Kitten braakt

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

Hallo,

Mijn katje van bijna een half jaar oud braakt de afgelopen weken regelmatig. Niet iedere dag, maar soms om de dag en dan pas weer na een week bijvoorbeeld. Dan is het vaak maar één keer op een dag.

Ze braakt dan meestal doorzichtig soort slijm met wit schuim. Ik heb al wat op internet gelezen dat dit niet goed is.
Het punt is dat als ik de dierenarts bel ze de kat - natuurlijk - graag willen zien.

Paar dingen:
1. ze is een binnenkat
2. ze knabbelt regelmatig aan mijn kamerplant (palm, voor zover ik weet niet giftig)
3. ze eet nog steeds goed, drinkt goed, is nog heel speels en maakt absoluut geen slome indruk
4. ik heb net kattengras voor haar neergezet en ze vreet het alsof ze uitgehongerd is

Heeft iemand een idee waar het mee te maken kan hebben en wat ik eraan kan doen?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kitten braakt

Bericht door Kattebeest »

Mijn kater doet dat wel eens als hij gras gegeten heeft. Soms alleen wit (meer doorzichtig) slijm met luchtbelletjes en soms gecombineerd met stukjes gras. Ben er nooit voor naar de da geweest...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

is het soms ook weleens rozige slijm?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kitten braakt

Bericht door Kattebeest »

Ja, wel eens een licht oranje-roze kleur gezien tijdens opruimen. Maar heel licht en altijd doorzichtig speeksel met luchtbelletjes (=schuim).

Edit: maar als je je zorgen maakt even de da bellen of langsgaan. en even kijken of er meer forumleden reageren ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kitten braakt

Bericht door G+S »

Onze semmie braakt ook wel eens. Alleen is dit bijna altijd (onverteerd) voer.
Ze heeft wel eens doorzichtige vloeistof met wit slijm gebraakt maar dit was toen ze ziek was en er niets anders meer in haar buikje zat. Dierenarts vertelde me toen dat het witte schuim gal is.

Als je het niet vertrouwd zou ik inderdaad even contact opnemen met de dierenarts. Bellen kan altijd :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

Is dat vanzelf weer overgegaan?
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

G+S schreef:Onze semmie braakt ook wel eens. Alleen is dit bijna altijd (onverteerd) voer.
Ze heeft wel eens doorzichtige vloeistof met wit slijm gebraakt maar dit was toen ze ziek was en er niets anders meer in haar buikje zat. Dierenarts vertelde me toen dat het witte schuim gal is.

Als je het niet vertrouwd zou ik inderdaad even contact opnemen met de dierenarts. Bellen kan altijd :)

Hoevaak braakte ze toen ze ziek was?
En is dat slijm/schuim braken vanzelf weer over gegaan?
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kitten braakt

Bericht door G+S »

Toen semmie ziek was bleef ze aan 1 stuk door overgeven. Het begon toen op zaterdagavond half 9 en 's morgens om 6 uur had ik alleen nog maar een slap hoopje poes over dat uitdrogings- verschijnselen had en niet meer op d'r pootjes kon staan. Dit is gelukkig bij jou katje niet het geval. Ook eet en drinkt jou katje gewoon goed en ook dat heeft semmie toen een aantal dagen niet gedaan. Ze is toen ook opgenomen geweest bij de dierenarts en heeft vocht, anti- braak en pijnstilling gekregen. De dierenarts denkt dat ze toen een soort van buikgriep heeft gehad in combinatie met de eerste krolsheid.

Nu spuugt ze ook nog wel eens ooit. Ik moet zeggen dat het sinds ze gecastreerd is een stuk minder is geworden. Is jou kat al geholpen? Het kan ook door hormonen komen namelijk. Ook heeft semmie een erg gevoelige maag- darm kanaal en bij de minste stress gooide ze d'r brokjes eruit (vaak ging die stress samen met hormonen).

Misschien dat het bij jou kat ook met bepaalde gebeurtenissen is!? Zou je even bij kunnen houden. Maar zoals ik eerder al zei, een belletje naar de dierenarts kan nooit kwaad! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten braakt

Bericht door nellebel »

omdat ze vreet aan het kattengras kan er ook een haarbal dwars zitten. ik begrijp dat er geen voer mee komt, puur schuim. als die van mij dat doen weet ik dat er een haarbal op komst is. extra tuupke (zo noem ik eht naar de katten), maar het antihaarbalpasta, werkt dan prima.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten braakt

Bericht door castratenkoor »

Een kitten van een half jaar verhaart nog niet. Dus de kans op een haarbal is erg klein. Misschien heeft ze wat "raars" naar binnen gewerkt?

Als ze ophoudt met eten zou ik wel meteen naar de dierenarts gaan. En ik zou de kamerplant(en tijdelijk wegzetten. In een ruimte waar ze niet komt. Ook als ze niet giftig zijn kan ze er misselijk van worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

G+S schreef:Toen semmie ziek was bleef ze aan 1 stuk door overgeven. Het begon toen op zaterdagavond half 9 en 's morgens om 6 uur had ik alleen nog maar een slap hoopje poes over dat uitdrogings- verschijnselen had en niet meer op d'r pootjes kon staan. Dit is gelukkig bij jou katje niet het geval. Ook eet en drinkt jou katje gewoon goed en ook dat heeft semmie toen een aantal dagen niet gedaan. Ze is toen ook opgenomen geweest bij de dierenarts en heeft vocht, anti- braak en pijnstilling gekregen. De dierenarts denkt dat ze toen een soort van buikgriep heeft gehad in combinatie met de eerste krolsheid.

Nu spuugt ze ook nog wel eens ooit. Ik moet zeggen dat het sinds ze gecastreerd is een stuk minder is geworden. Is jou kat al geholpen? Het kan ook door hormonen komen namelijk. Ook heeft semmie een erg gevoelige maag- darm kanaal en bij de minste stress gooide ze d'r brokjes eruit (vaak ging die stress samen met hormonen).

Misschien dat het bij jou kat ook met bepaalde gebeurtenissen is!? Zou je even bij kunnen houden. Maar zoals ik eerder al zei, een belletje naar de dierenarts kan nooit kwaad! :)
Wat een zielig verhaal :(
Maar fijn dat ze er bovenop is gekomen.

Ik weet wel dat gevoelige darmpjes heeft. In het begin dat ze bij ons was had ze diarree, maar dat is nu helemaal over.
Ik heb niet het idee dat het braken met bepaalde situaties is..
Inderdaad maar even dierenarts bellen. Het probleem met dierenartsen is alleen dat ze je graag zien komen...
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

castratenkoor schreef:Een kitten van een half jaar verhaart nog niet. Dus de kans op een haarbal is erg klein. Misschien heeft ze wat "raars" naar binnen gewerkt?

Als ze ophoudt met eten zou ik wel meteen naar de dierenarts gaan. En ik zou de kamerplant(en tijdelijk wegzetten. In een ruimte waar ze niet komt. Ook als ze niet giftig zijn kan ze er misselijk van worden.
Dat had ik ook al gehoord inderdaad.
Ze eet nog goed (vind ik). Sterker nog ze zit nu met haar neus in de brokjes :)

Ik merk inderdaad wel dat als ze aan de plant heeft geknabbeld (altijd als wij niet kijken, de boef), het niet lang duurt voordat ze braakt.
Maar hetzelfde heeft ze met kattengras. Dat heb ik haar gisteren gegeven in de hoop dat ze minder misselijk zou worden, maar het was direct na het eten van het kattengras braken.
Die heb ik ook maar even weggezet omdat ik bang ben dat ik een vicieuze cirkel in stand houd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten braakt

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar wel het gras geven. Dat helpt haar kwijt te raken wat haar dwars zit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

Dan blijft ze toch juist braken..?
shaartje86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014 21:18

Re: Kitten braakt

Bericht door shaartje86 »

castratenkoor schreef:Ik zou haar wel het gras geven. Dat helpt haar kwijt te raken wat haar dwars zit.
Dan blijft ze toch juist braken..?
Plaats reactie