ai...is dit dan wel goede poep?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Lientje »

Hoi Allemaal,
Precies het onderwerp wat ik zocht! Waarom? Ik vermoed dat de ontlasting van één van mijn katten niet normaal is. Het is slap, licht bruin en week en stinkt enorm. Niks sigaar.

Echter ze voelt zich super! Eigenlijk heeft ze dit al vanaf het begin dat ik haar als kitten had (nu bijna 1 jaar). Ze krijgt nu royal canin 27 indoor.

Wat denken jullie? Moet ik het accepteren? Iets ondernemen qua voer of toch eens naar de DA?

Groetjes!
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Cerna

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Cerna »

Bij mij hebben de katten ook niet allemaal dezelfde ontlasting, al krijgen ze hetzelfde te eten. En de ene kat stinkt totaal niet en de andere wel; heeft met de interne verbrandingsfabriek te maken.
Dus wanneer ze zich prima voelt en het je niet stoort dat het stinkt, zou ik me er niet druk om maken. Stoort het je wel, dan zou je kunnen kijken of ander voer, andere ontlasting geeft, maar RC prima voer.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Anne87 »

Ik zou het toch wel in de gaten houden.
Milo had begin juli ook zulke poep, en dat sloeg toch om naar diarree op een gegeven moment. Stonk vreselijk en het zat overal. Geen giardia of wormen, maar gewoon gevoelige darmen. Nu krijgt hij - als hij er last van heeft - een weekje KVV in plaats van brokken. Daar doet hij het dan een stuk beter op en dan komen zijn darmen helemaal tot rust.
Ik zou het even met de dierenarts bespreken als ik jou was. Je kunt ook ander voer gebruiken om te zien of het dan verbetert.
Cerna

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Cerna »

Ja maar Anne, deze kat heeft het al bijna een jaar en voelt zich super. Volgens mij hoort dit gewoon bij deze kat.
Maar wanneer je op zeker wilt gaan, zou je natuurlijk contact op kunnen nemen met de dierenarts. Misschien dat ze dan wat ontlasting willen nakijken? Maar volgens mij is er niets aan de hand.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Brittenbolletje »

sorry maar diarree hoort niet bij een kat. Als het erg stinkt en zo nat en dun blijft denk ik eerder aan giardia en dan kan de kat het best al zo lang hebben.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Dinky »

Ik zou de ontlasting ook zeker even laten onderzoeken door een dierenarts om zeker te zijn dat er geen sprake is van één of andere parasiet ;)
Wanneer dit is uitgesloten zou ik naar ander voer gaan kijken (bijvoorbeeld KVV zoals Anne al aangeeft)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Anne87 »

Ik ben van mening dat diarree nooit hoort en een teken is dat er iets mis is. Natuurlijk is de ontlasting van elke kat anders, ook op hetzelfde voer verschillen katten van ontlasting, maar stinkende en zachte poep is in mijn ogen niet goed. Daarom zou ik het wel laten checken, parasieten uitsluiten, en eventueel kijken naar ander voer. Diarree heeft namelijk altijd een risico van (lichtelijk) uitdrogen, en je hebt kans dat voedingsstoffen niet goed opgenomen worden. Ook als de kat het al een jaar heeft, kun je er nog wel wat aan doen, en kan het nodig zijn. ;)
Shimbalaya

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Shimbalaya »

Omdat de kat zo jong is en stinkende slappe ontlasting produceert zou ik ook een ontlastingsonderzoek en Giardia Snap-test laten doen.Giardia komt net vaak voor bij jonge katten.

Ze krijgt NU de RC Indoor 27 dus voorheen waarschijnlijk ander voer en toen had ze ook al slappe ontlasting. En dat vind ik eigenlijk wel verdacht.
Annet heeft natuurlijk ook gelijk,er zijn katten die hun leven lang slappe ontlasting hebben zonder aanwijsbare oorzaak. Maar het hoort eigenlijk niet,zo is mij altijd verteld.( in die bijna 30 jaar dat ik katten heb)

Onze poes kreeg 'n tijdje geleden ook diarree die vreselijk stonk.Bleek geen Giardia en ook geen wormen/parasieten.
Maar een overdaad aan lichaamseigen bacterieen.
Het kan dus van alles zijn daarom is het verstandig eerst de ontlasting te laten nakijken.
Als daar niks uitkomt kun je eventueel verder kijken naar andere oorzaken, zoals het voer, gevoelige darmen zoals Anne aangaf of er is helemaal niks aan de hand zoals Annet zei.
En hopelijk heeft Annet gelijk. ;-)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Brittenbolletje »

Slappe ontlasting hoort niet. En ja wel hoor kittens krijgen net zo makkelijk giardia als volwassen katten.

als je ontlasting test, vang dan aub van 3 dagen ontlasting op dan heb je breedspectrum. anders misschien trittrigimonas (of hoe je dat ook al weer schrijft) Ook dat kan nog steeds aangezien deze kat het dus al heeft sinds kitten af aan. Dat komt wel minder vaak voor. Maar dat zo je moeten opsturen en dat is een dure grap :(. Ik kan het weten helaas.
Shimbalaya

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Shimbalaya »

Ik moest van de DA ontlasting verzamelen van 4-5 dagen. Ze zeiden dat 3 dagen niet voldoende was.
Vreemd.

Vervelend karweitje trouwens,die ontlasting in zo'n smal reageerbuisje proberen te krijgen. :roll:
Ik heb voor het consult inclusief ontlastingsonderzoek (opsturen naar VetMed),Giardia Snap-test en microscopisch onderzoek maar liefst 152 euro betaald.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Anne87 »

Voor Milo moest ik 3 dagen verzamelen. Gewoon in boterhamzakjes en dan de koelkast in. Giardia is toen getest en kostte me ongeveer €40,-
Shimbalaya

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Shimbalaya »

Hè, in boterhamzakjes ?? :shock:

Wat vreemd zeg.Wij moesten speciaal die reageerbuisjes gaan halen bij de DA.Want ik heb nog extra gevraagd of de ontlasting ook ergens anders in mocht.
In een groter steriel potje bijvoorbeeld,want dat gefriemel met zo'n smal buisje zag ik niet zo zitten.
Een en al knoeiwerk,bah.
Ongelofelijk dat de DA's er zo'n verschillende werkwijze op na houden.
Cerna

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Cerna »

Ze schrijft slappe ontlasting, geen diarree. Ook geen sigaar, maar dus iets er tussenin. Langdurig diarree is een heel ander verhaal en zeker zaak om na te laten kijken, maar ik lees niet dat de kat dit heeft.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Dinky »

slap, licht bruin en week en stinkt enorm. Niks sigaar
hier staat omschreven dat als de ontlasting niet goed gevormd is (dus geen sigaar) dat er dan sprake is van diarree. In dit geval is er dus wel sprake van langdurig diarree ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Cerna »

OK, laten we de discussie wel/geen diarree maar staken en eerst afwachten wat TS te melden heeft. Maar wanneer ik de omschrijving van diarree in jouw link lees, heb ik ook chronisch diarree en dat al bijna 30 jaar :icon_shifty:
Plaats reactie