Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit is?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit is?

Bericht door Renatevanderveer »

Hallo allemaal!

Sinds afgelopen maandag is Bounty gestopt met alle medicatie.
Na een week Clavubactin en meerdere weken (ik meen 5 weken te tellen..) Doxoral zijn we gestopt.
Ik weet dat antibiotica nare bijwerkingen kan hebben en die hebben we vernomen.
Zo ruikt de ontlasting van Bounty, sinds ze begonnen is met de kuren, bijzonder sterk.

Ze is min of meer te sporen als ze op de kattenbak is geweest, ik verwijder alles dan ook meteen.
Haar ontlasting ziet er goed uit. Mooi van kleur en keurig van vorm. Drie drolletjes meestal.
S' ochtends een keer en S' avonds een keer. Dat is altijd al zo geweest en dat is nooit veranderd, ook niet tijdens het slikken van de kuren.

Het 'vervelende' van de sterk ruikende ontlasting is dat Bounty haar drollen niet meer begraaft.
Sinds Bounty's laatste opname doet ze dit niet meer. Het ligt dus bovenop het kattengrit, waardoor de drollen slecht indrogen.
Wellicht dat dit de geur deels kan verklaren?

Kan iemand mij vertellen hoe lang het ongeveer kan duren voordat ik verschil zou moeten merken?
Ik heb al de vraag gekregen of het aan het voer ligt, maar dat is niet het geval.
De sterk ruikende ontlasting is echt sinds het starten van de kuren, het is dus niet voer gerelateerd.
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door AnneLore »

goeie vraag. echt een antwoord heb ik niet. misschien is het wel een idee om probiotica te geven? antibiotica maakt ook alle goede bacterien in het lichaam dood, dus ze kan waarschijnlijk wel wat ondersteuning gebruiken bij de aanmaak van nieuwe. dat zou ook moeten schelen voor de geur, voor zover ik weet.

en, hoe was de kattebak bij haar opnames? had ze daar grit of iets anders? en werd het meteen weggehaald als ze had gepoept? misschien is ze daaraan gewend geraakt, en wil ze nou dat jij dat ook doet? :)
Joost heeft die neiging ook wel, om de hele zaak open en bloot te laten liggen en dan bij mij te komen zeuren. of ik dan even op wil staan en dat vieze luchtje wil verwijderen... hihi.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Renatevanderveer

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Renatevanderveer »

Bounty heeft tijdens de kuren 1 ml Pro Kolin gehad, om de dag, op de dag dat de kuur niet werd gegeven.
Hier werd het inderdaad iets beter van, de tube is inmiddels op. Of Bounty dit nogmaals zou mogen gebruiken, weet ik eerlijk gezegd niet.

Tijdens de opname had ze houtkorrels, hier deed Bounty haar behoeftes op en dit werd inderdaad meteen verwijderd.
Dat doe ik hier thuis inmiddels ook, omdat ik dus inderdaad merk dat Bounty haar drollen niet begraaft.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Adriana »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doxycycline
de halveringstijd van doxoral is bij mensen 18 - 22 uur en ik neem aan dat dit voor katzels ongeveer hetzelfde is. (rechterkolom bij farmaceutische gegevens)
de darmflora krijgt een giga oplazer van ab en ik denk dat het daardoor kan komen.
maar er is nog iets.. ik weet uit vrij lange ervaring dat aziaten slecht kunnen omgaan met voer met hoog eiwitgehalte en het effect is stinkende, vaak dunnere ontlasting..
je zou als het na een week na de laatste gift nog zo is zeker weten ook daaraan kunnen denken als veroorzaker...
k weet dat het gevoelig ligt maar hier hoef ik geen TothW te geven want het geeft kattenbakrampen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door AnneLore »

Pro-kolin is volgens mij voor diarree:
http://www.medpets.nl/prokolin/

med-pets heeft wel een boel probiotica:
http://www.medpets.nl/probiotica+kat/

ik weet dat bij mensen een antibioticakuur de hele zaak ook ontzettend om zeep kan helpen, denk dat dat bij katten niet anders is, wat Adriana ook al zegt. (alleen gaat het volgens mij om Bounty, niet om Snickers? ;))
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Renatevanderveer

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Renatevanderveer »

Adriana schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Doxycycline
de halveringstijd van doxoral is bij mensen 18 - 22 uur en ik neem aan dat dit voor katzels ongeveer hetzelfde is. (rechterkolom bij farmaceutische gegevens)
de darmflora krijgt een giga oplazer van ab en ik denk dat het daardoor kan komen.
maar er is nog iets.. ik weet uit vrij lange ervaring dat aziaten slecht kunnen omgaan met voer met hoog eiwitgehalte en het effect is stinkende, vaak dunnere ontlasting..
je zou als het na een week na de laatste gift nog zo is zeker weten ook daaraan kunnen denken als veroorzaker...
k weet dat het gevoelig ligt maar hier hoef ik geen TothW te geven want het geeft kattenbakrampen..
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is begonnen sinds het starten van de kuren.
Voorheen gaf ik RC Kitten, maar sinds ik TOTW gebruik is Bounty juist heel erg vooruit gegaan.
Ik heb toen de ingrediëntenlijst aan onze dierenarts laten zien, die vond het juist een goede voeding voor S en B.
Juist omdat er geen granen in zit en omdat het fosforgehalte relatief weinig is.
Enkel gaf ze wel aan dat ze op latere leeftijd waarschijnlijk wel ander voer moeten hebben.

Maar ik neem het mee in de overweging, even een weekje afwachten wat er gebeurt.
De ontlasting is overigens niet dun, gewoon keurige drollen. Alleen die geur..

Pro-kolin is volgens mij voor diarree:
http://www.medpets.nl/prokolin/
Klopt, daar heeft Bounty het ook voor gekregen. Pro Kolin bevat echter ook extra vitamines om de darmflora te stimuleren.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Anne87 »

Flo kreeg de afgelopen weken dit:
http://www.medpets.nl/viyo+recuperation/

Dat werkt ook voor darmflora dmv prebiotica. Misschien iets om naar te kijken?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door kansarmedieren »

Het heeft wel enige tijd nodig voordat de darmflora weer opgebouwd is ik zou probiotica gaan geven en geduld hebben.
Renatevanderveer

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Renatevanderveer »

De Viyo, die ik van Anne heb gekregen, weigert Bounty pertinent.
Bounty gaat zo hevig in protest, dat ik haar dat niet aan wil doen. Het gaat nu zo goed, op sociaal gebied.
Dat wil ik beslist niet verpesten.

Met ander kattengrit word het gelukkig een heel stuk minder.
Ook denk ik dat Bounty zelf ook herstelt, de heftige geur word gelukkig minder.
Renatevanderveer

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Renatevanderveer »

We zijn zo'n anderhalf jaar verder en Bounty slikt opnieuw langere periode Doxoral.
En, het was te voorspellen, haar darmflora reageert er heel sterk op.
Waar ze eerder keurige drollen legde, zijn het nu een soort platgedrukte kwabjes (sorry voor de beeldvorming..)..
Bounty heeft er geen hinder van en ze begraaft haar drollen keurig.
Als het kan, ontlast Bounty zichzelf het liefste buiten, waar ze met haar billen in de bosjes gaat zitten.

Bounty krijgt Llysine om haar immuunsysteem te versterken, maar zal Bounty probiotica nodig hebben?
Bounty vind alles prima, behalve als ik het haar oraal moet toedienen, dat levert enorm veel stress op en dat wil ik dus niet.

Op Medpets kom ik Viyo tegen, hier reageert Bounty helaas heel slecht op, ze weigert het pertinent.

Ervaring leert dat zodra Bounty stopt met de antibiotica, haar darmflora vanzelf hersteld.
Ik zit dus een beetje te dubben om het haar te geven en wat dan?
Het innemen van de medicijnen vind ze niet erg, maar het gefreubel aan haar lijfje heeft ze liever niet.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoelang duurt het voordat antibiotica het lichaampje uit

Bericht door Cari »

Als haar darmflora netjes herstelt, dan is er toch geen probleem? Ik zou haar lekker met rust laten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie