nieuwe kitten ziek. wat nu?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
wolflupin5
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2013 14:20

nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door wolflupin5 »

Ik heb net een vondelingske opgehaald (juist van dinsdag 17 september) .
Ze bleek diarree te hebben, gaat om een kitten van geschat 12 weken. de dierenarts gaf ontworming en antibioticakuur maar ze blijft diarree hebben (intussen zaterdag). Ik kreeg toen ook staaltjes voer mee naar huis en ik gaf haar eerst baby cat van Vetcomplex en heb wat gemengd met korreltjes van Hill's Science Plan Kitten. Dat had ik gekocht (400gr)
Maar nu eet ze volledig op hill's korrels.
Ze krijgt geen natvoer en ze heeft een klein beetje kattenmelk gedronken maar nu krijgt ze dat ook niet meer. Het ging 1 dag weer goed, had ze goede vaste poep en nu heeft ze weer pudding caramelachtige drab. Ze heeft wel krampjes en duwt meer dan dat eruit komt. en het is echt vies en stinkt enorm en als ze er dan nog eens in gaat zitten is het helemaal klaar. Soms moet ze rapper dan dat ze haar bakje kan bereiken en poept ze dus in haar mandje of krabpaal wat ik dus niet echt leuk vind.
voor de rest drinkt ze wel veel en eet ook alles wat eetbaar is.
Ze miauwt ook heel veel en durft niet lang alleen te zijn. Vanaf dat ze ziet dat je uit de ruimte gaat begint ze te miauwen en echt te zoeken en als je er bent slaapt ze veel. Ze is dus ook niet echt een speels katje. Ik denk dat ze ook nogal in de stress zit.
In het begin miauwde ze de hele tijd en wou echt niet van me weg. klom langs mijn broek om naar mijn schouder te gaan en als ze kon bleef ze daar voor altijd zitten. ook als ik ergens naar toe ging rende ze altijd achter me aan.
Nu, sinds gisteren ligt ze soms urenlang op de leuning van de sofa te slapen en word enkel wakker als ik erbij kom zitten of als ze dus dringend moet. Soms moet ik haar wakker maken om te laten drinken.
Ze eet ook soms alsof ze uitgehongerd is en ze eet eigenlijk ook alleen als ik erop sta te kijken of met mijn vinger in de korrels zit te roeren, dan eet ze wel. Maar anders eet ze maar een paar korreltjes en is ze weer weg.
Ze ronkt wel altijd. Als ze slaapt, als ze eet, als ze geaaid word, als ze miauwt, als ze moet gaan ronkt ze ook.
Maar echt speels is ze niet. Ze kijkt niet om naar haar speelgoed of krabpaal.
Ze wast zich ook niet zoals zou moeten. sommigste katten wassen zich soms helemaal en kunnen daar een 5tal minuten aan zitten, zij doet een paar likjes en dan is het gedaan.
Ik moet haar dus wel degelijk na een accidentje steeds wassen met een speciaal dryshampoo. Wat dus wel een beetje vies is.

Sorry als dit verkeerd staat, ik ben heel erg bezorgd.
We gaan vandaag (zaterdag) nog eens naar de dierenarts.
Het is voor niemand leuk en voor haar al helemaal niet.

komt dit je bekend voor en wat deed je dan?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door Dinky »

Ergens denk ik aan giardia, een hardnekkige wormensoort.

Daarnaast is natvoer juist van belang voor kittens omdat ze hier vocht mee binnen krijgen. Je kan er zelfs wat extra water bij doen, zeker als ze diarree hebben ligt uitdroging op de loer!

Verstandig om er mee naar de dierenarts te gaan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
wolflupin5
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2013 14:20

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door wolflupin5 »

ze heeft dinsdag een beetje aan de saus van een beetje blikvoer gelikt maar de brokjes moest ze niet hebben.
ik heb nu ook wat nat blikvoer gegeven maar ze heeft maar een klein beetje gegeten.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door eveline1982 »

Je kan het natvoer het beste aanlengen met wat water en dan flink prakken. Als ze niet voldoende vocht binnen krijgt, en het velletje niet netjes terug springt, als je het omhoog trekt, dan moet je met een spuitje vocht in haar bekkie spuiten (wel rustig aan natuurlijk ;) ) . Ik zou de diaree laten checken op parasieten, zoals giardia. Dit is een hardnekkige parasiet waar ze een speciale kuur voor moet hebben. De ontlasting is dan vaak dun en stinkt niet te kort. Ontworming helpt tegen bepaalde wormen maar dus niet tegen parasieten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
wolflupin5
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2013 14:20

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door wolflupin5 »

bedankt voor de tip van het waterspuitje.
pikachu moet nu weer pilletjes nemen.
een capsule met poeder in en die moet ik verdelen in 2x per dag
en 1/4 van een pilletje 1x per dag
ze heeft deze morgen een paar korreltjes gegeten en licht nu al van rond 9.40u te slapen, ik ben toen naar buiten gegaan met de honden en toen ik terug kwam lag ze nog op dezelfde plaats als toen ik haar achterliet, toen heb ik dr wakker gemaakt een haar pilletjes gegeven en wat laten drinken en nu ligt ze weer te slapen.
ik ben echt heel bezorgd om haar. is dat normaal dat een kitten zoveel slaapt?
ik heb vroeger wel altijd nestjes gehad van mijn vorige poes toen ik nog thuis woonde maar natuurlijk gingen die kleintjes allemaal gezond het huis uit he.
dit is de eerste keer dat ik een ziek katje in huis genomen heb.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door mittenslief »

nee een kitten hoort niet heel de dag te slapen...heeft hij koorts?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door eveline1982 »

Heb je haar al laten testen op giardia?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
wolflupin5
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2013 14:20

Re: nieuwe kitten ziek. wat nu?

Bericht door wolflupin5 »

ik ben het vergeten te vragen :$
pikachu slaapt nu niet meer zoveel en heeft al veel meer zin in kattenkwaad en spelen.
ze eet ook al veel meer en haar poep is ook al iets vaster geworden.
Ze weet ook waarvoor haar klauwtjes dienen en ze leert graag bij.
Ze is nu al veel meer het katje zoals een katje hoort te zijn.
Ze is echt al veel veranderd. alleen houd ze niet zo van pilletjes nemen.
Plaats reactie