veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

de uitslag is binnen.

schildklier was goed, maar leverwaardes zijn te hoog.

vanavond met me vriend overleggen, en dan afspraak plannen om een echo te maken.

deze dierenarts is het wel met me eens de kat teveel slaapt. heeft met jonge leeftijd niks met karakter te maken zegt ze. gelukkig begrijpt zij de situatie dus wel.
ik had verteld, tijdelijk beneden slaap om de kat in de gaten te houden, en hij hooguit 1 a 2 uur actief is in de nacht, en dan op zoekt lijkt te zijn na eten in huis, (wat ik natuurlijk allemaal opruim, dus niet kan vinden) en dan gaat die weer slapen als die niks vind. overdags slaapt die gehele dag, als die wakker wordt doet doet behoefde, of eten, en dan is weer gelijk slapen.

ik mag de kat even onbeperkt eten geven om te kijken of die dan blijft afvallen

ik ben beetje op internet aan kijken wat het kan zijn met verhoogde lever waardes, maar kom er nog niet echt uit. volgens de dierenarts kan het iets kleins zijn, en maar in zelfzame gevallen iets ergs, maar ja meestal willen ze je ook niet bang maken he, dus wil zelf ook wel beetje inlezen wat het zou kunnen zijn, zodat we er in elk geval op voorbereid zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Adriana »

ik begrijp dat alle waardes goed zijn muv de leverwaardes..

k heb je denk ik al wel eens gevraagd of hij ooit geforceerd is afgevallen maar je bent nog niet zo lang zijn baas en dat kan ook daar voor zijn gebeurd.
de kwaal heet leververvetting, het herstelt heel traag (maanden tot wel een jaar) en daar zijn goeie producten voor, bv waar mariadistel in zit..
heeft je dierenarts het al over leververvetting gehad? dat riskeer je als er wordt gehongerd..
vermoeidheid kan een gevolg van leververvetting zijn.. net als verstopping en braken en zo..

hierbij een redelijk overzichtelijk artikel waar ik bij de symptomen er een aantal tegenkom,
die ik in jouw berichten ook heb gezien..
http://www.dierenkliniek-heemskerk.nl/L ... 20kat.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

hoi, ja daar had ze het wel over, hij heeft wel royal canin dieet voer gehad om af te vallen, maar hebben de voorgeschreven hoeveelheid aangehouden op de verpakking, toen die bij ons kwam was die veel te dik, en volgens de andere dierenarts zouden zijn problemen voortkomen omdat die te dik was. dus de klachten waren er toen al wel, (voor het afvallen).

wel blijft die afvallen, en blijft die altijd honger houden terwijl die al meer krijgt dan hij hoort te krijgen , vandaar we nu onbeperkt eten mogen gaan geven om te kijken of die dan ook blijft afvallen.

ik ga even dat artikel lezen die je stuurde.

dank je
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Adriana »

k denk dat hij als de wiedeweerga lever dieet voer moet gaan eten want door die levervetting (als dat inderd zo is..) verteert hij zijn voedsel niet goed en niet voldoende.
en kan dus de voedingsstoffen ook niet goed opnemen vandaar waarsch het afvallen...
en de vermoeidheid en de rest van de malaise..

zeker weten niet meer eten dan hij aankan want dat kan hij dus niet verteren en dan raakt hij weer verstopt en kotst en zo en zo..

toen ik nog op het Suikerkattenforum meeschreef hadden we daar regelmatig gevallen van leverkwaal tot leververvetting en Enzo had toen hij hier kwam ook slechte leverwaardes...
het kan genezen, het kost een heleboel tijd en ik dacht dat Trovet hier dieetvoer voor heeft.
en anders zelf ff goegelen...
http://www.medpets.nl/royal+canin+hepat ... escription

en je zou bij het Suikerkattenforum ook even kunnen zoeken naar info over leverkwalen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

bedankt voor al je info,

ja, de dierenarts zei juist we hem gewoon moetsen laten eten, zodat we konden zien of die dan blijft afvallen. maar ja ben het wel met je eens dat als die het niet goed verteerd hij uiteindelijk weer sneller het probleem terug zal hebben dat die weer niet poept, en overgeeft. het stomme van alles is gewoon hij altijd al meer eten kreeg, omdat ik niet kan aanzien hij honger lijd, ook al staat op de verpakking dat het genoeg moet zijn. gisteren zat die op 3 zakjes natvoer, en nog had die honger, normaal wordt hooguit 2 zakjes per dag aangeraden. vandaag heeft die al 2 zakjes op, en hebben net dus brokken bij gezet na de dierenarts gesproken te hebben, en de hele volle bak is alweer leeg.

achteraf dus misschien toch niet slim. want zo een bak is 80 gram, terwijl die 25 tot 30 mag hebben, en hij had al 2 zakjes op vanaf vanmorgen 6 uur. hij heeft gewoon geen grens kwa eten lijkt wel. behalve dan toen die verstopt zat, toen at die in hele kleine beetjes over de dag verspreid 1 zakje weg. sinds het poepen is die dus weer terug bij het altijd honger hebben. maar ja dan nu dus toch maar terug gaan zetten weer op 2 zakjes per dag? of 1 zakje en droogvoer? wat denk jij het beste is? maar ja dierenarts zegt toch ook niet voor niets we moeten uittesten of die blijft afvallen, misschien denkt ze ergens anders aan, want leververvetting staat wel overal de kat dan niet meer wilt eten, en hij doet juist het tegenover gestelde.

ik weet het niet hoor, ik denk maar gewoon even hardop, wil je advies en conclusies zeker niet negeren ofzo.

ik weet niet of goed gelezen had op internet hoor maar klopt het dat fip ook verhoogde leverwaardes geeft? want veel symthomen van die ziekte komen ook wel overeen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Adriana »

zou alle opties met een paar dierenartsen doorspreken. want verder dan slechte leverwaardes is deze dierenarts niet gekomen? en uit slechte leverwaardes volgt slecht functionerende lever en dat heeft denk ik gevolgen voor zijn stofwisseling...
want dan neemt hij geen voedingsstoffen op en krijg je waarsch dat braaksel dat je op de foto liet zien...
is dit niet een geval voor een internist ipv een algemene dierenarts..?
dan wel zouden ze die bij die sterkliniek niet even kunnen raadplegen?

maar ik ben geen dierenarts, ken niet alle gegevens en zie hem niet.
waarom heb je met die slechte leverwaardes geen dieetvoer speciaal voor leverpatienten meegekregen?
denk dat je die discussie maar gewoon aan moet gaan en laat zij/laten zij het maar uitleggen...
enne ik heb geen lange tenen hoor, probeer alleen maar zo goed mogelijk mee te denken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

ik ga zeker zogauw haar zie alles overleggen, maar kreeg de uitslag via de telefoon, misschien daarom ook geen ander voer meekreeg, maar ja andere kant hadden ze ook kunnen zeggen ik kon ophalen natuurlijk. ik kan wel straks even in de dierenwinkel rondkijken of speciaal voer hiervoor kan vinden, misschien iets van royal canin weer, of hills?

de kat is wel 4 jaar te zwaar geweest natuurlijk, vind alleen zo stom hij hier zeik is geworden. vanaf de eerste dag we hem hadden was die moe. bij hun was die altijd actief en speels, (heb nu contact met hun, om kort te sluiten hoe die daar was, en kwa ziekte enz). hij was nooit ziek, en had daar ook altijd honger, vandaar hij dus ook te dik was.

maar vanaf hij hier is, is die heel anders, altijd maar slapen, met weinig momenten van wakker zijn, we dachten eerst dat kwam door de verhuizing van hem, en na dierenarts bezoek zou de rede zijn hij te dik was. maar ja de vorige eigenaar houd vol hij echt actief was bij hun, en juist weinig sliep. dan zou je dus zeggen de stres van de verhuizing van dicky , de symthomen geactiveerd heeft en zodoende dacht ik aan fip, omdat ze dat lang bij kunnen dragen en in stres situatie als een verhuizing de ziekte actief kan worden. maar ja verklaart dat ook de verstopping en verhoogde leverwaarde?

alleen een depressie door de verhuizing zou geen verhoogde leverwaardes geven lijkt me, maar welke ziektes kunnen eruit voortkomen. vind het gewoon allemaal een beetje eng, door die leverwaardes weten we nu hij weldegelijk iets heeft, en moet ik dus zeggen helaas had ik al die tijd gelijk, ik hoop alleen hij er dan al niet te lang mee loopt, aangezien hij hier nu 6 maanden is, en dus al zes maanden veel slaapt, wel werd het met de dag erger dat slapen, hoelanger die hier was hoe meer die ging slapen. maar vanaf dag 1 vond ik hem al te rustig voor een kat van ongeveer 4 jaar oud.

ik ben echt blij je meedenkt, en fijn te horen je geen lange tenen hebt enz ;) ik weet van mezelf ik soms dingen wat lastig omschrijf, niet zo goed ben in contacten via schrift zegt maar vandaar ik de dingen wat voorzichtig probeer te brengen.

ik ga zoiezo een goed gesprek met haar aan, denk ik maar dubbelen afspraak laat inplannen zodat ikzelf ook goede uitleg krijg, want ik maak em natuurlijk best zorgen nu, vooral het niet weten wat het nu uiteindelijk is, maakt het zo lastig, vooral nu dus zeker weet er ites niet goed is , anders zou die leverwaarde niet zo hoog zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Dinky »

Weet niet hoe het bij jou dierenarts zit maar bij mijn dierenarts hebben ze elke dinsdag en donderdag middag een assistentenspreekuur.
Dit is bijvoorbeeld voor kleine handelingen waar een assistent (paraveterinair) goed genoeg voor is. Hieronder valt bijvoorbeeld gebitscontrole, gewichtscontrole, toedienen medicijnen onder maar ook een onderdeel is:
Extra uitleg:
Soms ontvangt u van ons zeer veel informatie binnen zeer korte tijd. Zeker als u erg bezorgt bent om het welzijn van uw dier is het moeilijk om alle informatie tegelijk te verwerken. Maak gerust na enkele dagen nogmaals een afspraak met onze assistente. Zij kan met u de röntgenfoto’s, bloeduitslagen, bevindingen bij het onderzoek, behandelingen of behandelmethoden, medicijnen, etc nog eens rustig doornemen en veel vragen beantwoorden zodat alles voor u duidelijk is. Een goede verzorging en behandeling hangt immers sterkt af van een goede informatieverstrekking. Schroom niet om alle informatie nog eens rustig door te nemen!
Kosten: geen
Misschien dat zoiets bij jou DA ook mogelijk is voor de eerste vragen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Ms Maaike »

Persoonlijk denk ik dat het beter is om meteen met de behandelende dierenarts te spreken. Niet naar bedoeld naar paraveterinairen toe, maar mijn ervaring is dat ze niet echt specifieke kennis hebben wat betreft (micro)biologische processen in het lichaam. Mij helpt juist die kennis om te begrijpen hoe de vork in de steel zit. Zelf heb ik alleen nog maar standaard adviezen gekregen en moest ik per se mijn katten op Royal Canin zetten, maar de vraag 'Waarom?' kon ze niet goed beantwoorden. Plus dat de dierenarts je kat beter kent (hij heeft 'm immers behandeld). :) Ik denk dat de vragen van Nora te specifiek zijn voor paraveterinairen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

voor zover ik weet heeft onze dierenarts dat niet. het staat ook niet op de site of iets vermeld.

en door de telefoon kreeg wel wat uitleg, maar gaat inderdaad erg snel, vooral als je net tehoren hebt gekregen dat er iets niet goed is, dan zit je (ik tenminste wel) even beetje en schok zeg maar. en vaak is het lastige taal wat de dierenartsen vertellen. ik denk we de echo moeten afwachten volgende week, en dan zijn we er toch dus dan gelijk maar even goed informatie verzamelen.
en denk ik wel, een dierenarts niet gelijk alle slechte senarios verteld, om je niet overbodig ongerust te maken, want ik vroeg erna aan de telefoon, van is dat dan iets ernstigs, toen begon ze over misschien leververvetting, maar konden ook andere dingen zijn, maar die andere dingen die dus wel ernstig zijn komen bijna niet voor zei ze erbij. ik zou als ik zelf dierenarts was denk ik ook niet gelijk alle ernstige dingen op tafel gooien zolang niet bekent is wat het kan zijn. vandaar ik misschien dan ook wat achterdochtig ben, dat het toch wat ernstigs is, ik bedoel al komt het weinig voor, stel 1 op de 100, dan kun je toch net die ene kat in je bezit hebben toch?
ik heb dat zelf in positieve meegemaakt met me konijn, kans hij zou overleven was heel klein, maar ik had net dat konijntje die wel bleef vechten, en nog gelukkig leeft ondanks zijn ziekte (al 11 jaar nu). dus ja mij geeft het zinnetje dat iets weinig voortkomt niet echt een gerust stelling.

baal alleen het nooit ophoud, ik zit letterlijk elke maand bij de dierenarts, (voorheen met alleen me konijn) ik hoop gewoon de kat daar niet bijkomt, wordt gewoon allemaal een beetje te veel nu, hebben gewoon echt pech met de dieren hier lijkt wel. misschien dat dat komt omdat we nooit jonge dieren nemen zeg maar maar altijd een dier een nieuw plekje willen geven, misschien was de kat al ziek, je weet natuurlijk nooit of de vorige eigenaar echt eerlijk was, mensen zeggen vaak niet eerlijk waarom een dier weg moet.

lucht me in elk geval wel op, dat hier me bedenkingen kwijt kan op dit forum hoor, :)
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

het gaat niet goed, om 4 uur werd die wakker, leek moeite te hebben met opstaan, alsof die door poten zakte, en ging vervolgens na de kattenbak, hoor hem flink graven, dus ga kijken, hoe ging elke keer anders staan en maakde pers bewegingen met zijn buik, kop vooruit getrekt, met blik in zijn ogen alsof die pijn had. maakde wat geluid, geen mauwen meer soort mmmmmmmmmmm geluid.

uiteindelijk kwam er diaree uit, vreemd ik had een harde drol verwacht omdat die persde.

gelijk de dierenarts gebelt, ze kunnen niks voor me doen, ik moet stoppen met de laxatraxt en zogauw die dan weer verestopping krijgt beginnen met de laxatract, als die dan weer diaree krijgt weer stoppen etc etc etc.

ik vind dit een oplossing van niks, zei ook ik erg vreemd vond, waarop ik antwoord kreeg ja het is wat tegendraads natuurlijk, maar mocht weekend nou niet goed gaan kun je maandag bellen en laten weten hoe het gegaan is. jeetje wat een oplossing weer zeg!!!!

maar ja ik kan slecht ongevraagt voor de deur gaan staan, voel me machteloos nu, ik zie toch hij pijn had tijdens poepen en persde, als laxatract dan weghaal valt die toch terug in verstopping lijkt me. en dan moet ik dus weer laxatraxt gaan geven totdat die weer diaree krijgt. jeetje zeg!!!!

dit advies had ik van deze dierenkliniek nooit verwacht, weten ze het dan zelf echt niet meer? en durven ze dat niet te zeggen ofzo? en dat staat dan bekent om beste dierenarts van de omgeving.

misschien heb ik wel ff kort lontje hoor als het om me dieren gaat, maar ik vind dit weer een vreemde oplossing waar het niet mee eens ben. maar ja dat telt dus niet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Adriana »

vraag ze even vanmiddag/voor het weekeinde om jou alle waardes bloedonderzoek door te mailen!
kan niet wachten tot maandag......

jij hebt ervoor betaald en je hebt er recht op die gegevens zelf ook te hebben..
Laatst gewijzigd door Adriana op 05 apr 2013 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door artemis »

Ik spring hier maar even kort binnen.
Op de bijsluiter van Laxatract staat: 'In sommige gevallen kan diarree ontstaan: in die gevallen wordt aangeraden de dosering te verminderen.' Laxatract is lactulose.
Persoonlijk denk ik dat om een acute obstipatie te doorbreken een glijmiddel op basis van parafine/vaseline/malt beter is, maar wie ben ik.

Ga je bij dierenkliniek De R****** in Oss?

Veel moed en volhouding intussen.
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

onze dierenarts is sterkliniek de O. in oss.

mijn vriend heeft ook al gebeld voor de waardes, ze staan nog niet in het systeem en de dierenarts is al weg, ze kunnen dus niks meer voor ons doen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Dinky »

Wat nog in mij op komt is overloop diarree.
Wat vervelend dat die da al naar huis is maar waarden niet in systeem staan......
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie