Erge diarree, wat moet ik doen?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over mijn sphynx die sinds maandag 29 juli aan de diarree staat. Op internet kom ik een heleboel tips en ideeën tegen, maar ik vroeg me af of iemand mij misschien nog wat verder kan helpen.

Mijn sphynx heeft altijd al gevoelige darmen gehad. Als zij 1 chipje van tafel pikte, wist ik zeker dat ik een dag later flink wat diarree zou moeten opruimen. Daarom was ik ook niet echt verontrust toen ze 29 juli een koeienvlaai-achtig hoopje in de bak neerlegde. Meestal is de diarree na 1 dag over, maar deze keer helaas niet. Toen we donderdag 1 augustus na de boodschappen ons huis binnen stapten, wisten we niet wat we zagen. Alles zat onder de waterdunne diarree, mijn muren, vloer, vensterbank, tafels, krabpaal, vloerkleed. Echt alles. Onze poes kon niets meer ophouden en liet het daarom maar lopen. Hiervoor kregen wij Stomorgyl (antibiotica) van de dierenarts en daarmee zou het over moeten gaan. Ze maakt overigens totaal geen zieke indruk. Ze knort, is vriendelijk en vrolijk en wilt zelfs nog met onze andere katten spelen. Verder mochten we haar alleen nog maar gekookte rijst met gekookte kip en wat I/D brokjes van Hills geven.

Weer 2 dagen later, op zaterdag, zagen wij flink wat bloed in de bak liggen en ook haar billen zaten onder het bloed. Bij de dierenarts aangekomen werd haar temperatuur gecontroleerd (was in orde) en kreeg ze een prik tegen het misselijk zijn (ze had de dag daarvoor haar antibiotica uitgespuugd). We moesten doorgaan met de Stomorgyl.

Maandag, 2 dagen na ons bezoek aan de dierenarts, ging het nog steeds niet beter met haar. Ze had inmiddels al een week lang diarree en we maakten ons veel zorgen. Daarom maar weer terug naar de dierenarts. Hij testte op Giardia, hier kwam niets uit. We moesten doorgaan met Stomorgyl en gekookte rijst met kip. Een dag later op dinsdag kregen we het advies om ook Diarsanyl te geven.

Gisteren, op vrijdag, zagen we weer flink veel bloed in de bak liggen. Haar ontlasting is niet meer zo dun als water, maar niet zo dik als een koeienvlaai. We hebben wederom naar de dierenarts gebeld en gevraagd of we langs mochten komen om een foto/echo of wat dan ook te laten maken. Onze poes is niet doodziek, drinkt en eet goed, maar ze blijft die vreselijke diarree houden. Daarnaast blijft ze aan haar bips likken, waardoor deze vuurrood is en heel veel pijn doet. De dierenarts gaf aan dat het geen nut had om langs te komen met haar, en heeft ons Metrobac meegegeven. Dit heeft ze nu een dag gehad, misschien is dit veel te kort om al verbetering te kunnen verwachten en moet ik meer geduld hebben, maar het gaat alleen maar slechter. Haar diarree wordt weer dunner en het bloed blijft. Ook moesten wij stoppen met de rijst.

Wij halen ons van alles in ons hoofd.. een verstopping, tumor? Volgens de dierenarts moet ze dan een harde buik hebben en dat heeft ze niet. Daarnaast ruikt de diarree sinds 5 dagen enorm zuur en weeïg. Het is een hele indringende geur die vanaf de voordeur al te ruiken is. Ongeveer 5 weken voordat ze deze diarree kreeg, is ze 3 dagen niet naar de bak gegaan om te poepen. Enkel om te plassen. Daarom denken wij aan een opstopping, maar of het dit ook echt is??

