poes valt af

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
didgeridoo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:10

poes valt af

Bericht door didgeridoo »

Hallo,

Ik kom niet zo vaak op deze site, maar ik ben dankbaar voor het feit dat deze site er is..
Ik wil graag jullie mening en/of expertise over mijn huisdier.
Ik heb een poes en zij valt eigenlijk sinds afgelopen zomer af. Van 4,2kg naar 3,5kg.
Bij de dierenarts bloed laten prikken en hier kwam niks bijzonders uit.
In haar gedrag en eetlust is eigenlijk ook niks veranderd.

Wat verklaart dit afvallen dan? Advies van dierenarts is om een wormenkuur te geven en anti haarbal pasta (ze braakt bijna altijd 2x per nacht). Kan ze wormen hebben ondanks dat ze nooit buiten komt? Sinds afgelopen zomer is er ook een kitten bij gekomen, dus ik dacht dat het eventueel stress zou zijn.. echter is dat niet het geval want, ze is zo ontspannen en relaxt als altijd.
Iemand ervaring met zoiets?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes valt af

Bericht door Dinky »

Is bij het bloedonderzoek ook de schildklier getest (T4 waarde)? Dat zit namelijk niet in het standaardonderzoek. Wanneer ze nog normaal eet net als voor het afvallen is het eerste waar ik aan denk de schildklier.

Daarnaast kan het ook liggen aan het feit dat ze toch wel veel braakt en daardoor te weinig voedingsstoffen binnen houd.

Hoop dat er anderen reageren die je verder kunnen helpen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: poes valt af

Bericht door Katelijne »

Onze Osiris (13,5) valt ook af. Bloedafname wees op te hoge suikerwaardes, voor de rest was alles oké. En hij braakt ook regelmatig, heeft hij altijd al gedaan. De da weet het ook niet. Gaan nu meer natvoer geven, want hij eet Hill's M/D nu en misschien komt hij daarvan niet genoeg bij.

Ik denk ook aan schildklier, maar dan zou je normaal gezien ook een erg onrustige kat moeten hebben die constant eten wil. Hoewel de oude kat van mijn broer ook te hoge schildklier had, maar die symptomen niet vertoonde.

Ben je van voer veranderd? Braakt ze al heel haar leven regelmatig of is het recent?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Cerna

Re: poes valt af

Bericht door Cerna »

Heb je de kat wel ontwormd toen het kitten kwam? Kittens hebben altijd wormen (en moeten tot een half jaar iedere maand ontwormd worden) en daarom is het raadzaam om de andere kat(ten) ook te ontwormen want via de kattenbak is het zo opgelopen.

Wanneer ze zo vaak braakt, kun je Emeprid overwegen.
Ik ben hier erg enthousiast over. Mijn Milka at al 2 jaar slecht en die moest ik met eetluststimulerende pilletjes en lax-a-past aan de gang houden. Ze braakte echter nooit. Toen ze dat wel ging doen, heb ik - na uitgebreid bloedonderzoek - Emeprid gekregen en het braken hield onmiddellijk op. Ook ging ze weer veel beter eten.
Het kan dus zijn dat je kat afvalt omdat ze het eten te vaak weer uitbraakt. Ik geef Milka nu nog steeds om de andere dag een kwart tabletje Emeprid en ze is er erg van opgeknapt.
didgeridoo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:10

Re: poes valt af

Bericht door didgeridoo »

Het probleem is dus dat ze niet haar brokken uitbraakt, maar haarballen of gewoon slijm...
Ik heb haar niet ontwormd (althans lang geleden), dus ik denk ook dat dat eventueel de oorzaak kan zijn. Echter zie ik geen wormen in haar ontlasting, maar waarschijnlijk zal dat niet alles zeggen.
Ze heeft vandaag een half wormenpilletje gehad.. even afwachten of ze nu weer wat aan gaat komen.
Bloedonderzoek leverde verder eigenlijk niks geen bijzonders op. Gelukkig maar, automatisch ga ik denken aan een tumor oid.

Verder braakt ze regelmatig, met name 's nachts wat ik erg frappant vind. Ze krijgt nu Royal Canin 7+ voor binnenhuis levende katten. Daarvoor kreeg ze hair and skin omdat, ze zo haarde.. Doet ze nog steeds maar, in hair and skins schijnen veel vetten te zitten. Nu ze dat niet meer krijgt valt ze af.. kan me echter niet voorstellen dat ze door die verandering zoveel afvalt. Het afvallen is wel zo ongeveer begonnen sinds de aanwezigheid van de kitten en aangezien ze uiteraard de kattebakken (we hebben er 2) delen zou het zomaar kunnen dat ze wormen heeft gekregen van de kitten.
Bedankt voor jullie reacties!
Cerna

Re: poes valt af

Bericht door Cerna »

Wanneer poes "alleen maar" slijm spuugt, kan het ook brandend maagzuur zijn. Vooral oudere katten hebben hier vaak last van en dan gebeurt het meestal heel vroeg in de ochtend dat ze gaan spugen.
Je kunt dus ook aan Zitac denken (soort rennies). Kuurtje van 14 dagen, 2x per dag een kwart pilletje en dan kijken of dit helpt. Ik zou even overleggen met de dierenarts want zo vaak spugen is niet goed. Het maagzuur kan nl. de slokdarm aantasten plus dat je beroerd wordt van brandend maagzuur (wanneer het dat is, maar dat merk je met deze pilletjes snel genoeg want ze helpen erg goed).
Plaats reactie