Diarree kitten 5 weken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Diarree kitten 5 weken

Bericht door slien »

Hoi allemaal,

Sinds vorige week dinsdag ben ik trots baasje van een katertje.
Bij de plek (via Marktplaats) waar ik hem ging halen zeiden ze dat hij 8 weken was, zindelijk en dat hij al brokjes eet. Nu vond ik hem al aan de kleine kant, maar na veel informatie gelezen te hebben schat ik dat hij 5/6 weken is. Ik krijg helaas geen contact meer met zijn vorige thuis. Zindelijk is hij gelukkig wel al, maar brokjes (royal canin babycat 34) gaan er nog niet in. Ik weet dus dat hij te vroeg bij zijn moeder weg is, maar kan dit helaas niet meer veranderen en probeer hem nu dus zelf zo goed mogelijk te verzorgen.

Ze hadden hem nog niet ontwormd, dus dat heb ik vorige week woensdag meteen gedaan. Ook heb ik meteen kittenmelk gehaald en dit langzaam aan gemengd met Royal Canin Babycat Instinctive (een soort mousse/natvoer). Ik heb zijn gewicht elke dag bijgehouden en hij is al zo'n 150 gram aangekomen dus hij groeit goed.

Nu heeft hij sinds gisterochtend gelige diarree. Hij is verder heel speels en actief en lijkt er geen last van te hebben. Hij doet het ook nog steeds keurig op de bak. Ik heb hem sinds gisteren alleen de kittenmelk gegeven, niet meer de mousse omdat de omschakeling misschien te snel is? Ik dacht eerst ik kijk het even aan, maar begin me nu toch wel echt zorgen te maken. Gelukkig drinkt hij de melk goed zodat hij niet uitdroogt. Heeft iemand misschien tips hoe ik hem kan helpen?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Ms Maaike »

Hoi slien, wat treurig dat het zo is gegaan. Maar goed, je doet je best en meer kun je niet doen. :) De gelige diarree zou voedingsdiarree kunnen zijn. Deze heeft inderdaad een te snelle omschakeling van het voer als oorzaak. Persoonlijk denk ik dat het aan de kittenmelk ligt. Misschien kun je even aankijken hoe hij het doet op alleen kittenmelk. De gelige diarree moet dan eigenlijk wel vandaag over zijn. Zit er in de kittenmelk alle voedingsstoffen die hij nodig heeft? Op zich kan je katertje op deze (vermoedelijke) leeftijd gespeend worden, dus eigenlijk zou hij nu juist ook over kunnen gaan op brokjes. De mousse zou een mooie opbouw kunnen zijn daarvoor, dus eigenlijk is de vraag waardoor die gelige diarree ontstaat.

Anyway, je merkt dat ik nogal loop te gissen. Er zijn op dit forum veel leden die echt veel ervaring hebben met kittens van die leeftijd, dus daar zou ik even op wachten. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door eveline1982 »

Je mag zowiezo meteen stoppen met de kittenmelk, tussen de 5 en 6 weken zijn de tandjes al sterk genoeg om vlees en nat gemaakte brokjes te eten. Kittenmelk hebben ze niet meer nodig en doet in de regel meer kwaad als goed vanaf deze leeftijd (dat merk je dus al aan de gele diaree). Je mag de kitten nog wel 6 tot 8 x per dag kleine portie's natvoer en natgemaakte brokjes geven, zou het om en om geven. Wil hij de natgemaakte brokjes nog niet haal je die er lekker af en blijf je doorgaan met vlees. Het is overigens normaal als ze zo jong compleet op vlees overgaan dat ze diaree krijgen, zorg ervoor dat ze niet uitdrogen door wat water door het zachtvoer te doen en zo nodig via een spuitje of pipetje water in het bekkie te geven.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Brittenbolletje »

Sommige kittens gaan aan de diarree van melk maar ook van de Rc die je hebt gegeven. Ik zou ander zacht voer gaan geven. zoals iemand hierboven al zei een kitten van 5 a 6 weken heeft al tandjes.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door mittenslief »

je zegt dat je eigenlijk heel de week al hetzelde geeft en dat hij gister pas diarree heeft???? wat versta jij onder diarree???? dat hij gewoon andere poep heeft of dat hij constant moet poepen, dit zijn nl. dingen waar je rekening mee moet houden, gewoon iets andere ontlasting hoef je niet direct in de stress te schieten, een heleboel kittens hebben dit, de darmpjes moeten nog volgroeien dus dat is een beetje logisch.....RC baby cat is gewoon goed voer waar ze het bij mij meestal goed op doen. Je kitten is mooi gegroeid en ik ben al blij te lezen dat je zijn gewicht zo mooi in de gaten houd....hou dit de komende dagen ff vol want hij mag natuurlijk niet afvallen. Ikzelf zal gewoon met vleesje doorgaan zelf zal ik dat mengen met warm water.....suc6 ermee
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door slien »

Bedankt voor alle reacties!

@Mittenslief: De eerste paar dagen poepte hij 1 a 2 keer per dag, zijn ontlasting had dan de vorm van een lange dunne, maar wel redelijk stevige keutel. Sinds gisteren poept hij iets vaker en hoor je ook echt scheetgeluidjes, vervolgens is de ontlasting dus heel dun (een soort plasje) en bruin/gelig. Het blijft ook een beetje aan zijn achterwerk hangen en op een tissue zie je het gelige heel goed.

Ik ga nu in ieder geval stoppen met de kittenmelk (deze is overigens ook van RC) en de mousse in combinatie met water geven. Hij is vandaag maar 5 gram aangekomen, dus dit is niet zo heel veel... (12 mei woog hij 525 gram, 13 mei ben ik hem vergeten te wegen, gisteren 557 gram en vandaag 562 gram).

Nogmaals bedankt! Even afwachten hoe hij op de mousse reageert en ik zal jullie op de hoogte houden!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Brittenbolletje »

Meestal is gelige ontlasting giardia. Stinkt het ook enorm? je kan ook de ontlasting opvangen en even laten testen op giardia.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Ikey »

Het kan ook een reactie zijn op de ontworming. Dan heeft zijn lijfje iets meer gekregen dan het aankan. Maar als ik het goed begrijp heb je dat vorige week woensdag gedaan en niet gister?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door slien »

Ja ontwormen heb ik vorige week woensdag al gedaan, dus lijkt me dat hij dan meteen diarree gekregen zou hebben? Ik heb gisteren de mousse gemengd met een beetje afgekookt water gegeven. Eerst wilde hij het niet eten ondanks dat hij stond te miauwen om eten. Na een paar keer een beetje op zijn mondje gesmeerd te hebben, heeft hij gelukkig de rest uit het kommetje opgegeten. Vandaag dus even afwachten hoe zijn darmpjes erop reageren. Toen net had hij wel nog steeds diarree, hoop dat dit komt omdat de melk zijn lijfje nog niet helemaal uit is...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Ms Maaike »

De melk zal er nu hoogstwaarschijnlijk al uit zijn. Ik zou toch de ontlasting even laten onderzoeken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Ikey »

Nee, dan zal het niet van de ontworming komen, denk ik. Je schreef ook dat hij eerst keuteltjes had, als die echt hard waren, kan hij ook een beetje verstopt hebben gezeten en nu komt het er allemaal uit. Ik kan me goed voorstellen dat zijn darmpjes helemaal van slag zijn door eerst ontwormingskuur en heel ander voer en kittenmelk wat hij eigenlijk niet meer nodig heeft.

Misschien is het een idee om even de DA te bellen voor wat advies? Hij kan je beter vertellen wanneer het over moet zijn. Hier blijft het toch speculeren :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door Brittenbolletje »

slien schreef:Ja ontwormen heb ik vorige week woensdag al gedaan, dus lijkt me dat hij dan meteen diarree gekregen zou hebben? Ik heb gisteren de mousse gemengd met een beetje afgekookt water gegeven. Eerst wilde hij het niet eten ondanks dat hij stond te miauwen om eten. Na een paar keer een beetje op zijn mondje gesmeerd te hebben, heeft hij gelukkig de rest uit het kommetje opgegeten. Vandaag dus even afwachten hoe zijn darmpjes erop reageren. Toen net had hij wel nog steeds diarree, hoop dat dit komt omdat de melk zijn lijfje nog niet helemaal uit is...
giardia kan jij ook gewoon mee naar binnen hebben gelopen aan je schoenen zonder dat je het weet. ik zou daarop testen.
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door slien »

Ik wacht het vandaag nog even af, omdat hij gisteravond wel nog kittenmelk heeft gehad (ik was werken, mijn vriend was bij hem en ik had de reacties hier nog niet gelezen). Ik heb hem toen ik thuis kwam en dit allemaal gelezen had, alleen de mousse gemengd met water gegeven (dit was rond half 1 vannacht voordat ik naar bed ging). Als hij vandaag nog de hele dag diarree heeft ga ik morgen met hem naar de dierenarts, want ik begin zelf ook wel een beetje bang te worden voor giardia..
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door slien »

Moet wel zeggen dat ik de diarree niet echt vind stinken (niet meer dan gewone ontlasting), ik er geen bloed en slijm in zie en hij verder nergens last van heeft (hij braakt niet en is verder heel actief). Ik weet niet of giardia zich altijd met dezelfde symptomen uit?

Maar goed, een test kan het natuurlijk bevestigen of juist uitsluiten.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Diarree kitten 5 weken

Bericht door eveline1982 »

Als de diaree morgen niet steviger is geworden raad ik je ook aan contact op te nemen met een dierenarts. De diaree van vandaag kan nog een gevolg zijn van de melk aangezien die nog niet helemaal uit het lichaam is, in ieder geval de kans is groot dat hij er nog wat na weeen van heeft. Als hij ondertussen koorts krijgt, uitgedroogt aanvoelt of niet (goed) wilt eten zou ik zsm naar de dierenarts gaan.

De symptomen bij giardia is oa stinkende ontlasting. Doorgaans merk je op de stinkende ontlasting/diaree ook weinig tot niks aan de kitten. Het is voor mensen ook zeer besmettelijk, dus als hij morgen nog dezelfde diaree heeft zou ik ook een test laten doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie