ai...is dit dan wel goede poep?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Brittenbolletje »

Mijn zus heeft ook chronische diarree dat noemt met een spastische darm. Valt niet zo heel veel tegen te doen (en die heeft nare onderzoeken gehad :(), maar dit is een kat en is nog op niks getest :)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Anne87 »

Ja het wonder dat spastische darm heet. Heerlijk, ik ken het ook uit ervaring helaas. :-( Maar goed, inderdaad eerst even de basisonderzoeken en daarna verder zoeken.

En ik weet ook niet waarom ik het in een boterhamzakje mocht doen. Ik vond het wel ideaal. Pakte het zo uit de bak met het zakje en dan knoopje erin en hup in een bakje in de koelkast. Elke dag een nieuw zakje in het bakje (en natuurlijk wel datum-stickertjes op de zakjes), en op de 3e dat een bakje met drie zakjes mee naar de DA.
Shimbalaya

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Shimbalaya »

Er valt me wel nog iets anders op: TS zegt dat de ontlasting van 1 van haar katten niet normaal is.
Ze heeft dus meerdere katten.En die hebben dus schijnbaar normale ontlasting.
Als het Giardia zou zijn moeten de andere katten dan niet ook besmet zijn? Giardia is toch zeer besmettelijk.
Of hoeft dit niet het geval te zijn?
Ik heb zelf gelukkig nooit met Giardia te maken gehad dus ik weet niet precies hoe het zit.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Anne87 »

Giardia is inderdaad besmettelijk, voor andere dieren en voor mensen. Maar wat mijn DA mij vertelde toen ik Milo moest laten testen, was dat sommige katten drager kunnen zijn zonder dat het in de ontlasting tot uiting kwam. Dus indien Milo besmet was geweest, hadden we ook Noodle moeten behandelen, ook al was zijn ontlasting normaal.
Het kan overigens ook een andere parasiet zijn, of een voedselintolerantie, noem maar op.
Shimbalaya

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Shimbalaya »

Oke, nu begrijp ik het. Bedankt voor de uitleg Anne. ;-)
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Lientje »

Hoi Allemaal,
Ik hou de poep nauwkeurig in de gaten! Uiteraard! De kat is overigens topfit, blij, eet goed, drinkt goed en is heel gezellig. Niks aan het handje op het eerste gezicht.

De poep, zo heb ik geconcludeerd, is wisselend. Van wat stijver tot wat slapper.

Bij het pension waar de katten 2 weken verbleven in juli vonden ze de poep niet zo vreemd(en die zien toch behoorlijk wat katten poep). Al bij al maak ik me dus niet zo'n zorgen. Maar ik ga morgen toch even de DA bellen.

Sorry voor deze late reactie! (ik had wel eerder gekeken maar toen geen reacties gezien, schijnbaar nogal scheel gekeken en zie nu de vele meedenkende reacties)
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Lientje »

Weten jullie hoe katten Gardia oplopen? Zijn er signalen waar ik op kan letten om te weten of een kat besmet is met Gardia?
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Shimbalaya

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Shimbalaya »

Bij Giardia is de ontlasting meestal waterdun en vreselijk stinkend.
Katten die besmet zijn met Giardia behouden overigens wel hun normale eetlust.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Lientje »

Dankjewel Shimbalaya!
Ik heb het gelezen!

Top!
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door eveline1982 »

Giardia is een nogal lastige parasiet, die meestal tot uiting komt bij stress of ziekte. De ontlasting kan varieren van papperig tot dun. De lucht is echt heel erg, erger dan bij normale diaree. Besmetting is heel erg makkelijk, en het is een ellende om het weg te krijgen! Kost je heel wat manuren aan schoonmaak werk! Heb het verlede jaar gehad, en ben ruim een week bezig geweest met elke dag kattenbakken ontsmetten, kleedjes wassen, en kittens elke dag wassen! En daarbij kun je er best wel van uitgaan, dat als 1 kat in huis het heeft, je andere katten en honden het ook zullen hebben. Je MOET die dan ook behandelen! Ook is het besmettelijk voor mensen, gelukkig was dat bij ons niet het geval.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Lientje »

hoi Allemaal

een update:

Deze week hebben we de dierenarts weer gebeld...ze begon nu ook in huis te plassen en gedroeg zich wat ziek.. We vertrouwden het niet meer.
En ja hoor: blaasontsteking en blaasgruis..... Ze heeft een antibiotica kuur en speciaal voer. Het voer moet de poep moet iets van opknappen volgens de dierenarts. We hopen het zo voor haar.....

Tot zover onze poep en plas berichten. .
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Lientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:34

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Lientje »

En het gaat, gelukkig heel goed! :-)
Stevige drollen!

Waarschijnlijk een poesje wat op speciaal voer moet blijven. Ze heeft van de DA Royal Canin Urinairy.

Allen: bedankt voor het meedenken! :-)
Niks zo ontspannend als een spinnende kat in je armen!
Gebruikersavatar
bayou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 okt 2013 00:16

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door bayou »

fijn dat het allemaal weer goed gaat....
Mijn poes leverde de verse ontlasting zo bij de d.a. op de behandeltafel. :grin:
En een portie was genoeg voor het tritrichomonas onderzoek: positief.
De kosten vielen wel mee.
Drassige ontlasting of diarree zijn in mijn beleving wel twee verschillende dingen hoor.
Bij het laatste raakt een kat veel sneller uitgedroogd en uitgeput.
Maar ik merk ook dat ik te snel het woord diarree gebruik voor erg slappe ontlasting.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ai...is dit dan wel goede poep?

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat er nu sprake is van stevige drollen :-)

Dat speciale dieetvoer hangt samen met de kans op nieuw blaasgruis en staat in principe los van de diarree ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie