Giardia?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Giardia?

Bericht door Sproet »

Hoi!

Ik heb mijn Ragdoll kater Sproet nu bijna 2 maanden. Hij is eind augustus geboren en sinds zijn 13de week bij ons. Zijn fokker doet het naar mijn mening met zorg, en ik heb nu nog contact met haar want ze hoort graag hoe het met hem gaat. Sproet was helemaal prima maar kreeg opeens rond zijn 15de/16de week diarree. Met diarree bedoel ik trouwens lichtbruine en donkerbruine vlaaien. Ook had Sproet al vanaf zijn komst stink scheten. Ik ben niet goed in geuren omschrijven dus dat laat ik achterwege...maar als hij een liet, merkte het hele huis het. Ik nam aan dat de diarree kwam doordat hij per abuis een ander merk brokjes kreeg. Wij gingen toen aan de bio Orijen brokjes, stopte met snacks en natvoer en dat deed hem goed. Het ging wat beter met zijn ontlasting. Toen ik weer een zakje orijen ging kopen, had de dierenwinkel alleen Orijen met 15% minder vlees. Sproet was weer gelijk aan de diarree.
Ondertussen hebben we weer anderhalve week zijn 'goede voer', dus met 80% vlees, en ik kan zeggen dat zijn poep wat beter is...maar lang niet altijd. Soms heeft hij last van diarree en soms kan hij het niet inhouden. Zijn buik is druk en als ik hem onder zijn buik optil, komt er vaak 'een piepende windlucht' uit...
Hij maakt zichzelf na de kattenbakbezoek dus niet schoon (ik heb van de dierenwinkel dames begrepen dat dat vaker zo is met katten aan de diarree) maar sleept het lekker mee het huis rond. Snachts komt hij mij vaker wakker maken ermee door bij mijn hoofd te gaan zitten aanmelden. Dat is dus nu deurtje dicht snachts. Soms moet ik hem 2/3 keer wassen omdat hij zijn poep niet oppoetst en er nogal veel aan hangt...Het is verre van leuk voor Sproet om zo te moeten leven en ook voor mij, moedeloos word ik van het poepresten opruimen overal.
Dat werd dus dierenarts.
Ik heb gister 3 dagen poep ingeleverd ivm parasietenonderzoek en ben een ontwormingskuur van 5 dagen begonnen met hem voor het geval dat het toch is. Maar ik hou rekening met Giardia. Ik voel me nu ook een paar dagen misselijk en hoop dat ik het niet heb meegekregen...
Kenmerken: Goed aan het aankomen nu 2,5 kilo en 4 weken geleden 1900. Nog veel winden. Slaapt iets meer dan normaal, maar ja wat wil je met zo veel diaree. Verder speels en zichzelf. Zijn bak maak ik 2 keer per dag poep vrij. geen koorts. geen overgeef.
Vragen: kan dit inderdaad giardia zijn? ik heb gelezen over huis poetsen tijdens kuur...heeft iemand hier een uitgebreide opsomming van? Ik werk, dus hoe moet ik zorgen dat hij zijn poep niet oppoetst tijdens kuur ivm herbesmetting? Moet ik de kinderen en mijzelf erop laten testen indien Sproet het heeft?
Kan dit iets anders zijn naar jullie ervaring?
Isis
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Nog iets: ik struin al 2 weken het net af, maar vind bij de officiele sites vaak te weinig echte info. Het lijkt of er bij 'symptomen' alleen geknipt en geplakt wordt. Toen ik bij deze site kwam, merkte ik dat er veel meer kennis gedeeld wordt en dat er veel wordt meegeleefd. Ik heb me vanavond sdus aangemeld in de hoop dat jullie ook ons kunnen helpen...
Dank alvast
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Nou heb ik vaker gehoord dat raskatten nog wel is maag/darm klachten kunnen hebben. Het zou giardia kunnen zijn, de lucht is het beste te omschrijven als een weeige lucht, bijna zoet (maar dan niet op een fijne manier hihi). De ontlasting is een brijvorm, vaak met voorafgaand of laatste nog een flinke scheut diaree. Ook voorkomend is bloed bij de ontlasting. De kat hoeft verder geen verschijnselen te laten zien zoals misselijkheid of koorts. Het beste kan je een snaptest laten uitvoeren bij de dierenarts.

De kuur zoals getest en goed bevonden door de utrechtste, dierfaculiteit, is als volgt. 5 dagen panacur dan 2 weken rust en weer 5 dagen panacur. Dierenartsen geven vaak verschillende adviezen, maar ik heb vele kittens moeten behandelen tegen giardia en kreeg het op die manier het beste weg!

Op de 2de dag van de 1ste kuur is het belangrijk de kat te wassen, dit om eventuele poepresten weg te wassen zodat de kat zich niet kan herbesmetten. Zelfs als je niet ziet zitten, wilt het niet zeggen dat er geen ontlastingrestjes zitten. Gedurende de kuur en 2 weken wachttijd is het belangrijk, elke dag de kattenbak te ontsmetten en schoon grit erin. Haal ook zsm drollen tussentijds eruit. Was rond de 4de of 5 de dag van de eerste kuur alle kussens, ook die van jullie en eventueel beddengoed (mocht hij op bed slapen). Ontsmet je huis ook op 1 van deze dagen. Na 2 weken herhaal je dit allemaal nog een keer, de kattenbak elke dag ontsmetten houd je echt gedurende de pauze en kuur vol.

Mocht jezelf last krijgen van diaree laat je eigen dan ook controleren op een parasiet, het is nl overdraagbaar op mens en dier. Dus ook belangrijk om eventuele honden of katten ook mee te behandelen, op dezelfde wijze als hierboven.

De kuur is vrij intensief, en kan een beste aanslag zijn op de darmen van de kat. Zorg dus eerst dat je zeker weet dat het giardia betreft! Er zijn nog wat parasieten die redelijk vaak voorkomen bij katten, en die moeten waarschijnlijk anders behandeld worden.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Giardia?

Bericht door Sifra »

Ik zou ook de haren van zijn broek wat knippen, zodat er minder snel ontlasting in blijft hangen. (Ik ga er vanuit dat hij langharig is.)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het is zeker goed om te weten wat voor behandeling goed werkte!

Ik was niet onder de indruk van de DA (zakelijk, koud, geen extra info aangezien dit mijn eerste kat is vind ik dat niet prettig om info uit haar te moeten trekken) en na de resultaten ga ik elders (de dierenwinkeldames hebben al een adres gegeven).
Ik heb net 115 euro betaald voor dit onderzoek terwijl ik elders las dat een snaptest (?) maar 15 is... ze testen ook op wormen maar niet op de trich-iets paraciet. Vanwaaar dit verschil? Heb ik een super duper test besteld?
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Goed Idee Sifra..ik speelde er al mee. Beetje eng met schaar zo daar in de buurt! ;-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Ze hebben ws op alle soorten parasieten getest, een compleet ontlasting onderzoek. Dit heb je neem ik aan bij de dierenarts gedaan? En van hoeveel dagen ontlasting moest je inleveren? Maar er kwam geen giardia uit? Wat een vragen hihi...

Sorry, dat stond dus al allemaal in je 1ste bericht.....Beetje wazig van mij ;)

Maar er is dus nog niet zeker of het giardia is? Wanneer weet je meer? En welke kuur heb je gekregen?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Eveline,
ik krijg de uitslag vlgd week donderdag of vrijdag. De wormenkuur is Metrazol.
Maar bij wormen is het ook mogelijk zo te stinken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giardia?

Bericht door Adriana »

mocht het volgende week allemaal geen duidelijke diagnose geven, missch dan in je achterhoofd houden dat heel jonge dieren voer met zulke hoge eiwitgehaltes nog niet goed aankunnen. resultaat diarree en darmproblemen!
een aantal organen waaronder de nieren zijn dan nog niet uitontwikkeld.

dan toch overwegen over te gaan op kittenvoer, bijvoorbeeld RC kitten waar we op het forum vrij goeie ervaringen mee hebben.
er zit een zoekfunctie rechtsboven en dat is reuzehandig om snel alle berichten/topics over dat onderwerp te pakken te krijgen!
en welkom op het forum
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Dank Adriana...ik zal het overwegen. Dus ook erg stinkende winden en poep zou hierdoor kunnen komen?

Is er iemand hier die zelf giardia heeft gekregen via de kat? (vraag ik al boerend en misselijk zijnde)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Nog iets...ik ben voor de zekerheid Sproet nu aan het ontwormen. Maar zou het dat echt kunnen zijn? Net als wat ik eerder zei, de officiele omschrijvingen van ziektes vind ik niet gedetailleerd genoeg om zelf een idee van te krijgen...
En wanneer begin je met zo een ontwormingskuur al resultaten te zien? Ik geef hem Metrazol, hij moet 5 dgn 2 keer per dag een kwart tabletje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giardia?

Bericht door Adriana »

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... Giardiasis
ken je deze site van het RIVM?

in hoofdstuk 4 Besmetting vind je deze tekst:
In Nederland lijkt de belangrijkste transmissieroute die van mens tot mens te zijn; de bijdrage van andere dieren in de transmissie is nog niet geheel duidelijk. Zo werden er tijdens een case control onderzoek naar risicofactoren voor het oplopen van een parasitaire darminfectie geen statistisch significante associaties gevonden tussen G. lamblia-infecties en het houden van huisdieren. (Man97)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Met metrazol ben ik niet bekend, dus hoe dat werkt etc, geen flauw idee!

Ik ken 2 gezinnen waarvan 1 of meerdere personen besmet zijn geweest met giardia, door huisdieren. Wat ik heb begrepen is dat ze vnl last hadden van stinkende diaree. De lucht die giardia met zich mee brengt is echt heel typerend hoor, maar "gewone" diaree stinkt natuurlijk ook heel erg. Die mensen hebben een test laten doen bij de huisarts en zich laten behandelen, waarmee? geen flauw idee. Gewoon even je huisarts bellen en een ontlasting test laten doen, weet je het meteen zeker :) . Btw misselijkheid is nu heel normaal ;) hoor niet anders om me heen en ben zelf ook al wat dagen goed beroerd geweest, is natuurlijk ook weer de tijd van het jaar :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Jammer dat ik hier niet gelijk jullie meldingen kunnen 'liken'...dan maar old fashioned en uittikken: Dank voor jullie bijdragen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Giardia?

Bericht door Adriana »

heb hier goeie ervaringen met metrazol en ook eiwitprobleem met kitten Maks.
die heeft erna RC kitten gehad en problemen opgelost en je leest het hier op het forum veel vaker.
die ukkies kunnen dat voer Orijen/80% vlees echt nog niet aan..

hihi.. dit is Sproet-2 op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie