kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en spuugt

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door bayou »

Het kan ook de andere parasiet zijn die niet op gewone wormenkuur reageert: tritrichomonas.
Ik zou adviseren om met de d.a. een ontlastingonderzoek aan te vragen zodat je niet in het wilde weg behandelt.
Wat mij opvalt is dat dit tegenwoordig ineens zoveel voorkomt?
Of is dat omdat ik het zelf ook meemaak?

mijn zus heeft nu een m.c. kitten dat geen echt vaste ontlasting heeft en daar weer een zusje van is
net zo ziek als mijn kitten was.

hou het gewicht en de groei van je kitten ook in de gaten, als dat allemaal ook afwijkt van wat je mag verwachten bij een kitten is het voeren van gekookte kip niet meer dan een lapmiddel.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

bij heel veel kittens komt gewoon diarree voor....je moet niet altijd in de stress schieten als ze aan de diarree zijn...ik weet wel bayou wat er met jouw kitten allemaal is, maar dat is eerder een uitzondering hoor....kijk ik zit natuurlijk veel in de kittens en maak daarin het nodige mee....tja als ze echt ziek worden en alles kan je natuurlijk gaan testen en alles, maar dat is veel stress voor de kittens en dat bevordert het echt allemaal niet.....eerst kijken of het met intestinal beter wordt of gekookte kip werkt ook super....mocht het dan niet beter gaan..wel aan de bel trekken en inderdaad het gewicht van de kruimels in de gaten houden ze mogen niet afvallen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door bayou »

Ja ik snap je denkwijze...
maar twee en een halve week en ook spugen en niezen erbij en de achtergrond van het katje, vind ik wat veel alles bij elkaar.

Maar wat wel het geval is dat mensen vaak diarree zeggen terwijl ze eigenlijk onvaste ontlasting bedoelen.
Diarree, daarbij denk ik toch aan een doorlopend iets met uitdroging als gevolg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diarree

Een ander probleem is in mijn beleving ook de werkelijk belachelijk hoge prijzen die je vandaag de dag betalen moet bij de d.a.
Je zit zomaar op een bedrag van zo'n 250 euro gemiddeld.
Niet raar dat mensen dan op zoek gaan naar antwoorden op forums of internet en het liever nog een paar dagen 'aankijken'.
Enfin, ik hoop dat het met jou katje nu snel weer bergopwaarts gaat, ts!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

ja mijn maine coon had tien echt spuitdiarree...minstens 8 keer per dag....dat noem ik dus ook diarree...daarom vraag ik eerst altijd hoe vaak ze naar de bak gaan.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door eveline1982 »

Het is al aangedragen om eerst een test te laten doen voor met de panacur te beginnen. Ik herken het ondertussen al van een km afstand, de stank die ervan af komt is niet te missen. Daarnaast groeien kittens, doorgaans, ook niet zo goed als ze giardia hebben. Zodra ze ervan af zijn, gaat het in een sneltrein tempo groeien.

Giardia is een veel voorkomend probleem bij vnl kittens. Vooral asiels, opvangcentra's en mensen met veel katten hebben ermee te kampen. Het is moeilijk om goed ervan af te komen, omdat kittens/katten elkaar herbesmetten. Vaak weten mensen ook niet eens dat hun dier het draagt. Pas bij stress of verlaagde weerstand komt het omhoog. Ondertussen heeft het dier wel al vele andere dieren weten te besmetten door 1x in de zoveel tijd het met de ontlasting uit te scheiden. Ook is mijn ervaring dat veel dierenartsen, mensen niet aanraden om alle katten en honden in het huishouden te behandelen. Die dieren hebben geen klachten, dus zullen het ook wel niet hebben, is volgens mij de denkwijze. Als je 1 dier met giardia hebt, hoef je niet alle dieren in huis te testen, maar kan je die meteen mee behandelen. Als je dit niet doet, is de kans heel erg aanwezig dat het een andere keer weer omhoog komt.

Giardia is overigens ook besmettelijk voor mensen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

ik heb het gelukkig nog nooit in huis gehad...of in de bak eigenlijk
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Mijn kitten groeit wel goed. hij is van 30 mei en al dik 3 kilo.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

dat is een mooi gewicht.....wat voor brok krijgt hij te eten als ik vragen mag?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

porta21 --> graanvrij. en 's ochtends krijgen ze gewoon goed natvoer er bij.


Hoe lang adviseren jullie kip te geven?
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Het lijkt trouwens nu net alsof ik niet naar de dierenarts wil. Maar op zich is het meer dat hij totaal niet ziek oogt en de vorige keer (nog geen twee weken terug) hebben we ook benoemd dat hij niest en dunne ontlasting heeft en toen is hij kerngezond verklaard. Ik snap dat zijn ontlasting niet normaal is, maar hij loopt niet leeg ofzo, anders had ik al lang aan de bel getrokken.

Ontlastingonderzoek lijkt me lastig met al dat grit? En dat andere is een bloedtest?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door eveline1982 »

Zo bedoelde ik het niet (als je op mij doelt) ik gaf antwoord op iemand anders, die aangaf dat je niet zomaar wat moet geven, als je niet weet wat het precies is :)

Fijn dat hij in ieder geval goed groeit! Mocht je een ontlasting test willen doen dan kan je speciale korreltjes halen bij de dierenarts, dat kleeft niet aan de ontlasting is ook voor plasjes op te vangen. De giardia is een ontlastingtest. Je kan het op meerdere parasieten laten onderzoeken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

hhahhaa bakje onder dr kont schuiven als ze poept...niet moeilijk wel smerig....maar ja ff een koffiepadje ruiken en dan is de stank weer uit je neusharen.hihi
van porta21 gingen ze bij mij ook aan de dunne...wel proberen langzaamaan weer brok te geven hoor..alleen kip is ook niet volledig en ze worden er strontverwend van.
ik ren ook niet direct naar de da hoor...alleen als ze echt ziek zijn...mijn maine coon is het eerste jaar constant aan de race geweest.....je kan ook altijd nog carnibest proberen dat helpt bij diarree katjes ook goed en is wel volledig
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door eveline1982 »

Hahahaha dat heb ik ook een keer geprobeerd, deed het nog heel rustig, om de kitten niet te laten schrikken! Dat deed hij dus enorm, toen hij het plastic tegen zijn kontje voelde. Hij jumpte zo de bak uit, terwijl er nog een dikke straal diaree uit kwam, me hele huis zat onder hihi.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door mittenslief »

whahhahahaa zie t helemaal voor me eveline OMG
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
marjon1989
Lynx
Lynx
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 feb 2013 18:30

Re: kitten(4,5 maand) heeft al 2 en halve week diarree en sp

Bericht door marjon1989 »

Ik heb hem net gewassen. Er hing nog allemaal poep in zijn vacht dat ik uit mijn werk kwam:( Ik ga nu de dierenarts bellen.
Plaats reactie