Wéér diarree en overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Wéér diarree en overgeven

Bericht door Katelijne »

Ik word hier zo langzaam aan moedeloos!

Osiris staat nu sinds een week op Hill's k/d en hij krijgt ook semintra, aangezien zijn nierwaardes te hoog waren. Hij heeft een lavement gekregen, een anti-braakinjectie, antibiotica en hij krijgt nu elke dag paraffineolie in zijn eten om alles goed te doen glijden. Hij krijgt ook nog Zylkéne tegen de stress.

Ik dacht dat we de oorzaak van zijn braken nu echt gevonden hadden en het is een hele week goed gegaan. Vannacht echter weer overgeven, darmen die echt veel lawaai maakten en diarree in de bakken. :-(

Ik weet nu echt niet meer wat of hoe. Vraag me soms af of ik er verkeerd aan gedaan heb van hem ook Integra Protect brokken en Happy Cat te geven sinds dinsdag. En minder natvoer. Daarvoor stond hij op 3 zakjes k/d per dag, verdeeld in kleine porties en aangevuld met korrels van k/d. Nu krijgt hij k/d of Integra natvoer (heb ook nog proefpakket beaphar), brokken van k/d, integra of happy cat. Te veel veranderd in één keer?

Of hebben jullie nog andere ideeën?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Wéér diarree en overgeven

Bericht door Kattebeest »

Als ik het forum zo volg (ruim een jaar) heb ik een eenvoudige boerenjongen in huis ;-) . Meteen afkloppen want telkens als ik hier iets over Kasper schrijf laat hij het tegenovergestelde zien....
Heb mijn aantekeningen nog eens doorgenomen. Kasper had de eerste weken last van zachte drolletjes, is toen een tijdje op en af gegaan en nu goed (weer afkloppen...).Dacht toen dat het door de overgang naar nierdieet was maar weet het niet zeker. Hij heeft de eerste 10 dagen ook ab gehad.
Katelijne schreef:Hij heeft een lavement gekregen, een anti-braakinjectie, antibiotica en hij krijgt nu elke dag paraffineolie in zijn eten om alles goed te doen glijden. Hij krijgt ook nog Zylkéne tegen de stress.
Begrijp ik het goed dat hij zowel middelen gekregen heeft om het braken tegen te gaan als middelen om de verstopping op te heffen? Misschien veel voor een gevoelig type. En misschien dat de middelen om de verstopping op te heffen/tegen te gaan iets te goed hebben gewerkt?

Braken kan ook een gevolg zijn van verminderde nierfunctie. Krijgt hij daar nog semintra voor of ben je daarmee gestopt omdat zijn nierwaarden niet hoog waren?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Wéér diarree en overgeven

Bericht door Cerna »

Ik zou maar eens stoppen met paraffineolie want daar kan wel eens de oorzaak liggen van zowel het spugen als de diarree.

Ik heb bij Cochi destijds Trias Omega door het eten gedaan. Dat is ook vet en het kwam er dus prompt weer uit. Daarna overgegaan op rechtstreeks met een spuitje in de bek spuiten een half uur voor het eten en dat ging goed.
Hetzelfde deed ik met lactulose (en doe ik nu nog steeds met Noa): 3 ml. in een spuitje en dan ergens halverwege tussen twee maaltijden door geven.

Paraffineolie is volgens mij veel vetter dan lactulose dus misschien moet je overwegen om hiertoe over te gaan (de Belgische apotheek verkoopt het vast wel) en dan niet te veel. Zodra je merkt dat de ontlasting weer moeizaam gaat, verhoog je de dosering. Ik zou echter nooit meer geven dan 5 ml. per dag en dan verdeeld over de dag 2x 2,5 ml. Maar eerst beginnen met bijv. 3 ml en afwachten wat het doet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wéér diarree en overgeven

Bericht door Dinky »

Is het zeker dat Osiris geen verstopping heeft? Dat kan ook als gevolg hebben diarree (zogenaamde overloopdiarree) en braken.
Verder zou ik het zo ook niet weten en ik neem aan dat de DA dat ook wel heeft bedacht om te onderzoeken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wéér diarree en overgeven

Bericht door Katelijne »

@ Dinky: Osiris zat inderdaad behoorlijk verstopt en had last van overloopdiarree. Vorige week woensdag heeft hij een maag- en darmonderzoek gehad - echo en gastroscopie - en daaruit bleek dat er allemaal vastgekoekte ontlasting in zijn darmen zat. Die was beginnen te gisten en zorgde voor heel veel gasontwikkeling (vandaar ook dat ik zijn buikje zo vaak luid hoorde rommelen). De da heeft hem dan een lavement gegeven en alle ontlasting is eruit gekomen. Ik vraag me af of hij er nu weer geen last van begint te krijgen, aangezien er weer diarree is. :-(

@kattebeest: hij krijgt nog altijd de semintra, ja. We moeten het spuitje optrekken tot 4kg. Het goeie nieuws is dat hij vorige week 3,8kg woog en eergisteren was dat 4,3kg. Dus ik dacht: hey, dit slaat goed aan!
Hij heeft een anti-braakmiddel gekregen vorige vrijdag, omdat de dierenarts zijn maagje even rust wilde gunnen. Van vrijdag tot nu heeft hij drie keer gebraakt; de nacht van woensdag op donderdag was het een behoorlijke hoeveelheid, zuiver eten. Deze ochtend lag er weer wat: vocht met een héél klein beetje brokjes in. Meestal is het zoiets, weinig eten, maar vocht.
Hij heeft trouwens ook een ab-spuit gehad die twee weken zou werken.

@Cerna: de paraffineolie hebben we van de da gekregen, omdat die blijkbaar niet door het lichaam wordt opgenomen, maar er gewoon voor zorgt dat alles goed glijdt. Ik vraag me af of ik hem niet beter iets geef wat er gewoon voor zorgt dat de ontlasting zacht is, dus wat meteen op zijn spijsvertering werkt. Doet lactulose dat?
Met een spuitje in de bek gaat wel een hele onderneming worden; hij wringt zich dan in alle bochten en zou z'n eigen nekje breken. :???:

Het vreemde is dat zijn eetlust al die tijd zeer goed is gebleven. Ik vind echter dat zijn derde ooglid in beide ogen vandaag weer wat meer aanwezig is en dat hij weer meer nabijheid zoekt.
Hij is een Oosters Korthaar, dus altijd zeer knuffelachtig, maar nu is het weer meer.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wéér diarree en overgeven

Bericht door Katelijne »

Vandaag al 3x overgegeven. Jammer genoeg na de middag, dus da niet meer te bereiken.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
paasnini

Re: Wéér diarree en overgeven

Bericht door paasnini »

Ik zou de mogelijkheid van pancreatitis opperen bij de dierenarts, wat je beschreven hebt komt sterk overeen.
Plaats reactie