obstipatie pixiebob

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
hlc
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2013 13:15

obstipatie pixiebob

Bericht door hlc »

Ik heb een pixiebob van 7 jaar die de laatste vier, vijf maanden moeite heeft met poepen. Minstens 1x per maand moet hij bij de dierenarts worden geholpen dmv een klisma of met de hand verwijderen van ontlasting. Daarna gaat het weer even goed. Hij is te dik, maar staat op een dieet van obesity management van Royal Canin (40 gram per dag). Verder krijgt hij een derde blikje natvoer (Schesir of Excellent van AH). Als laxeermiddel krijgt hij 5 mg bisacodyl per dag. Laxatract krijg ik er niet in bij hem. Hij drinkt best goed. Is het een idee om alleen blikvoer te geven? Heeft iemand hier ervaring mee? En welk voer dan? Ik let altijd op dat er zoveel mogelijk vlees of vis in zit (14 % geloof ik tov 4 % in goedkope blikjes). Financieel en geestelijk word ik erg moe van het dierenartsbezoek en m'n kat ook. Alle hulp is welkom!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door castratenkoor »

Ik heb jaren aangemodderd met Bram* - ik gaf hem het laatste half jaar elke week zelf een klysma, soms zelfs 2 x per week. Alle soorten voer geprobeerd, geen verschil, het bleef aanmodderen. Hij kreeg 5 ml Laxulon per dag en haarbalpasta. En om de dag rauwe kip. Ik denk niet dat het uitmaakt om hem alleen blikvoer te geven.

Succes zou ik zeggen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door nellebel »

door het obesitas voer zal er ook weinig vet in het eten zitten waardoor je makkelijk verstopt komt te zitten. lastig hoor.
misschien wat dinie zegt, dat je leert om het zelf te doen. is voorjou minder duur en voor hem minder stressvol
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
hlc
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2013 13:15

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door hlc »

hartelijk dank voor jullie reactie. Ik zal eens vragen of de dierenarts het voor wil doen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door Ilone »

Heb je al geprobeerd om de laxatract door het natvoer te mengen?
De laxatract rechtstreeks in de bek spuiten is hier ook geen succes, maar door het eten gaat het prima.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door Adriana »

heb nog nooit een juichend verhaal over afslankvoeders zoals Obesity Management van RC op het forum gelezen. de enigen die daar wel bij varen zijn dierenartsen die het aanprijzen en verkopen.

veel meer natvoer, inderdaad wat laxatract en een kwalitatief goeie brokkensoort waarvan de meeste katzels heel gestaag wel afvallen. van Almo holistic bij voorkeur kip vallen ze af terwijl dat niet als zodanig wordt gepromoot.
wat geblancheerde of rauwe kipvleesjes paar keer per week.
en ik denk dat er dan ook beweging in die darmen komt met minder kans op verstopping..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door Sifra »

Wat denken jullie, is Isogel in combinatie met natvoer ook een optie?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
paasnini

Re: obstipatie pixiebob

Bericht door paasnini »

Ik zou inderdaad Isogel met compleet natvoer geven en de brokken lekker in de kast laten. het natvoer kun je nog wat aanlengen met water voor extra vocht.
Plaats reactie