HELP HELP HELP

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

Diva is sinds ongeveer een maandje bij ons en is een klein en teer poppetje en veel te vroeg bij het nest weg gegaan en daar duidelijk verwaarloost. De eigenaars zeiden dat ze 13 weken was maar ze woog maar 720 gr en dronk nog bij de moeder. STOM STOM maar goed het is onze eerst kat dus wisten wij veel. Een maal bij ons thuis deed ze het erg goed meteen op de bak eten en drinken. Maar ze was wel erg rustig. Aangezien ze een ragdoll is daar niet druk om gemaakt, en natuurlijk moest ze wennen aan ons en alleen zonder mama en zusjes zijn. Maar ze kreeg steeds viezere ogen had oormijt gehad, had vlooien en begon veel te niezen. Naar de DA die bevestigde dat ze echt geen 13 weken was, ogen waren nog niet zorgelijk net als haar niesje. Wormen kuur gehad, vlooienmiddel en wachten met enting tot dat ze aangekomen was. Verder zag ze er goed uit en was de DA tevrede over haar.

Al snel ging ze moeilijker eten en kreeg ze de diaree, ze werd nog suffer en zat op een gegeven moment te hijgen en slap op de bank ik dacht daar gaat ze. Snel weer naar de DA en die adviseerde giardia test en dwangvoeren zsm. Ook kreeg ze neusdruppels met antbibiotica. dat werkte snel en het dwangvoeren was maar 2 dagen nodig, want daarna at ze snel zelf weer.De giardia test wees niks uit dus waarom de diaree was geen idee De twee weken daarna gingen goed ze veranderde enorm en werd een echte stoute kitten ook at en dronk ze zeer goed en we zagen haar eindelijk groeien.
Dus dachten wij nu die enting geven aangezien we niet willen dat ze nog zieker wordt door andere dingen straks. Overlegd met DA en dat kon. Dezelfde dag werd ze heel ziek, achteraf gezien had ze de dag ervoor al weinig gegeten en liet ze vele scheten en was de ontlasting dunnig. Maar ze had daarvoor heel goed gegeten dus vonden we eend dag minder niet zorgzaam.

Maar ze werd duf suffig kreeg verhoging en at en dronk niets meer, dwangvoeden gestart en weer naar DA ze was erg veel afgevallen en had een bol buikje. Ook was ze erg aan het niezen en werd vastgesteld dat ze nu dus wel de niesziekte had. Ook was ze misselijk en maakt knasetande geluid.
Gister weer terug geweest naar DA want gaat echt niet goed, ze was erg aan het uitdrogen ondanks het dwangvoeden en kreeg vocht onder de huis gespoten. IK HEB ZITTEN HUILEN. De arme schat was de hele boel bij elkaar aan het schreeuwen maar ze krapte niet en beet niet. Daarna prik gekregen voor misselijkheid en nu moet ik haar ook nog elke dag een drankje geven voor het dwangvoeren.
De diaree was echt water en is onduidelijk waar het vandaan komt. Dat is nu wel wat beter en zo juist kwam er zelf een soort van drolletje weer uit.Wat ik wel goed vind van haar is dat ze meteen na het poepen gaat drinken om het aan te vullen denk ik.

MAAR verder weigerd ze elke vorm van eten dan ook maar zels het meest lekkerste laat ze staan ook niet uit me hand ook niet in spel vorm NIETS. En het dwangvoeden is echt DWANG. Hoe rustig is ook blijf die bek gaat NIET open. en ja het moet dan toch echt wel. Rustig in kleine beetjes geef ik het haar over de dag. het A/D voer van Hills. het is echt geen pretje om dit te doen en voel me een beetje hopenloos. Het vermoede van de DA is dat ze toch te vroeg de inenting heeft gehad terwijl ze nog wat onder de leden had want ze is wel 4x nagekeken maar ze vinden niks bijzonders wat het weigeren van eten verklaard. Nu ook na de injectie doet ze het niet. Hoe lang kan dit duren......... Ze weigert nu zelf te eten sinds maandag. Iemand ervaring hiermee met een kitten ?

Bedankt alvast gr Mariska
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: HELP HELP HELP

Bericht door jennli »

Meteen hup weer naar de dierenarts. Klinkt alsof ze ook nog keelpijn heeft. Wellicht kunnen ze haar met een infuus wat meer vocht ed geven.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

Re: HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

Maar ze hebben al 4x in haar bek gekeken en zag er prima uit, voordat ze stopte met eten en drinken at ze wel alsof het haar heel veel moeite kost die inie minie brokjes te eten. Ze krijgt Carocroc kitten. En ze slaapt slaapt slaapt valt elke dag ongeveer 90 gr af. :( Ben nu deze week al elke dag naar DA geweest wat kunnen ze nog meer doen dan ? Ontlasting stinkt trouwens echt super zuur en blijft overal hangen die geur
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: HELP HELP HELP

Bericht door eveline1982 »

Wat is er uit de giardia test gekomen? Als ze giardia heeft of een andere parasiet wat voor middel heb je ervoor gekregen? Blijven dwangvoeren, hoe moeilijk het ook is. Ze moet eten anders word ze alleen maar zieker. Je mag haar ook echt elke 2 a 3 uur gaan dwangen (s'nachts ook 2x). Verder raad ik je aan om rc convelanscene te gaan halen bij je dierenarts. Dit is krachtvoer wat je moet aanmaken met lauwwarm water, heb daar veel kittens weer sterk mee gekregen (heb ze opgevangen).
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: HELP HELP HELP

Bericht door BloemTetsu »

Onze kat Elfie is volwassen, maar kreeg ook inenting terwijl ze achteraf niet lekker was.
Ze is niet de makkelijkste, maar het voer ging er hoe dan ook in. Heb je al geprobeerd om het op haar bekje en/of pootjes te smeren? Elke 2 uur een beetje.
Wat Eveline ook zegt. RC convalesence is goed spul en zou ik zeker gaan halen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

Re: HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

Uit de giardia test kwam niks (die was gedaan bij de 1e x diearee niet nu) maar volgens DA kan ze dat nu niet hebben. Haar buikje is wel wat boller en heeft lucht zag de DA. Ze krijgt nu A/D recovery voer vd de DA. en geef haar op 24 uur een half blik extra dun aangemaakt. Is dat hetzelfde. Soms probeert ze wel van de brokken te eten maar stopt al snel. Ze wil wel maar lukt niet zo lijkt het. Het is ook nog zo nieuw allemaal voor mij had dit ook wel anders voor me gezien. Ook gaat ze heftig miauwen als ze moet poepen gaat 3x in en uit de bak om na flink graven toch maar te gaan poepen. De DA zag wel dat ze wat slijm had bij ontlasting maar ja is niet gek he bij diaree dan zijn je darmen geiriteerd (ben zelf darm patient) Moet ik haar ook nog extra vocht geven buiten de zeer aangelengde A/D voer ?

Net nog geveord en dat ging goed begon op haar bekje te smeren en die ging open daarna kon ik rustig de spuit geven beetje voor beetje. Weten jullie hoelang het duurt eerdat ze weer zelf gaan eten.
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

Re: HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

P.s ze heeft nu Rhinigenta druppels 3x per dag beide neusgaten 1 drup voor niezen en verstopte neus en Emeprid 3x per dag 1 ml tegen misselijkheid tevens gister nog injectie gehad ervoor en 40 ml onderhoudsvocht geinjecteerd.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: HELP HELP HELP

Bericht door eveline1982 »

AD is ook goed maar omdat je dat flink aanlengt met water zodat het in de spuit kan denk ik dat je meer zal hebben aan de RC, krijgt ze toch meer voedings stoffen binnen. Zolang haar velletje direct terug springt als je er zachtjes aan trekt is ze niet uitgedroogd.

Ligt eraan wat ze mankeerd, soms gaan ze na een dag of 2 weer zelf eten soms ben je een week aan het dwangen.

Het vervelende met giardia is, dat ze niet bij elke ontlasting het uitscheiden. Maar de lucht is heel erg typerend, een weeige stank waar je u tegen zegt. Het ruikt normaliter niet zuur. Toch raad ik je aan om een ontlasting onderzoek te gaan doen. Er zijn nog veel meer parasieten waar ze doodziek van kunnen worden en zelfs aan kunnen overlijden. Dat ze geen parasiet kan hebben klopt niet, juist kittens zijn hier erg vatbaar voor. De "fokker" heeft duidelijk niet het beste met zijn dieren voor, dus de kans is zeer groot dat de moeders en kittens nooit zijn behandeld tegen wormen ed. Dat haar buikje bol aanvoelt is een zeer groot teken dat er iets in zit wat er niet in hoort....

De rhinigenta druppels ken ik niet, misschien iemand anders hier? Ondanks dat haar niesziekte nog niet heftig is, zou ik toch vragen of ze een milde ab kuur mag hebben. Ze knappen hier meestal razendsnel van op.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: HELP HELP HELP

Bericht door Cerna »

Wat een ellende. Arm ding!

Rhinigenta zijn AB-neusdruppels. Werkt dus zeer plaatselijk waardoor de darmen die toch al zo gevoelig zijn, niet verder belast worden.
Emeprid 3x daags vind ik wel veel/vaak voor een kitten. Kat kan er sloom en/of geïrriteerd van raken en last krijgen van evenwichtsstoornissen bij overdosering. Ik heb pilletjes gehad voor een van mijn volwassen katten (2x daags een kwart), maar nadat ze alle mogelijke bijwerkingen kreeg, dit naar 1x kwart teruggebracht. En zij weegt 5 kilo!

Ik weet niet waar je deze "ragdoll" gekocht hebt (Marktplaats?), maar dit is een "fokker" die je daar wel degelijk voor aansprakelijk kunt stellen. Een raskitten mag niet weg voordat het minstens 1 kilo weegt, de eerste enting heeft gehad en 13 weken is (geboortedatum staat op de stamboom).

Wanneer dwangvoeren erg lastig gaat, kun je nog proberen of ze Reaktiv lust. Dat is een melkachtig drankje volop voedingsstoffen. Het is geen melk, dus veroorzaakt ook geen diarree.

Veel sterkte ermee en ik zou die fokker maar eens ter verantwoording roepen. Dit is pure dierenmishandeling!
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

Re: HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

Ze was bezig een cattery te starten en heeft zeker geen liefde voor diereb maar ziet geld tekens. Ga nu geen energie daar asn besteden maar eerst zorgen dat mijn kleintje aansterkt. Ze heeft net zelf wat brokjes gegeten en gedronken jippie. Is zich nu druk aan poetsen en wilde klein beetje spelen. Misschien toch extra poep controle dus.... hoop dat ze nu in steigende lijn zit en dat dit niet meer nodig us. Ze is 16 weken en weegd nu 1 kilo. Ze moet dus groeien. Waar koop ik dat andere voer en kan ik dat zomaar geven ivm overstappen.
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

Re: HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

Ps haar velletje bleef omhoog staan vandaar de vocht onderhuids gister.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: HELP HELP HELP

Bericht door eveline1982 »

Kan je bij de dierenarts halen, het is lichtverteerbaar dus je kan zo overschakelen. Als haar velletje nu ook weer omhoog blijft staan zou ik haar met een spuitje heel rustig nog wat water geven. Fijn dat ze al zelf wat heeft gepoetst en zelfs heeft gegeten!!! Dat zijn goede tekenen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
deruijter
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2013 14:49

Re: HELP HELP HELP

Bericht door deruijter »

De velletje springt nu gewoon rustig terug. Bedankt voor de tips. Tis toch wel erg nieuw allemaal
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: HELP HELP HELP

Bericht door BloemTetsu »

Voor een nieuweling doe je in ieder geval goed je best.
Het zijn voorzichtige goede signalen, hopelijk zet het door.

Het aansterk voor zoals RC convalesence kan je alleen bij de da halen. Er zijn hier ook goede ervaring met ander aansterk voer, maar die ken ik niet.

Wanneer ze weer is opgeknapt zou ik wel stappen ondernemen naar de fokker. Begrijpelijk dat je je energie nu ergens in stopt. Maar wat ze doet is schandalig.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: HELP HELP HELP

Bericht door Anne87 »

Wij hebben dit gegeven als aansterkvoer: http://www.medpets.nl/viyo+recuperation/
Is vloeibaar, dus kan via een spuitje rechtstreeks in het bekje, of gewoon zelf vanuit een schaaltje of bakje oplikken.

Ik vind dat je het goed doet hoor, nieuweling of niet!
Plaats reactie