verstopping na bekkenbreuk

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
leenvanhemel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2013 22:19

verstopping na bekkenbreuk

Bericht door leenvanhemel »

Hallo allemaal,

Ons katje Moes is vorige week aangereden door een auto. Daardoor is haar bekken gebroken. Dierenarts zegt dat ze met enkele weken hokrust zal genezen. Dat klopt, Moes legt soms al korte afstanden af als ze even de bench verlaat.

Probleem is dat ze heel veel pijn heeft bij de stoelgang. Het gebroken bekken kan de druk niet aan. Van de dierenarts kregen we parafine die we met een spuitje tussen haar tanden toedienen. Ze eet nu ook vlees uit blik zodat alles wat vloeibaarder is en ze drinkt ook. Ze gaat meerdere keren per dag naar de kattenbak, maar zonder resultaat. Ze kreunt en je ziet haar darmen als het ware samentrekken, maar er komt niets uit.

Hebben jullie ervaring hiermee en tips voor ons Moesje?

Bedankt!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: verstopping na bekkenbreuk

Bericht door margali »

Ik begrijp niet goed dat de dierenarts paraffine heeft voorgeschreven. Als je verkeerd spuit en ze verslikt zich dan kan het in de longen terecht komen en eenmaal daar kan ze het niet meer uithoesten. Je kunt het dus beter door een beetje pap of voer mengen. Er is een veiliger middel: Lactulose, te koop bij de apotheek, of bij de dierenarts maar dan heet het Laxatract. Hier ene link: http://www.medpets.nl/laxatract/?s2m_ch ... tAodHz4A8Q
Je kunt ook heel goed proberen om natvoer te geven met pompoen erin. Ik gebruik dit indien nodig: Applaws kip met pompoen http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kattenvoer Werkt als een trein bij mijn kat. Constipatie kan in dit geval ernstig probelem worden, en kan misselijkheid, braken, niet eten veroorzaken. Sterkte!!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verstopping na bekkenbreuk

Bericht door castratenkoor »

Ik geef mijn kat 4 ml Lactulon per dag en elke week een klysma.
Beide te koop bij dierenarts of Medpets.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: verstopping na bekkenbreuk

Bericht door eveline1982 »

Mijn vorige katertje was ook aangereden en had zijn bekken gebroken. Wij gaven hem ook laxeermiddel van de dierenarts, klisma's waren bij hem gelukkig niet nodig.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verstopping na bekkenbreuk

Bericht door castratenkoor »

AA Laxulon heet het - even op de flesjes gekeken. Bram is grootverbruiker.

Beterschap met Moes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: verstopping na bekkenbreuk

Bericht door Anne87 »

Ik zou ook het natvoer nog meer aanlengen met water. Lekker soepje van maken, genoeg vocht binnen krijgen zodat de ontlasting ook zacht blijft.
Laxulon ben ik zelf niet heel tevreden over, maar als het bij anderen hier wel werkt is het misschien de moeite van het proberen waard. Onze dierenarts heeft het ook wel eens gehad over visolie. Dat heeft ook een licht laxerende werking. Misschien nog een toevoeging naast andere dingen? Je kunt het gewoon bij de dierenarts, of via medpets.nl halen.
leenvanhemel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2013 22:19

Re: verstopping na bekkenbreuk

Bericht door leenvanhemel »

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie tips! Vandaag heeft Moes een beetje ontlasting gehad, dus met de parafine en aanlenging met water komt het allemaal een beetje los :-) Ze heeft vandaag ook nog goed gegeten en gedronken dus daar ben ik blij om.

Ik onthoud jullie advies in verband met het laxeermiddel! Ik zal vanaf nu ook de parafine mengen in het eten.

Ik houd jullie op de hoogte!
Plaats reactie