Bericht door castratenkoor »

Als hij braakt hoeft dat niet te liggen aan wat je hem geeft. Hij kan vol ontlasting zitten en dan kan zijn voeding zijn maag niet uit richting darm, dus dan komt het van boven er weer uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Ja, dat weet ik, want dat is ook wat hij doet als hij opgestopt zit. Maar zijn darmen zijn pas vorige maandag gespoeld en ondertussen lagen er toch drolletjes in de bak. En het is toch vreemd dat hij het niet doet wanneer hij geen dulcolax krijgt? Zal ik toch nog even afwachten? Ik kan hem toch moeilijk elke week laten spoelen? Hij is altijd geweldig gestrest als we naar de da moeten en achteraf is hij een dag of twee een zielig hoopje.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie