Giardia?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Giardia is ook om moedeloos van te worden haha. Heb het al zo vaak in huis gehad, door opvang van kittens. Werd er afentoe gek van, ik werkte toendertijd niet maar had een ware dagtaak aan het schoonhouden van de spullen en de dieren.

Misschien kan je tijdelijk een grote bak neerzetten? Iets van een curver opberg bak, zo een lage. Dan heeft hij meer ruimte om uit de buurt te blijven van de ontlasting wat er al ligt. Katten houden er zowiezo al niet echt van om daar te poepen waar al een drol ligt, dus kan een oplossing zijn. Haal de bak gewoon steeds leeg voor je gaat werken, als je terug komt en s'avonds voor je gaat slapen. Het schoonmaken van je eigen spullen hoef je niet elke dag te doen hoor, en je zou in zijn mandjes een dekentje kunnen leggen wat je elke dag even verschoont. Houd je vooral aan de kuur, dat is het aller belangrijkste. En hem wassen hoeft alleen op de 2de dag van de 1ste en 2de kuur :)

Dat hij zichzelf wast kan je ook niet tegen houden, en hem opsluiten zou ik ook niet doen. Probeer de boel zo schoon mogelijk te houden, meer kan je niet doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Giardia?

Bericht door Dinky »

Wellicht dat je op plekjes waar hij veel ligt handdoekjes neer kan leggen? Die kan je makkelijk uitwassen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

dank dames...

ik zal wat minder moedeloos proberen te voelen...alleen het lijkt mij dat het principele manier om zichzelf te besmetten is door zichzelf reinigen... En nog iets erg stoms! Door het gehaast met de kids naar school brengen gisteren, vergat ik sproet zijn pil te geven. Toen ik er aan dacht, zat ik in Scheveningen (woon in A'dam). Sproet heeft dus een pilletjes gemist. Echt, ik kon mezelf wat.

ik heb net een ander dierenarts gebeld want de mijne adviseerden 3 weken tussen de kuren, terwijl ik hier alles lees van kortere kuren.

Deze zei nooit van 3 weken ertussen te hebben gehoord, dat ik dan maar met 2 weken ertussen kan voldoen.... maar jeetje, nu ga ik een beetje zelf invullen. Ik wil verdorrie gewoon het beste oplossing weten voor een kitten....Argh! Wie heeft de waarheid in pacht please?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Giardia?

Bericht door pinguin »

Aha sproet naam genoot gevonden.

Sorry geen tips voor je hoop alleen dat je er snel vanaf komt.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Update:

De stoute schoenen aangetrokken en de DA weer gebeld voor overleg: Leg mij uit waarom ik 3 weken moet wachten met de vlgd kuur terwijl ik niet denk dat deze gepakt heeft...ipv de kille behandeling wat ik toen meemaakte, nam ze nu alle tijd. Met overleg met een ander DA besloot ze de kuur wat ik aan het doen was te verlengen, ook omdat ik die ene pil was vergeten. Ik begin opnieuw als het waren. Voordeel deze keer is dat ik weet dat het Giardia is wat ik bestrijd, toen dacht ik nog dat het 'maar' wormen waren. Ik sta dus nu paraat met het schoonmaak borstel en de wasser/ droger 24 uur aan.

Ik heb een beetje last van smet vrees erdoor. En ik merk dat ik soms Sproet als een besmetter zie ipv als lieve Sproet. Dus dat is soms schipperen.

Gekke Sproet vind het maar niets dat zijn bak steeds verschoond word...hij is denk ik net aan het puberen, heeft zijn piemel ontdekt en elke keer als ik de bak verschoon, komt hij het even weer inplassen...

Kan niet wachten tot dit voorbij is. Ik duim dat ik niet zo een pech geval ben waarbij het steeds terugkeert...

Even jullie mening: Over de bron van besmetting. Sproet is van een cattery. Daar hebben ze geen tekens van iardia en van zijn nest is vlgns mij ook niet gemeld. Ik ben nog in contact met de fokker.
Hij had nog geen contact met andere dieren toen hij begon aan de diaree.
Sproet is een smikkelaar en snuffelt en scharrelt. Hij heeft een of 2 keer aan mijn laarsen gelikt. Ook heb ik hem een keer uit de wc zien drinken.

Nou dit: Ik woon in dit appartement sinds september. Toen alles schoongemaakt uiteraard, maar de vorige bewoner was een oude man en vlgns mij niet de schoonste. Ik bedenk me dat onder de porselein rand van de wc vanalles kan zitten... de wc was inderdaad erg vies... kan het zijn dat na 3 maanden (leeg appartement, toen wij erin, Sproet pas begin november erbij) daar nog iets in zat?
Ik verdenk dus vanalles...Ik ben zelfs bereid een nieuwe pot aan te schaffen ervoor. !!! Dit nooit weer idee.... Meningen?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Giardia?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat de kans groter is dat Sproet de besmetting vanuit de cattery mee heeft genomen. Een verstandige fokker zou alle dieren die met hem in contact zijn geweest een kuur geven.

Van die wc pot lijkt me heel stug, maar ik begrijp de gedachtengang en het paniekgevoel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Welke middel heb je? Als je panacur hebt zou ik, aangezien je toch opnieuw moet beginnen, de kuur gaan doen zoals ik heb beschreven eerder in dit topic. Deze is samengesteld door de dier faculiteit in Utrecht en heb ik altijd goed de parasiet mee weg gekregen.

De kans is het grootste dat hij het van de cattery heeft, ze kunnen er lang mee lopen voor het zich openbaart meestal in tijden van grote stress of ziekte. Sommige dieren zijn alleen drager, en kunnen dus andere dieren bij tijd en wijlen besmetten zonder dat ze zelf symptomen hebben. Ook honden kunnen de parasiet dragen en overdragen op mens en kat. Is er misschien een hond bij jullie binnen geweest, waar Sproet contact mee heeft gehad?

Het lijkt me sterk dat hij het van een vies toilet heeft opgelopen of van het likken van je laars, maar goed alles kan. Ik weet alleen, eerlijk gezegt, niet hoe lang de parasiet door kan leven als hij niet meer in het lichaam van de gastheer zit. Dat zou je even moeten opzoeken :) . Mocht de wc pot je echt dwars zitten, reinig hem dan een keer extra met heet water. Maar als je poepresten goed verwijderd met schoonmaken, is de parasiet ook echt weg, want daar leven ze in :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Hoi Dames,

Zo, sproet heeft nog anderhalve dag Metrazol en dan is het plan 3 weken wachten en dan Panacur.

Mijn vraag:
Hoe zou Sproet nu moeten zijn?

Als we de eerste kuur niet in beschouwing nemen, dan is hij al 3,5 dag aan de medicijn. Zijn ontlasting is solider en drolvormig, maar geen stevige drollen. Hij laat nog af en toe nog van de vreselijke stinkwinden. Dat doet mij denken dat wij het nog niet helemaal gehad hebben...

Ik heb veel vrij gehad deze keer dus meestal pakte ik hem net nadat hij gepoept had en kon ik zijn billen vegen, helaas niet elke keer. Zijn ligplekken zijn elke dag verschoond, zijn kattenbak ook na elke ontlasting met chloor en kokend water. Ze vloer in de keuken elke dag met dettol... Een karwei, vind ik het.

Zelf zijn wij iets beter kwa misselijkheid...ik laat het zelf onderzoeken nog even...

Zucht.
wij gaan met vakantie vrijdag... ik denk dat ik 17 zakken kattengrind ook mee moet nemen...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Giardia?

Bericht door Kattebeest »

(Nog) geen ervaring met Giardia dus geen tips voor je.

Heb je laatste berichtje een paar keer doorgenomen. Nemen jullie Sproet - inclusief Giardia - mee op vakantie? Oef. Vraag me af of dat voor Sproet met zijn verminderde weerstand een goed idee is. En je vakantie zal net als thuis vooral uit schoonmaken bestaan.

Misschien dat ik je verkeerd gelezen hebt en wil ook je vakantieplezier niet bederven. Zou zelf in ieder geval van zo'n plan afzien. Als het indd om een vakantie buitenshuis gaat samen met Sproet en Giardia.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Lief dat je meedenkt Kattebeest...
Wij gaan naar een vakantie huisje en blijven daar anderhalve week lang. Wat verminderde weerstand betreft, inderdaad niet leuk om stress van het autorijden mee te maken. Sproet is wel 'gewend' om met mij mee naar mijn werk te gaan...Dat wel. Het is helaas niet anders, annuleren is niet mogelijk en een oppas ook niet.

Ik neem je opmerkingen mee en overleg morgen met de dierenarts... in zijn gewone doen, is Sproet echt een persoonlijkheid die mee kan...maar ik had de gevaren van zijn weerstand inderdaad niet meegewogen, ook omdat hij weinig 'zieks' aandoet. Hij speelt en dolt als gewoon... Maar wat er van binnen gebeurt weet ik natuurlijk niet.

Dus bedankt voor je inbreng
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Weet ook niet of dat zo verstandig is, er zullen meer mensen in dat huisje verblijven met huisdieren. Het is dus dan wel zaak om het zo schoon mogelijk te maken als jullie weg gaan.

In periode's van stress en ziekte kan de giardia weer flink gaan woeden omdat de weerstand dan laag is. Dus de kans is dan wel groot dat het in alle heftigheid terug komt en je weer van voor af aan kan gaan beginnen. Het klinkt alsof de eerste kuur goed heeft aangeslagen en je de giardia onder controlle begint te krijgen, dit betekend niet dat het weg is. Daar zijn de andere kuur (kuren) voor nodig. De vakantie met Sproet word dus wel een risico.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sproet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2014 21:04

Re: Giardia?

Bericht door Sproet »

Beste dames,

Wij zijn terug en alles is super gegaan.
Het ziet er naar uit dat de kuur zijn werk gedaan heeft, we gooien een panakuur er tegenaan vanaf woensdag. Maar het is weer heerlijk om sproet te knuffelen en echt lief te hebben ipv voornamelijk zorgen en smetgevaar er bij te zien...Om hem niet meer buiten bepaalde kamers te sluiten en gewoon rustig van elkaar te genieten.

Ik wil jullie allemaal danken voor het ons er doorheen slepen, en een speciale dank aan Eveline voor je nuchter en uitgebreid adviezen.

groet,

Isis en Sproet
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Giardia?

Bericht door eveline1982 »

Wat heerlijk om te horen! Fijn dat jullie, na al die schoonmaak ellende, lekker hebben kunnen genieten :)

Dankjewel voor de speciale dank :) maar niks te danken en graag gedaan!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie