Megacolon

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Megacolon

Bericht door castratenkoor »

Ik kan je hier geen advies in geven. Die beslissing kan alleen jij nemen. Jij kent de kat en het gedrag. Geen kat is hetzelfde en geen aandoening is hetzelfde. Ik heb 3 jaar met Bram* aangemodderd en het op moeten geven toen hij 8 jaar was. De behandeling die Bram* kreeg, zou ik bij geen van mijn andere katten gedaan hebben............
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Dus je hebt Bram* moeten opgeven wegens obstipatie? :-(

Ik heb verhalen gelezen van katten bij wie megacolon inderdaad fataal werd, omdat geen enkele behandeling hielp. En net daar ben ik zo bang voor! :???: Voor de rest doet Osiris het goed. Hij eet goed, drinkt goed, zijn vacht glanst nu weer mooi, hij speelt nog, ligt heerlijk tegen ons te slapen en te spinnen, ... Er is enkel die megacolon die we maar niet onder controle krijgen! En ik mag er niet aan denken dat ik hem moet opgeven voor zoiets. :cry:

Ik lees trouwens overal dat een Oosters Korthaar een levensverwachting van 12-15 jaar heeft... :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Megacolon

Bericht door Dinky »

Het is, zoals je zelf zegt, opvallend dat hij zonder middel niet braakte maar wel gewoon heeft gegeten.

Zou daarom denken dat je een balans moet zien te vinden tussen laxeermiddel (laxulon is daarin nog een optie) en af en toe klysma/lavement.

Qua manier van geven kan je ook kijken of Osiris het van een spuitje af wil likken, dat is toch anders dan in de bek spuiten ;-)
Ik had van asiel lax-a-paste meegekregen en als ik dat wilde geven stond Dinky al naast mij te miauwen omdat ze het zo lekker vond (bewaarde het dan ook in de snoepjesbak :lol: )

Bram* is overleden mede door een samenloop van trieste omstandigheden :-( verhaal staat (in elk geval gedeeltelijk) hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=135
Maar Bram kreeg zo ongeveer wekelijks een klysma, zover is Osiris nog niet!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Heb net met de da gebeld. Blijkbaar krijgt hij geen Dulcolax, maar hebben ze Duphalac meegegeven, en da's de merknaam voor lactulose. Dus dan is hij daar toch aan en had ik het verkeerd begrepen.

We gaan vanmiddag nog eens langs, want ze wil voelen of zijn darmen weer vol zitten. Het kan nl. zijn dat hij inderdaad braakt omdat hij niet tegen het laxeermiddel kan, maar ook omdat het eten weer gewoon niet verteerd raakt wegens constipatie. Dus dat gaat ze even checken en in het eerste geval gaan we van laxeermiddel moeten veranderen, in het tweede geval moet de medicatie opgedreven worden.

Ik vind niet dat hij er momenteel gelukkig uitziet. Hij loopt onrustig, kruipt in de ton van de krabpaal, maar gaat niet echt slapen en in beide ogen is het derde ooglid weer zeer zichtbaar aanwezig. :-(
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Serieus... Een uur voor we naar de da moesten, ging hij op de bak en legde er twee worstjes in. :eclap: Ze waren smeuïg vanbinnen, maar hard aan de buitenkant. Toch maar naar de da geweest en hij voelt zich waarschijnlijk niet zo goed, aangezien dat derde ooglid er blijft staan. Maar ja, als hij bijna elke dag moet braken, zal hij zich wel niet zo lekker voelen.

Het plan is dus nu:
- 5 kleine maaltijden per dag met telkens 1ml duphalac (lactulose) erin
- twee theelepels iso-kel per dag, verspreid over die maaltijden
- bezo-pet anti-haarbal (hij likt veel aan zijn buik om het ongemak weg te werken en zijn haar is daar fel verminderd)
- twee keer per dag 1/4 primperan tegen de misselijkheid en om de darmen actief te houden

Uiteraard doen we verder met de semintra en zylkène. We mogen ook wat vette vis (in olie) of kip of kalkoen bijgeven; alles om de w/d lekker te maken.

Heb hem hier net een portie w/d + tonijn klaargemaakt met 1ml duphalac en wat vezels en het ging er vrij vlot in. Afwachten nu...
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Megacolon

Bericht door Katelijne »

Ups en downs, ups en downs... :-(
De primperan hielp niet echt tegen het braken (+ we hadden de stress om het met een soort pillenschieter te moeten geven), maar blijkbaar wel om mooie drolletjes te vormen. Vorige maandag opnieuw bij de da geweest, zijn ogen stonden echt slecht (derde ooglid). We mochten even met de primperan stoppen om te zien of hij er eventueel niet tegen kan. Resultaat: weer harde ronde bolletjes in de bak en véél meer braken. :-(
Deze ochtend naar de da gebeld: toch maar weer primperan. Ik heb hier op het forum even rond gezocht en zag dat sommigen de primperan in wat moutpasta doen en zo laten oplikken. Ik dacht: da's het proberen waard, maar lukt waarschijnlijk nooit of te nimmer bij Osiris. Nou, toch gelukt! :eclap:

Maandag ga ik bij de da om cerenia. Volgende week zijn wij namelijk twee dagen weg en dan ook nog vakantie van 18 juli t.e.m. 3 augustus en Osiris gaat bij mijn papa logeren. Die twee zijn dikke, dikke vrienden. :smile: Maar mijn vader is er 75 en ik wil het hem niet aandoen om elke dag 3 tot 5 plassen braaksel te moeten opruimen, dus hopelijk kunnen we even overbruggen met de cerenia en daarna gaan wij hier verder op zoek naar dé behandeling die ons poezeltje zal helpen.

Ik heb hem trouwens gisteren ook eens een tuigje omgedaan en ben met hem in de tuin gaan wandelen. Nou, voor een bijna 14-jarige deed hij dat voortreffelijk! :grin: Mijn vader heeft geen volledig omheinde tuin en al helemaal geen kattenren en zo kan Ozzy toch even buiten een frisse neus halen als hij gaat logeren.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie