2 spugende katten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

2 spugende katten

Bericht door pinguin »

Snabbel begon 2 dagen geleden al met overgeven maar daar zat ook een hoop haar bij haar bij dus besten er verder geen aandacht aan. Hij eet dan wel goed dan niet goed maar dit probleem heeft snabbel altijd al gehad.
Echter begon sproet ook vanmorgen ineens met spugen eten en haren uit spugen. Maar ook die maakt op mij geen zieke indruk, speelt nog en is alert.
Ze krijgen alle 2 verschillend te eten maar lijken beide geen trek te hebben in hun eigen eten maar wel trek te hebben in het eten van de ander. Nu is dat geen ramp denk ik. Sproet krijgt nu almo holistic en snabbel RC sensible. Maar ze eten dus elkaars eten op :roll:

1 van de 2 is ook aan de diarree ik vermoed snabbel maar twijfel omdat het erg op elkaar lijkt.

Ondanks dat ik er zelf mega allergisch voor ben ga ik zo toch maar wat kattengras halen.

Mijn vraag aan jullie is zou dit allemaal door haarballen kunnen veroorzaakt, of waait er hier misschien een virus?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

ze zijn nu alle 2 aan de diarree. Net de dierenarts gebeld even aan kijken anders morgen als nog lans komen als ik twijfel of ze ogen zieker. Want ze zijn alle 2 nog zo levend.
Maar hoe in vredesnaam ga ik sproet daar krijgen? Als het toch moet gebeuren?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 spugende katten

Bericht door Adriana »

katten verliezen op dit moment hun wintervacht en blijkbaar krijgen ze te veel haar binnen.
daar kunnen ze een paar dagen behoorlijk beroerd van zijn.
en het is niet te zeggen op afstand of het virusje is in combi met haarballen of iets anders..
missch zijn ze beide van slag door het gekots..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik hoop dat ze gewoon wat van slag zijn. Snabbel heeft duidelijk last van zijn maag eet veel kattengras nu het er staat en besloot net op mijn balkon er weer alles uit te gooien.
Sproet moet ook niks van het gras hebben.

Drinken zie ik ze ook alle 2 nog doen.

Alleen tot mijn grote verbazing blijft het eten staan.

Zou kip helpen? Of kan ik gewoon beter nu even 1 brok soort geven en proberen mijzelf niet gek te maken?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: 2 spugende katten

Bericht door BloemTetsu »

Als ze dat bij mij doen, krijgen ze een wormenkuur.

Jezelf niet gek maken, lukt meestal toch niet. Kip kan je natuurlijk gewoon proberen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

Ik heb er nog al een handje van om in paniek te raken zeker omdat het nu om alle 2 gaat.

Net weer sproet brok gegeven maar hij kijkt mij echt aan van dat ga ik niet opeten. En hij had net weer diarree. Had net even het gevoel dat die misschien wel last zou kunnen hebben van zijn gebit maar kan dat ook diarree veroorzaken. Of word het tijd dat ik naar bed toe ga en hoop morgen op een betere dag?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 2 spugende katten

Bericht door eveline1982 »

2 van mijn katten zijn een poosje terug ook achter elkaar ziek geweest. Eerst begon Banjer met spugen en daarna Minoes. Ze hebben beide 2 of 3 dagen gespuugd en vond 3x diaree. Daarna was alles weer normaal, ws een virusje oid. Zolang ze goed drinken, een beetje eten en niet lusteloos op een plekje gaan liggen zou ik het even aankijken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

Sproet heeft nu op 1 avond 2 keer diarree gehad. En die stank is ook bizar jakkes.

Snabbel ligt nu bij mij op bed en zal hier denk ik ook slapen, sproet ligt nu op de bank maar daar saapt die wel vaker.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 2 spugende katten

Bericht door Ms Maaike »

Misschien laten testen op giardia?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 spugende katten

Bericht door Adriana »

heb je bij sproet wel eens een matatabi-staafje geprobeerd?
soort zoethout voor katzels en de meeste worden daar erg rustig van..

http://www.medpets.nl/puur+matatabi/#pr ... escription
misschien dierenwinkel in de buurt? vooraf is niet te voorspellen hoe rustig sproetemansje er van wordt maar je kunt het altijd proberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

Wat is Gardia? :oops:

Matabi heb ik hier nog in huis dacht ik kan ik ook wel even aanbieden.

Sproet kwam mij vanmorgen wel halen voor het eten terwijl er nog gewoon brok stond maar eenmaal na aanbieden zag je hem twijfelen. Uit eindelijk heb ik bij zo wel snabbel als sproet een paar brokjes er in gekregen door het op de bank aan te bieden.

Vond vanmorgen overal weer kots maar weet niet van wie ik denk snabbel omdat er kattengras bij zat en sproet heb ik er tot op heden niks van zien eten.

Heb op dit moment de indruk dat bij snabbel het grootste probleem het spugen is en bij sproet de diarree.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 spugende katten

Bericht door castratenkoor »

Misschien een domme vraag, maar is je voer niet te oud of b.v. vochtig geworden of zo - zakken die al te lang open zijn - waardoor ze er ziek van worden?

Ik heb wel eens een zak voer gehad die al bedorven was toen ik hem open maakte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: 2 spugende katten

Bericht door eveline1982 »

Bij giardia ruikt de ontlasting heel doordringend naar een beetje zoete weeïge lucht. Het is echt heel ranzig om te ruiken, vele malen erger dan gewone diaree.

Giardia is een parasiet die nog redelijk voorkomt bij katten en honden. Besmette dieren hoeven geen symptomen te hebben maar als hun weerstand laag is of ze stress hebben kan het ineens de kop opsteken. De besmetting gaat via de ontlasting en ze kunnen zichzelf en andere iedere keer weer opnieuw besmetten door alleen al hun vacht te likken, een beetje poep is al genoeg. Het is dus een hardnekkige parasiet.

Ik raad je aan een ontlasting onderzoek te laten uitvoeren. Het beste kan je ontlasting van 3 dagen bewaren en naar de da brengen. Dit omdat ze niet bij elke ontlasting de parasiet uitscheiden. Mocht het giardia zijn dan kan je het beste panacur gebruiken, vraag naar de duur van de kuur die ze in Utrecht gebruiken, ik ben even kwijt hoe die ging. Maar met die behandeling krijg je de parasiet goed weg. Veelal gebruiken dierenartsen de kuur die op het doosje staat beschreven maar daar krijg je het niet mee weg. Sommige laten je veels te lang de panacur gebruiken. Op de 2de dag van de 1ste kuur was je de katten, zodat eventuele poeprestjes weg zijn. Elke dag ontsmet je de kattenbakken en als je ontlasting ziet liggen haal je dit zsm weg. Kussen en kleedjes was je op 90 gr en beter kan je ze even weg houden. De 2de behandeling doe je hetzelfde als bij de 1ste.

Laat wel eerst de ontlasting testen, want het is een zware kuur en als het niet nodig is zou ik het ook niet doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

castratenkoor schreef:Misschien een domme vraag, maar is je voer niet te oud of b.v. vochtig geworden of zo - zakken die al te lang open zijn - waardoor ze er ziek van worden?

Ik heb wel eens een zak voer gehad die al bedorven was toen ik hem open maakte.
Waarom zou het een domme vraag zijn? De zakken zijn pas 1 week open en ik haal er altijd beetjes uit en sluit dan de zak weer af.
eveline1982 schreef:Bij giardia ruikt de ontlasting heel doordringend naar een beetje zoete weeïge lucht. Het is echt heel ranzig om te ruiken, vele malen erger dan gewone diaree.

Giardia is een parasiet die nog redelijk voorkomt bij katten en honden. Besmette dieren hoeven geen symptomen te hebben maar als hun weerstand laag is of ze stress hebben kan het ineens de kop opsteken. De besmetting gaat via de ontlasting en ze kunnen zichzelf en andere iedere keer weer opnieuw besmetten door alleen al hun vacht te likken, een beetje poep is al genoeg. Het is dus een hardnekkige parasiet.

Ik raad je aan een ontlasting onderzoek te laten uitvoeren. Het beste kan je ontlasting van 3 dagen bewaren en naar de da brengen. Dit omdat ze niet bij elke ontlasting de parasiet uitscheiden. Mocht het giardia zijn dan kan je het beste panacur gebruiken, vraag naar de duur van de kuur die ze in Utrecht gebruiken, ik ben even kwijt hoe die ging. Maar met die behandeling krijg je de parasiet goed weg. Veelal gebruiken dierenartsen de kuur die op het doosje staat beschreven maar daar krijg je het niet mee weg. Sommige laten je veels te lang de panacur gebruiken. Op de 2de dag van de 1ste kuur was je de katten, zodat eventuele poeprestjes weg zijn. Elke dag ontsmet je de kattenbakken en als je ontlasting ziet liggen haal je dit zsm weg. Kussen en kleedjes was je op 90 gr en beter kan je ze even weg houden. De 2de behandeling doe je hetzelfde als bij de 1ste.

Laat wel eerst de ontlasting testen, want het is een zware kuur en als het niet nodig is zou ik het ook niet doen.
Bedankt voor de info. Ik heb hier nog nooit diarree gehad dus kan ook het verschil niet ruiken. In vind het gewoon stinken. Zijn ontlasting is heel erg licht van kleur.
Katten wassen :shock: Vind je het heel erg als ik dat spook nog even weg stop dat gaat sproet echt niet toestaan.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 2 spugende katten

Bericht door pinguin »

Matabi vond snabbel vanmorgen erg leuk en kreeg er ook een vreet kick van. Maar inmiddels is al dat eten met veel gras en haar er al weer uit.
Ze hebben net kip gehad eens kijken of dit binnen blijft.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie