bolle buik bij kitten van vijf maanden

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
miryamlangeberg
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2014 01:12

bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door miryamlangeberg »

Hallo, ik heb een kitten van vijf maanden met een bolle buik. Ik maak me een beetje zorgen en voordat ik gelijk de hulp in roep van een dierenarts wil ik eerst hier om jullie mening vragen. Aangezien ik te snel naar de dieremarts toe ga haha.

Ze is nu ongeveer vijf maanden en heel erg levendig. Nu viel me vandaag op dat ze een vrij bolle buik heeft maar de buik is niet echt hard. Ik kan de buik nog wat indrukken. Verder is ze vrij gassig en het stinkt ook erg. Ik heb in huis nog een volle kater lopen die ik niet laat castreren. De dierenarts heeft me verteld dat ze nog te jong is om te steriliseren en dat ik nog even moet wachten. Ze is optijd ontwormt. Heeft ze een probleem met haar darmen of is het toch het geval dat mijn andere kat er op heeft gezeten.

Ik wil heel graag jullie mening. Vriendelijke groeten miryam langeberg
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
wij zijn geen dierenarts en zien het dier niet en op basis van je gegevens is ook nog niet zo veel zinnigs te zeggen...

hier zijn we van mening dat je beter te snel en soms onnodig naar je dierenarts moet gaan dan te laat, wat soms ernstige gevolgen kan hebben..

als haar ontlasting stinkt dan kan het zijn dat ze voer krijgt dat (nog) niet geschikt voor haar is. merk en soort vermeld je niet. vaak zijn eiwitgehaltes te hoog voor kittens met nog niet uitontwikkelde nieren.

als je nu al bang bent dat ze gedekt is door je open kater dan ga je een moeilijke tijd tegemoet. voor een poes van 5 maanden lijkt me een zwangerschap beetje onwaarschijnlijk. missch goed om te melden dat de poezenpil later grote kans geeft op melkkliertumoren of andere oncologische ongein.
ik kan nu allerlei vaak zeer ernstige ziektes opnoemen maar dat slaat nergens op...

naar je dierenarts, zo mogelijk vandaag nog lijkt mij het enige goeie advies!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door Brittenbolletje »

Dat kan van alles zijn Tot ziekte FIP of simpel wormen en zelfs een poesje van 5 maanden kan zwanger zijn als ze eens krols is geweest en dan ook gedekt is door je open kater. Het feit dat jij je kater niet laat helpen snap ik niet. Ongein zoals overal sproeien ga jij niet blij mee worden en open kater stinken ook veel meer op de bak.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door castratenkoor »

Mag ik vragen wat precies de gedachtengang is voor wat betreft het niet castreren van de kater?

Geef je het poesje misschien Whiskas of eigen merk supermarktvoer? Probeer eens een ander (A) merk dat kan schelen qua gas en stank.
Laat je haar dan over een maand wel castreren?
Ik zou ze tot die tijd apart houden. Poesjes kunnen met 5 maanden al krols worden zonder dat jij dat in de gaten hoeft te hebben. En op deze leeftijd kan ze echt geen zwangerschap en bevalling aan. Dan zal ze ook nooit meer goed uitgroeien.

Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangers en zou er een dierenarts naar laten kijken hoe die buik zo dik komt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door Dinky »

Zoals mijn voorgangers al zeggen zijn er bij bolle buik vele mogelijkheden van wormen tot zwangerschap. Ik zou dus vandaag gewoon een bezoekje brengen aan de DA om duidelijkheid te krijgen en op de juiste manier te werk te gaan ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door Ikey »

Zoals Dinie al zegt kan supermarktvoer voor veel gasvorming en stank zorgen. Evenals wormen. Ik zou niet gelijk aan FIP denken of aan een zwangerschap.

Je da zegt dat nu castreren te vroeg is. Echter is ze 5 maanden nu, dus het zal met een week of 2 echt wel mogelijk zijn. Onze kater is gecastreerd toen hij 4 maanden was, op eigen verzoek. Onze da vond het ook te vroeg en wilde zelfs wachten tot minimaal 8 maanden.

Ben je je bewust van de eventuele problemen van een open kater in huis? Weglopen, sproeien in huis, enz?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door eveline1982 »

Klinkt mij in de oren als wormen of een parasiet. Met welk middel ontworm je? Je zou bij de dierenarts een ontlasting onderzoek kunnen laten uitvoeren op parasieten. Een ontworming middel dood geen parasieten.

Waarschijnlijk heeft jouw dierenarts geen ervaring met vroeg castraties, in dat geval zou ik tot de 6de maand wachten met castreren. Ik denk op deze jonge leeftijd nog niet dat ze zwanger zal zijn, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Wil je het echt zeker weten dan kan je een echo laten maken bij de dierenarts. Als je sowieso een vermoeden hebt dat ze zwanger kan zijn raad ik je aan zsm een afspraak te maken met de dierenarts, zo een jong dier is er eigenlijk nog niet op gebouwd om zwanger te worden, de kans op complicaties voor, na en tijdens de bevalling zijn erg groot! Als ze zwanger is, is de kans erg groot dat je de kittens zelf met de hand groot moet gaan brengen, lees je daar goed over in, het is een enorm tijd en energie rovend karwei waarbij je elke 2 uur moet gaan voeden, ook s'nachts!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
paasnini

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door paasnini »

Ik zeg ook: naar de dierenarts en ben ernstig nieuwsgierig wat een goede reden is de kater open te houden.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door BillyJean »

rare vraag Myriam, maar zegt Sonnehaert je iets?? kennen wij elkaar??
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door Adriana »

kleine terugmelding...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: bolle buik bij kitten van vijf maanden

Bericht door paasnini »

Erg stil :-(
Plaats reactie