Heeft iemand misschien een idee wat wij kunnen doen? Ze heeft een rustig plekje waar ze kan liggen zonder lastig gevallen te worden door onze andere katten, ze krijgt een paar keer per dag kleine beetjes I/D voer van Hills, ze drinkt water en plast (niet vaak), ze krijgt nu Metrobac en Diarsanyl 2x per dag. Ze loopt vaak door haar ontlasting heen, dus alle dekens en mandjes die vies zijn was ik op 80 graden uit.
Ik weet het echt niet meer.

Het is uiteindelijk best nog een lang verhaal geworden, sorry! :oops: Ik ben gewoon zo radeloos.
Alvast heel erg bedankt!
Shimbalaya

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Shimbalaya »

Hallo,

Onze poes had enkele weken geleden precies dezelfde symptomen als jij beschrijft: vreselijk dunne diarree met bloed erbij, echt een vreselijke zure stank die je door het hele huis rook.

Giardia- en wormen test was negatief.Toen ontlastingsmonster laten opsturen voor verder onderzoek.
Bleek dat ze een overdaad aan bacterieen in haar darmen had.
Heb ook Metrobac meegekregen,dit heeft hier meteen geholpen vanaf de 1e dag..
Poes krijgt nu ook andere brokken,de Royal Canin Gastro Intestinal, die helpen ook goed tegen diarree.( gewoon te koop bij de Zooplus,wel eerst overleggen met de DA)

Maar diarree kan ook andere oorzaken hebben zoals voedselintolerantie, of nierproblemen.
Bloed erbij zou ook kunnen wijzen op een ontsteking.
De Metrobac zou normaal binnen 2 à 3 dagen moeten helpen..

Als de toestand niet vlug verbetert gewoon teruggaan naar je DA en aandringen op verder onderzoek.
Eventueel bloedonderzoek erbij.
Hou vooral in de gaten dat ze niet uitdroogt!!

Vind het wel vreemd dat de DA jou zo afscheept en niet uit zichzelf verder onderzoek verricht. :???:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Dinky »

Zou overwegen naar een andere da te gaan voor second opinion want klinkt niet goed...
En giardia wordt volgens mij getest met ontlasting van 3 dagen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben 2 verschillende dierenartsen gehad, maar zij werken wel binnen dezelfde praktijk. Ik overweeg inderdaad op dit moment om naar een andere praktijk over te stappen. Ze sturen ons met een kluitje in het riet en ik heb het gevoel dat niemand daar een idee heeft over wat het eventueel zou kunnen zijn.

Ik heb de antibiotica tot maandag de kans gegeven om te gaan werken, dan heeft ze deze 4 dagen gehad. Als ik dan nog geen verbetering zie dan maak ik een afspraak bij een andere dierenartsenpraktijk. Ik wil niet dat de kat lijdt, ook al ziet ze er niet ziek of zielig uit.

Dank jullie wel!
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door catsini »

Winny heeft ook hele dunne diarree gehad, het was net water, maar daar was gelukkig geen bloed bij.
ook een zurige stank,
dierenarts gebeld, had ze een buikgriepje.
finidiar gegeven tegen de diarree, 2 dagen daarna was het over.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Bedankt!

Ik neem al jullie tips en ideeën mee als ik morgen naar de dierenarts ga. De afspraak moet nog gemaakt worden, maar ik hang morgenochtend braaf om half 9 aan de telefoon en ik laat me niet afschepen met een nee.
Gisteren en vandaag heeft ze overgegeven en dit ruikt net zo zuur als haar ontlasting.. dus er is overduidelijk iets mis.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik zou eigenlijk vandaag nog naar een dierenarts zijn gegaan. Kon mij niks schelen of het weekend was of niet.


Dit klinkt als iets heel anders aan de hand is en zou een echo en/of foto van de buik en darmen.

Wat Mirjam hierboven ook vroeg qua giardia moet je ontlasting opvangen van minimaal 3 dagen is dat ook gedaan?

Is de ontlasting opgestuurd? Want het kan namelijk veel meer zijn.

Hoop op een "simpele" Voedsel intolerantie maar ik krijg er de kriebeltjes van.

