Erge diarree, wat moet ik doen?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Hoi iedereen,

Het is even geleden dat ik wat heb laten weten, omdat ik even wilde zien hoe de verschillende zaken zouden lopen deze week.
Maandag was de uitslag helaas nog niet binnen en ook dinsdag kon de dierenarts mij nog niets vertellen. Wel raadde hij mij aan om Carnibest eens te proberen. Hier ben ik meteen een rolletje van gaan halen en dezelfde avond heeft ze hier een klein beetje van op (ze eet het liever niet). Ook zei de dierenarts dat een kuur Panacur raadzaam is. Ik moet haar 5 dagen achtereen 1.5 pil geven.

Woensdag belde de dierenarts mij om door te geven dat de uitslag binnen was en dat alles oké was. Er waren geen afwijkende zaken gevonden. Volgens hem moesten wij nu echt gaan denken aan een probleem met de voeding. Volgens hem kon ik het beste de eend-mix van Carnibest gaan voeren, omdat hiermee snel duidelijk zou worden of het om een voedselprobleem gaat.

Nu zit ik met iets heel geks.. Ze heeft namelijk dinsdagmiddag voor de laatste keer gepoept (heel erg dun). Vanaf dinsdagavond eet ze Carnibest en daarna heb ik geen druppeltje/drolletje meer gevonden. Volgens de dierenarts hoef ik me nu nog geen zorgen te maken, maar het is toch vreemd dat zij nu al 3 dagen niet gepoept heeft?
Daarnaast is de geur van haar urine ook enorm veranderd. Voorheen was het vrijwel geurloos en nu springen de tranen in mijn ogen van de ammoniak geur. Kan dit te maken hebben met de verandering van voedsel of het geven van de Panacur?
En is het normaal dat ze nu ineens niet meer poept?

Ik weet dat ik blij mag zijn dat het er nu niet meer uitloopt en dat haar billen de tijd krijgen om te herstellen, maar nu maak ik me juist weer erg zorgen om het feit dat ze juist niet poept.. Wat verwarrend allemaal zeg.
Maar we wachten af.. wie weet komt er vanavond nog wat!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Ms Maaike »

He bah, vervelend... Van het een naar het ander. Drinkt ze nog wel? Dat je zegt dat haar urine sterk ruikt zou kunnen omdat het heel geconcentreerd is. Dat ze niet poept zou op een verstopping kunnen wijzen, ook dat zou te maken kunnen hebben met weinig drinken. Hou het even in de gaten en anders moet je met een spuitje water in haar bekje proberen te krijgen. Als je haar nekvel iets uitrekt, 'rolt' het dan gemakkelijk terug of blijven er plooien achter?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Bedankt voor je reactie!
Ja het gaat echt van het ene uiterste naar het andere uiterste, Maaike.
Ze drink gelukkig nog wel heel erg veel, een volle bak overdag en nog eens zo'n volle bak 's nachts. Ook doe ik vaak een beetje warm water over haar voer, dan eet ze het iets makkelijker dan wanneer ik dat niet doe. Dus ook daarmee krijgt ze nog vocht binnen.
Haar nekvel rolt wel redelijk snel terug, maar ik vind dat bij een Sphynx altijd wat moeilijker te zien omdat ze eigenlijk altijd rimpels daar hebben :lol:
Vandaag contact gehad met de dierenarts en volgens hem moet ik nog even geduld hebben en zal er spoedig iets in de bak liggen.. ik ben benieuwd!!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Ms Maaike »

Ok. Hoef je dan niet iets van laxeermiddel of zo te geven?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Nee volgens de dierenarts is dit een logisch gevolg van het overschakelen op Carnibest.. Ik heb echt werkelijk geen idee of dat klopt. De dieren van mijn ouders staan al vanaf het begin van hun leven op vers vlees en onze andere katten hebben altijd brokjes gegeten, dus ook uit eigen ervaring weet ik hier niets over.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Ms Maaike »

Vind het nogal gek eigenlijk. Kun je een andere dierenarts bellen om raad? En misschien kun je Dinky pb-en, ik weet dat zij KVV geeft.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Anne87 »

Ik vind het nogal raar. Ik geef de katten momenteel volledig KVV, en daar is geen enkel probleem mee. Die bleven ook gewoon poepen. Ik weet wel dat als er teveel bot in de KVV zit, ze verstoppingen kunnen krijgen. Ik zou er wat visolie bij geven, dat zorgt voor een licht laxerende werking. En mogelijk overschakelen op een ander merk KVV, met minder botgehalte.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Dinky »

Ik geef zelf kvv als natvoer Maaike , daarnaast gewoon brokjes ;-) maar ik lees wel veel mee op barfplaats waar veel info staat over volledig kvv voeren (of zelfs Barf, beter voor de tanden). Daar staat ook veel info over hoe je zelf een menu kan samenstellen waardoor je het nog meer op de eigen kat af kan stemmen (maar dat is mij persoonlijk teveel werk).

Dat ze minder grote hoeveelheden poepen klopt wel (rest wordt effectief gebruikt door het lichaam) maar dit klinkt toch meer als verstopping.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Anne87 »

Klopt Mirjam. Noodle en Milo poepen veel minder dan eerst, maar ze poepen echt wel! Dit is niet goed dus.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door kansarmedieren »

Door vers vlees te geven kunnen ze inderdaad verstopt raken dat is bekend, een paar van mijn katten hadden dat ook. ik ben toen gestopt met vers voer geven want ik weiger ze lactulose te gaan geven omdat ze verstopt raken door het voer.
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Bedankt voor jullie reacties!
We hebben eindelijk na 5 weken diarree weer wat goed nieuws! De diarree is namelijk helemaal over! Al 2x heeft ze fatsoenlijke drollen in de bak achtergelaten. Ik zal met de dierenarts nog even overleggen over de visolie.
Ik hoop dat de diarree weg blijft. Over 5 weken mogen we langzaam overschakelen naar haar oude brokken, maar volgens de dierenarts is er een grote kans dat ze hier weer van aan de diarree raakt. Ik ben benieuwd!!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Kattebeest »

Misschien een rare vraag/opmerking: maar waarom zou je weer overstappen naar het oude voer als kvv goed werkt?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Anne87 »

Ik ben terug overgestapt (gedeeltelijk) met het oog op weekendjes weg en dergelijke. Vers vlees kun je niet een paar dagen neerzetten, brokken wel. Dat vind ik wel een belangrijk iets, dat ze wel brokken blijven eten. En de kosten zijn enorm he. Mijn katten eten aan KVV - in de periodes dat ze volledig KVV eten - voor ongeveer E40,- per week op. Met brokken komen ze daar totaal niet aan.
Liampa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jul 2013 19:12

Re: Erge diarree, wat moet ik doen?

Bericht door Liampa »

Het heeft voor een deel inderdaad te maken met wat Anne87 beschrijft, maar het heeft ook zeker te maken met het feit dat ze KVV helemaal niet graag eet. Volgens de verpakking mag zij 160 gram per dag eten, in werkelijkheid komt ze niet eens aan 40 gram per dag en dat is al een hele verbetering ten opzichte van de eerste week.
We hebben alles al geprobeerd.. KVV koken, kokend water er overheen gieten, even in de magnetron. Ze wilt het gewoon niet eten. Ze is zo jaloers op onze andere poezen, die wel gewone brokjes krijgen. Maar ik ben allang blij dat ze nu geen diarree meer heeft, want dat vrat ook enorm aan haar gezondheid.
We blijven afwachten!!
Plaats reactie