kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en spuugt

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en spuugt

Bericht door marjon1989 »

Hallo,

Wij hebben sinds 2 en halve week een bicolor ragdoll katertje. De eerste keer dat hij hier poepte was zijn ontlasting normaal. Hij wilde alleen zijn meegekregen brokjes niet eten en wel onze brokjes. Een dag later had hij diarree --> logisch dacht ik door de overgang van voer. Dat we hem 4 dagen hadden is hij voor de laatste keer gevaccineerd en helemaal gekeurd door de dierenarts. Hij had toen nog diarree, maar ook de dierenarts zei dat het door het nieuwe voer kwam. Nu zijn we 2 weken verder en als hij op de bak gaat en ik zie het kijk ik altijd even en eigenlijk is het altijd dun. Ook Hoor je hem knetteren op de bak :oops: . Het is niet zo dat hij helemaal leegloopt, want hij 'poept' nooit erg veel. Ook drinkt hij goed en is hij onwijs speels en zeker (nog) niet uitgedroogd. Net had ik het er met mijn vriend over, dat we naar de dierenarts moeten als het volgende week nog niet over is en terwijl ik dat bespreek springt hij van de krappaal en kotst hij terwijl hij springt (zonder te kokken). Er zaten geen brokjes in zijn spuug, alleen een beetje natvoer en vooral gewoon doorzichtig vocht. Daarna ging hij gelijk verder spelen. Dit was de 1e keer dat hij spuugde. Ook niest hij meerdere keren per dag, hij is wel volledig ingeënt tegen niesziekte. Waar wij hem vandaan hebben konden ze niet goed voor hem zorgen en was er niet veel hygiene.

We hebben nog 3 katten, die hebben nergens last van, dus het is (hopelijk) niet besmettelijk.

Zelf ga ik hem nu op de kip en rijst zetten voor een paar dagen. Hebben jullie verder nog tips en misschien enig idee wat hij heeft? Ik hoop het!!!!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door eveline1982 »

De rijst mag je zowiezo weg halen, is voor honden goed voor katten geeft het geen meerwaarde. Gekookte kip uiteraard prima, als een buikje van slag is. Toch raad ik je aan om een parasieten test te doen, kost iets van 15 euro bij de dierenarts. Het zou giardia kunnen zijn, en dat is besmettelijk.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door castratenkoor »

Van rijst raakt hij juist aan de diarree. Beter alleen het kookvocht van rijst geven. Gekookte kip en het kookvocht daarvan is wel prima.

Ik sluit me aan bij het advies zijn ontlasting te laten onderzoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Oke dan wordt het alleen kip:) Ik ben helaas niet elke dag vrij, dus kan het ook alleen controleren als ik hem naar de bak zie gaan. Zal als het dit weekend nog niet beter is inderdaad langs de dierenarts gaan. Hebben jullie verder nog tips om zijn ontlasting weer dikker te krijgen? Als het giardia is zouden al mijn andere katten nu toch ook al aan de diarreen moeten zijn?
Shimbalaya

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door Shimbalaya »

Bij Giardia hoeven niet al je katten last te hebben van diarree, ook al zijn ze misschien wel besmet met de Giardia.
Het kan zijn dat je andere katten wel drager zijn van deze parasiet en toch geen symptomen/klachten vertonen.
Maar je moet wel al je katten laten behandelen mocht er Giardia worden vastgesteld.Dus ook je katten die nog geen symptomen vertonen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

ik denk eerder dat het de overgang is en de enting daarna.....nl als kittens verhuizen zijn ze altijd gestressd...dat tiggert diarree....minder weerstand...toen enting en hoogstwaarschijnlijk naween van de calici die erin zit....het is altijd handig om een klein zakje intestinal voer in huis te hebben (van RC) dat is super voor diarree....ook kan je homeopatisch aan de slag...niet elke kat hoeft last te hebben van giardia hoor, dat zijn meestal de kittens ....is tie wel goed ontwormt? (op schema bedoel ik)....ik had dit geval laatst ook met een opvangertje.en heel veel kittens hebben last van diarree...vooral bij verhuizen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Nou hij komt van een cattery, maar wij hebben hem van de mensen die hem van de cattery hebben 'gekocht'. Hun hebben naar mijn mening niet goed verzorgt. Hij had ook veel last van (vlooien)eitjes en had eigenlijk 2 weken voordat wij hem overnamen al zijn laatste enting moeten krijgen en ontwormt moeten worden. Dus eigenlijk kwam hij bij ons en hebben we hem gelijk ontvlooit en een paar dagen later zat hij al bij de dierenarts om te worden ontwormt en gevaccineerd. Hij heeft zijn laatste kuur en ontworming dus 2 weken te laat gehad, maar verder wel volgens schema.

En is dat niezen niet erg? Hij niest echt veel meer dan mijn andere katten (die niezen eigenlijk gewoon niet;)).

Wat ik al zei verder oogt hij wel gewoon gezond, speels en vrolijk en ook met mijn andere katten gaat het super!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

dat niezen is waarschijnlijk dus ook van de calici...hij is dus nu volledig ingeent en moet dit eigenlijk zelf overwinnen...alleen bij groen snot beginnen met ab...maar dan eerst naar de da natuurlijk je krijgt het niet zomaar hihi....maar kittens niezen wel meer dan grote katten hoor, omdat ze ook dichter op de grond zitten met de neusjes en sneller stofjes naar binnen krijgen...hoe vaak gaat hij naar de bak en is de ontlasting geel/slijmerig met bloed of gewoon papperig
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat als hij al diaree bij aankomst had, en die na 2 1/2 week nog niet weg is, dit toch een diepere oorzaak heeft. De enting is ook al 2 weken geleden, dan horen ze daar eigenlijk geen last meer van te hebben. Als hij onder de vlooien zat, en niet goed verzorgt werd dat het toch iets met de darmen is, of een parasiet. Jouw andere katten hoeven hier niet op te reageren. Ik bleek een opvang kitten te hebben zitten met giardia, ik heb totaal geen symptomen gezien, zijn ontlasting was prima. Een dag na de verhuizing raakte hij aan de diaree, knetterende vla wat enorm stonk. Snaptast wees uit dat het giardia was. De stress kan de boel triggeren net als een verlaagde weerstand. Als het giardia is, raad ik je aan je andere dieren (incl honden) te behandelen. Anders blijven ze mekaar besmetten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Ik zal hem dit hele weekend gekookte kip geven en dan kijken of het werkt.. Ik zie hem ongeveer 1x per dag gaan en dan poept hij niet heel veel, er zit geen bloed bij maar is wel echt dun. (hij zal gerust vaker gaan, maar ik ben er niet 24/7).

Bij aankomst had hij GEEN diarree een dag later wel.
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Ow en mocht hij giardia hebben, wat is dan de behandeling?

Hij ruikt trouwens ook erg uit zijn mond, maar wisselt ook nog.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

giardia is te behandelen met wormenkuur maar dan de speciale panacur, kun je halen bij de da.
denk dat je beter ook even de da kan raadplegen en vragen of je hem op intestinal kan zetten, wat voor brok eet hij nu
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Nu krijgt hij porta21 en natvoer (nu dan even gekookte kip)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door eveline1982 »

Wat mittenslief al zegt, met panacur. De behandeling wisselt nogal per dierenarts, heb van de week een behandeling gehoord die ze aanhouden bij het dierziekenhuis in Utrecht. 5 dagen panacur, 2 weken rust en dan 3 dagen na behandelen. Bij mijn vorige dierenarts kreeg ik te horen, 3 dagen panacur, 5 dagen rust en dan weer 3 dagen. Het gebeurde regelmatig dat de giardia toch niet helemaal verdwenen was, en ik weer kon behandelen. Stank uit het bekkie kan van het wisselen komen, houd even goed in de gaten of zijn tandvlees niet ontstoken is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

ik heb hem nu 2x gekookte kip gegeven en hem nog niet zien poepen, dus geen idee of het werkt. Ik hoop gewoon dat hij alleen een onrustig buikje heeft en niks ergs:) En ik hou hem zeker in de gaten!
Plaats reactie