Succes met de kat.
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Als het aan mij zou liggen zou ik inderdaad elke dag bij de dierenarts op de mat staan. De dierenarts blijft echter maar aangeven dat het niet zinvol is om langs te komen. Daarnaast geeft de fokker van de poes aan dat we de antibiotica de tijd moeten geven om te kunnen werken. Daardoor ga ik aan mijn eigen oordeel twijfelen en dat is natuurlijk niet wijs.

Vandaag ben ik toch op mijn strepen blijven staan. De assistente begon haar zin al met 'Ik zal even met de dierenarts overleggen'. Heb gezegd dat ik niet nog langer wilde wachten en dat ik echt vandaag langs wilde komen omdat ik anders een andere dierenarts zou raadplegen. Gelukkig mochten we daarna meteen komen.

We hebben ons verhaal nogmaals gedaan, aan een andere dierenarts dan de vorige 2 keren. Hij heeft heel haar buik nagevoeld en kon niets voelen van een verdikking of opstopping. Volgens hem kan dit het dus niet zijn. We hebben ook nogmaals gevraagd om te onderzoeken op Giardia. Volgens de dierenarts is dat echter een dunne darm probleem en zit het probleem van onze poes in haar dikke darm. Volgens hem kunnen we dus ook Giardia van de lijst strepen. De vorige keer is op Giardia getest met ontlasting van 2 dagen. Het is echter niet opgestuurd voor verder onderzoek. Hij gaf aan dat hij een 'drankje' voor onze poes ging maken. Volgens de sticker zit hier Prednison, Metrobac en Salazo in. Hier moet zij 3x per dag 1ml van krijgen. Dit moeten we een week volhouden en dan contact opnemen.

We vroegen om een bloedonderzoek. Dat was volgens de dierenarts niet nodig, haar organen zouden volgens hem in orde zijn en er zou alleen uit komen dat de witte bloedcellen erg hoor zijn. Wij waren het hier niet mee eens en hebben geeist dat er bloed zou worden geprikt op alles wat het mogelijk zou kunnen zijn. Na lang aandringen ging hij hiermee akkoord.

Hij zei dat hij het drankje ging maken voor ons en dat hij een assistente zou sturen om bloed af te nemen. Na bloedafname mochten we in de wachtruimte wachten op het drankje. Toen dit klaar was vroegen we of we de dierenarts nog even konden spreken, we hadden immers nog wat vragen over haar voeding en we wisten nog steeds niet wat hij nu precies denkt wat het zou kunnen zijn. Wat bleek? De dierenarts was al vertrokken!!??
Hier zijn wij zo ontzettend ontevreden over. Morgen bellen wij nog naar deze dierenartsenpraktijk voor de uitslag van het bloedonderzoek en we starten met het drankje wat we hebben meegekregen. De vervolgafspraak zal ik zeker niet meer bij deze praktijk maken. Ik voelde me echt neergezet als een zeur.

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben er erg blij mee. Het is mijn eerste poes (ik ben pas 20) en ik heb niet zo veel ervaring met zieke katten. Met elke tip of idee ben ik blij!
Shimbalaya

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Shimbalaya »

Jeetje, wat een slechte dierenarts.
Ik zou ook meteen naar een andere dierenarts overstappen,wat onbeschoft om zomaar weg te gaan.

Heb je nog gevraagd of je je kat langzaam aan op ander voer mag overzetten,de Royal Canin Gastro Intestinal ?
Deze brokjes zijn speciaal bedoeld voor katten die last van diarree en maag/darmklachten hebben.Er zitten speciale stoffen in die de darmflora kunnen helpen herstellen.
Ik weet natuurlijk niet zeker of ze ook bij jou kat helpen maar je kunt het altijd proberen.

Hopelijk vinden ze vlug de oorzaak van de diarree en het braken.Ben benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door mittenslief »

het is wel zo dat shynxen heel veel last hebben van diarree omdat hun spijsvertering sneller gaat dan bij de HTK katten.....onze Main Coon is het eerste jaar van zijn leven ook echt erg aan de dunne geweest en heel veel kittens hebben dat ook.....zal dat drankje even de kans geven, want elke keer naar de DA geeft ook stress
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Bedankt voor jullie reacties!

Over het voer heb ik helaas niets kunnen vragen. Dat wilden wij nog doen (we waren ons lijstje in ons hoofd aan het doorlopen), maar toen bleek de dierenarts al te zijn vertrokken. Als ik morgen voor de uitslag van het bloedonderzoek bel, vraag ik of hij aan de telefoon kan komen of dat hij mij terug kan bellen. Want wij zitten met een aantal vragen en daar willen we graag antwoord op.

Van de fokker had ik inderdaad ook al gehoord dat ze vaak last hebben van diarree. Maar gaat het dan echt over waterachtige diarree of meer over koeienvlaai-achtige diarree? Ze heeft al vaker diarree gehad, want wij hebben nog 2 andere katten (1 eet Royal Canin Sterilised en de ander Royal Canin babycat) en soms snoepte ze daar stiekem ook wel eens een brokje van mee als we niet goed opletten. Daar maakte ik mij echter nooit zorgen over. Wel was ik soms de wanhoop een beetje nabij omdat ze met haar voeten door haar ontlasting loopt.. of het nu dik of dun is.
Maar nu kan ze het echt niet ophouden en er zit bloed bij, daardoor maak ik me nu best zorgen over haar.

In elk geval wachten wij netjes de uitslag van het bloedonderzoek af en krijgt ze het drankje van de dierenarts. Met het drankje kunnen we 10 dagen vooruit, dus we duimen dat we snel verbetering zien!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door eveline1982 »

Ik zou ook echt over gaan stappen, hij geeft al medicijnen mee zonder dat hij weet wat er precies speelt! Dit heeft een vriendin van mij met haar vorige maincoon gehad, deze kreeg oordruppels mee zonder echt te onderzoeken wat er was, ze bleek een bepaalde bacterie te hebben en had nooit die druppels mogen hebben! Binnen 2 weken was ze dood! Echt wat een dierenarts, zou dit ook doorgeven aan de desbetreffende instanties! Hopelijk knapt hij snel op.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
thian

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door thian »

mijn dierenarts neemt de tijd om iets uit te leggen
en is heel lief voor de dieren, dat vind ik belangrijk
zelf mijn wilde sjaakie die haar aanvliegt hebben ze onder narcose
bloed afgenomen toen ik bezorgd om hem was
en ik kreeg keurig de uitslag van de dierenarts

dit kan echt niet bij diaree kan zo,n beestje uitdrogen
zeker als het lang speelt en bloed is nooit fijn

ik kan me voorstellen dat je wanhopig bent
ik hoop dat een andere dierenarts je goed kan helpen
heel veel sterkte
Shimbalaya

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Shimbalaya »

Een heleboel DA's werken tegenwoordig volgens deze methode, meteen iets voorschrijven zonder te onderzoeken wat de oorzaak is.

Toen onze poes diarree kreeg wilde de DA ook meteen een AB-kuur meegeven.
Dat heb ik geweigerd, ik wilde eerst een ontlastingsmonster laten opsturen voor verder onderzoek.
Pas toen bleek dat bacterieen inderdaad de oorzaak waren, heb ik de AB-kuur opgehaald.

De DA vertelde me toen dat de meeste mensen liever meteen een kuurtje willen hebben en geen duur onderzoek willen laten verrichten.
De ontlasting laten opsturen heeft me 87 euro gekost.
Het AB-kuurtje kostte 10 euro.

Een behoorlijk prijsverschil dus. Vandaar ook dat veel mensen voor de goedkope oplossing kiezen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door mittenslief »

ja je kan die RC gastro gewoon via Zooplus bestellen, het is heel licht verteerbaar voer.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie