Stinkende ontlasting na wormenkuur + magerheid

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Stinkende ontlasting na wormenkuur + magerheid

Bericht door Volucria »

Ik heb weer twee probleempjes... Eerst een kleine voorgeschiedenis:

Goliath, de Heilige Birmaan die ik een kleine maand geleden geadopteerd heb, was erg mager. Mijn moeder schrok ervan toen ze hem voor het eerst zag. Maar volgens zijn vorige eigenaar at hij normaal... Noot: hij is 2 jaar en kreeg nog altijd kittenbrokken.
Ik dacht dat hij misschien door de kittenbrokken zo mager was en ben hem in plaats van de kittenbrokken gewoon droogvoer beginnen geven, samen met natvoer, af en toe kattenmelk en af en toe een Whiskas Dentabit als snoepje. Maar nu, drie weken verder, voel je nog steeds zijn ruggengraat/ribben en heeft hij nog steeds ingevallen flanken. (Die ingevallen flanken kunnen misschien ook een optisch effect zijn omdat hij daar ergens twee kale plekken had - volgens mij ook door de kittenvoeding, want sinds hij normaal voer krijgt zijn ze aan het toegroeien.)

De vorige eigenaar heeft Goliath vlak voor ik hem adopteerde laten castreren en zei dat hij meteen ook een inenting en medische controle heeft gehad. Het enige probleem dat aangestipt werd was zijn tranend oogje: dat moet af en toe schoongemaakt worden met rozenwater.

Nu ben ik gisteren toch naar de DA geweest en werd verdergeholpen door een stagiaire, die mij over dat oogje al direct wist te zeggen dat dat gewoon een verstopt traankliertje kan zijn en dat dat perfect uitgespoeld kan worden, maar dat de kat daarvoor verdoofd moet worden en dat dus liefst samen met een andere ingreep gedaan wordt. Waarom die vorige DA dat niet samen met de castratie gedaan heeft is mij een raadsel, maar soit.
Goliath is ook gewogen en kwam uit op 4,40 kg, wat niet extreem mager is volgens haar. Maar zijn buik is blijkbaar wat gespannen, en dat zou een teken zijn dat hij wormen heeft - wat ook kan verklaren waarom hij er zo mager uitziet terwijl hij normaal eet. Ze bladerde door zijn boekje en zag dat zijn laatste ontworming is gebeurd op de leeftijd van 12 weken! Dus heeft ze hem een roze pilletje gegeven en gezegd dat als er bijwerkingen (overgeven, diarree etc) zijn, ik best kon terugkomen. Goliath had het pilletje 's morgens gekregen en had ongeveer 12 uur later erg stinkende ontlasting. Normaal ruik je de kattenbak niet, nu rook je hem tot aan de andere kant van de woonkamer! Het was geen diarree, wel wat vochtiger dan normaal. En er zaten voorzover ik kon zien geen wormen in.

Dus, mijn vragen:
- Kan je na een wormenkuur normaal gezien de wormen in de ontlasting zien en hoe lang na de kuur komen ze eruit? En is het normaal dat het nu zo stinkt? Moest de kuur niet geholpen hebben, over hoeveel tijd mag je dan een nieuwe pil geven?

- Die magerheid, kan dat echt opgelost zijn met de wormenkuur of kan dat ook een andere oorzaak hebben?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stinkende ontlasting na wormenkuur + magerheid

Bericht door castratenkoor »

Dat ontlasting stinkt na een wormenkuur is normaal. Hoe snel je een nieuwe kuur mag geven zou ik even overleggen met de dierenarts als ik jou was.

Wat de vorige baas heeft gedaan is niet bevorderlijk voor zijn gestel, castreren en enten tegelijk. Dat is teveel aanslag op het lichaam in een keer.

Van kittenbrokjes worden katten over het algemeen eerder dik dan mager.
Je hebt het over "gewone" brokjes die jij nu geeft. Wat geef je precies?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Volucria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2013 09:23

Re: Stinkende ontlasting na wormenkuur + magerheid

Bericht door Volucria »

Ik heb ook zo mijn bedenkingen over de vorige eigenaar en/of zijn DA... In het boekje staat vanaf levensweek 12 geen enkele medische update, geen ontworming, geen inenting, niks, behalve de inenting op de dag van de castratie. Dus ofwel zijn ze elke keer vergeten het boekje in te vullen, ofwel hebben ze Goliath gewoon niet onderhouden zoals het hoort. En het is niet lief van mij om dit te zeggen, maar ik denk eerder het tweede, ook al omdat ze tijdens de narcose vd castratie de klitten uit zijn vacht hebben moeten knippen en even vreesden dat hij geschoren moest worden. Ik heb op die kleine maand tijd nog maar twee keer ofzo een klein knoopje uit zijn vacht gekamd, dus ik snap echt niet hoe het zo ver kon komen, tenzij hij in bijna twee jaar tijd bijna nooit gekamd werd.

Qua droogvoer: ik geef een paar soorten naast mekaar, meneer is op dat vlak kieskeurig dus ben nog wat aan het uitproberen :) Er staat Royal Canin Neutered Young Male en Sanabelle Hair & Skin. De Sanabelle eet hij tot nu toe het liefst, dus ga ik dat waarschijnlijk blijven geven. Ik heb ook brokjes van Denkacat en Iams aangeboden maar die raakte hij amper aan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Stinkende ontlasting na wormenkuur + magerheid

Bericht door castratenkoor »

Denkacat ken ik niet. Sanabelle heb ik persoonlijk slechte ervaring mee. Maar daarmee is niet gezegd dat het voor jouw kat niet goed zou zijn natuurlijk. Als hij het lekker vindt en het er goed op doet lijkt het me prima voer. Al zou ik persoonlijk dan eerder voor Royal Canin gaan.

Dat er in het entingboekje niks over ontwormen staat, zegt natuurlijk weinig. Ontworming kunnen ze ook in de dierenwinkel halen - als raad ik dat af. Van de dierenarts is veel beter spul.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie