veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

nou ben net terug van de dierenarts, had gebelt en gevraagt om een ander. ze moesten even overleggen maar al snel werd ik terug gebeld en kon gelijk komen.

ze hebben hem vocht toegdient aangezien ze op de foto van gisteren zag de ontlasting wel degelijk in de darmen vast zat, en net kei hard aanvoelde. hij had mini poepje in kattenvervoers mandje gedaan, en dat was zo hard als een steen.

ik heb laxatraxt meegekregen, waarmee ik moet gaan behandelen, ik mocht kiezen bloedonderzoek maar konden ook afwachten. ik heb ervoor gekozen gelijk bloedonderzoek te laten doen, en gevraagt of ze de schildklier waardes ook willen meenemen .

ik moet ze nog even een filmpje nasturen van zijn oog bewegingen, want dat zou epeleptie kunnen zijn.
maar dat staat dan wel los van de darm problemen. tot het bloedonderzoek uitslag er is gaan we in elk geval laxatract geven. wel is het goed hij niet meer overgegeven heeft na gisteren avond.

ik moet wel zeggen dat nu na de vocht toediening van infuus hij al wat wakkerder lijkt., zijn ogen stralen weer wat meer, hij zit inplaats van dat die ligt, en hij lijkt wat meer bij de tijd te zijn dan de laatste tijd, hopen dat dat zo blijft.

deze dierenarts was in elk geval een stuk fijner, ze legde alles uit, en kon beargumenten waarom, dat kon die van gisteren niet. wel vind het vreemd gisteren de foto's goed waren, en nu blijkt de foto's niet goed waren. is die van gisteren dan toch onkundig geweest?

praten over de rekning zie ik niet zo zitten, de foto's hebben immers vandaag alsnog duidelijkheid gegeven. en ja het spoed tarief van de avond daar is niks aan te veranderen dat ben je zoiezo kwijt als je erheen gaat. wel wil ik de dierenarts die we dus daar eerst hadden niet meer hebben , vraag voortaan gewoon nadrukkelijk om deze dierenarts of de dierenarts die ik voor me konijntjes normaal heb.

misschien dat die ander normaal heel goed is hoor, maar ik denk gewoon dat ervaring vooral met de jaren komt, veel dingen leer je na mijn mening niet op een opleiding maar leer je in de praktijk, doordat je daar leert er uitzonderingen op de regels betstaan, zoals een jong dier met de ziekte van wat vaak bij oudere dieren voorkomt.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Ms Maaike »

Wat fijn dat je gevoel over deze dierenarts veel beter is. :) Ook erg prettig om te zien dat je kater (hoe heet 'ie eigenlijk? :) ) weer wat levendiger werd, dat doet je vast goed. Wellicht was de vorige dierenarts inderdaad onkundig. Nu weet je naar wie je moet vragen (en naar wie niet). :) Heel veel succes met de medische mallemolen!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door snorrebaard »

Goed gedaan van jou! Zo zit je tenminste op de goede weg! Deze jongen heeft dringend verzorging nodig; als wij het al begrijpen waarom de dierenarts dan niet! Gelukkig is hij nu in goede handen en is hij al wat opgeknapt.

En ook, hoe kan de hoofdarts weten dat zijn medewerkers hun werk niet goed doen als niemand het hem zegt. Dat kan enkel van de klant komen. Dus ook daar, een goed initiatief dat je genomen hebt.
Ik hoed mij toch ook altijd als het stagiaires of jonge artsen zijn; uiteraard leert men al doende, en dat hebben zijn nog niet gedaan. Dat is wel het nadeel bij zulke klinieken: jonge stagiaires en jonge artsen in opleiding. Zo heb ik mijn kattinnetje ook jaren voor niets op Hills K/D gezet door verkeerde bloedinterpretatie door een stagiaire...

Wacht maar eerst met die rekening, doe niet te moeilijk; je hebt ze nog nodig. Want zijn gezondheid is nu het enige wat telt. Dat kan je later nog doen eventueel als hij weer de oude is.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Dinky »

Zou inderdaad duidelijk aankaarten wat je tegenviel bij die ander (verkeerd interpreteren foto, weinig uitleg) zodat diegene ook bij kan leren want als je niet op fouten wordt gewezen kan diegene het ook niet bijleren ;)

Wel fijn dat je bij de nieuwe wel een goed gevoel hebt :) En een verstopping kan in elk geval zorgen voor overgeven want vol=vol.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nellebel »

he he wat een fijn gevoel dat er nu goed naar hem is gekeken.
verstopping is echt verschrikkelijk hoor. daar kun je behoorlijk ziek van worden. hoop dat hij snel zich beter voelt en dan ook weer beter eet en drinkt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nellebel »

trouwens even ter aanvulling. doordat hij slecht heeft gegeten en gedronken en heeft gebraakt, kunnen nierwaardes afwijkend zijn. dus mochten die niet kloppen zeker herhalen als het beter met hem gaat. zo blijkt mijn kat achteraf ook nooit nierproblemen te hebben gehad, maar omdat ze braakte en vocht verloor, klopten die waardes niet. daar werd zo op gefixeerd dat de werkelijke oorzaak over het hoofd werd gezien
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

ja, helaas was de opklapping van korte duur, hij ligt weer alleen maar. en heeft nog steeds niet goed gepoept. alleen die mini harde keutel in de kattenvervoersbox (onderweg na de dierenarts). was een stukje poep van ongeveer 2 cm en stukje van nog geen cm, was meer een kruimel.

zijn gezondheid is inderdaad belangrijker dan de rekening, daar ben het helemaal mee eens hoor.
heb hier ook konijn zitten wat me zo een 800 euro per jaar kost door zijn ziekte, maar die is ondanks alles ook al 11 nu inmiddels, terwijl de eerste dierenarts hem wou inslapen toen die nog geen jaar oud was. van katten weet ik alleen zelf nog niet zoveel, vandaar ik op dit forum terrecht kwam, helaas ervaring mee dat niet elke dierenarts even goed is, en dan is meedenken van kattenliefhebbers wel handig. dankszij jullie wist ik ook ik bloedonderzoek moest laten doen. allemaal erg bedankt. ik hou jullie op de hoogte hoe het nu verders gaat, en wat de uitslagen zijn. (verwacht wordt ze begin volgende week binnen zijn). en dankzij jullie durfde ik nu ook na andere dierenarts te vragen, door jullie ractie wist ik tenminste me vermoedens juist waren dit niet goed kon zijn.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door eveline1982 »

Het klinkt mij toch erg als epileptie in de oren. De hond van een kennis heeft dit, momenten van braken, harde of juist te zachte ontlasting, misselijkheid, agressief gedrag, sloom en natuurlijk de trillingen en shocken. Sinds het is vastgesteld en hij op de juiste dosering medicatie zit, is hij met sprongen vooruit gegaan. Alle klachten zijn er nog wel maar in veel mindere mate en veel minder vaak! Ik wens j veel succes, hoop dat er snel iets uit de onderzoeken komt!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

hij heeft nog steeds niet gepoept, heeft wel braak neigingen maar komt er niet uit.

hij heeft zijn natvoer op, beetje bij beetje , in kleine hapjes met tussenpozen. en hij heeft de dosering laxatrax gehad.

kwa epeleptie , dat zou inderdaad kunnen, de dierenarts zou na het filmpje kijken om te beoordelen of dat epeleptie kan zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Adriana »

nora1984 schreef:maar ik denk gewoon dat ervaring vooral met de jaren komt, veel dingen leer je na mijn mening niet op een opleiding maar leer je in de praktijk, doordat je daar leert er uitzonderingen op de regels betstaan, zoals een jong dier met de ziekte van wat vaak bij oudere dieren voorkomt.
ja, dat is met alles zo, zelfs met de 'gewone' dingen in het leven. en hier op het forum hebben we in de loop van de jaren erg veel en uiteenlopend binnengekregen.. maar het lijkt me als je er niet uitkomt dat je dan met een ervaren collega overlegt..
heb even via de zoekfunctie op epilepsie gezocht en dan krijg je toch behoorlijk wat berichten.. plus de meest voorgeschreven medicatie en ik kwam ook nog cholodin tegen. dat is minder chemisch/zwaar en schijnt ook goed te kunnen helpen bij primaire epilepsie ..

http://www.medpets.nl/cholodin/

midden in de omschrijving staat deze zin:
Dierenartsen in de V.S. melden goede resultaten bij primaire epilepsie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nellebel »

en wel in de gaten houden dat hij blijft poepen. anders is afwachten tot de bloeduitslagen volgende week echt te lang hoor. hij moet voor die tijd wel gepoept hebben.
onze nellie hebben ze 2x leeg moeten halen via een middel via de achterkant ingebracht. zeer traumatisch geweest, maar het zat helemaal potdicht en daar werd ze ook doodziek van.
dinie heeft volgens mij veel ervaring met katten die slecht of niet poepen, misschien heeft zij tips.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

bedankt dat jullie zo meeleven met dicky (zo heet de ex-kater)

gisteren avond had die nog niet gepoept, dus heb besloten benden te slapen, ik slaap heel licht dus zou ik wakker worden zogauw dicky na zijn bak zou gaan of stel hij weer zou overgeven.
hij liep vannacht vaak na zijn bak om te plassen. het viel me op hij veel plast. me vriend had hem paar keer water gegeven met spuitje, en elke keer na water geven ging die al snel plassen,

om kwart voor 5 zat die heel lang op de bak, en begon het te stinken, ja hij had eindelijk gepoept, yes!!!

een hele berg poep, van kei hard tot heel zacht met slijm erin.

kan dat slijm door de laxatract komen?

wel heeft die echt veel geplast hoor, zijn bak is zeik nat, terwijl er een geruime hoeveelheid korrels in ligt, en elke dag wordt verschoont. de korrels konden het plas gewoon niet meer opnemen zoveel hij geplast heeft. misschien dat dat komt door het infuus wat die gehad heeft?

ben wel blij hij gepoept heeft, had voor slapen gaan nog gebeld met dienstdoende dierenarts die vertelde dat als hij vannacht niet zou poepen hij vandaag via klysma of operatie weg zou moeten halen. (zou liggen aan de hardheid van de poep).

hij wou na het poepen gelijk weer eten, en vanmorgen stond die weer bij zijn eetbak. nu heeft die dus weer de fase hij blijft eten en blijft schooien om eten. hij valt weer heel gunlsig aan alsof die uitgehongert is, maar durf hem niet onbeperkt te geven, aangezien dicky geen grens kent met eten, als die zich goed voelt. dacht een keer geef hem gewoon wat meer dan kan ik wel dagje weg, (iets meer dan 24 uur). en kwam eerder terug, nog voor zijn avond maal, en wat denk je, alles was op. terwijl ik veel meer had gegeven, (150 gram voer)

ik hoop alleen dat het niet terwug komt die verstopping, want het moet toch ergens vandaan zijn gekomen? mij lijkt het een oorzaak moet hebben, maar ja misschien de uitslag van bloedonderzoek daar meer duidelijkheid over geeft.

nu die zijn eten weer op heeft ligt die weer te slapen. zo kennen we hem al die maanden al, veel eten en altijd slapen. maar toch is dat voor me gevoel ook niet goed, dat zei ik maanden terug al tegen de dierenarts maar dat zou dus karakter zijn. ik ben eerder bang het al een voorteken was er iets niet goed was. en hoop nu dan ook echt zijn poep probleem wegblijft en niet weer gewoon terug komt omdat de oorzaak nog niet is opgelost.

in elk geval bedankt jullie zo meedenken, had zelf ook al wat bij epileptie gelezen maar alle info is welkom, maar die filmpjes van die dieren met epileptie, jeetje wat erg zeg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door Adriana »

wat geven jullie hem te eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nora1984
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2013 12:22

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door nora1984 »

we geven hem nu alleen nog natvoer, voorheen droog voer afgewisselt met natvoer. omdat die vaak perste tijdens poepen, (advies dierenarts).

we hebben hem een tijdje op royal canin gehad, maar toen zijn de poep problemen begonnen, we hadden hem toen op goedkope brok gezet, (die de oude eigenaar al 4 jaar gaf zonder problemen). toen ging het dus even goed. alleen merkde hij af en toe nog persde, volgens dierenarts kon beste afwisselen met natvoer, daar hebben we nu zakjes van ah van, dan hoef je niet halve blik in koelkast te bewaren wel zo handig.

nu dus alleen nog maar zakjes op aanraden van de dierenarts, totdat de bloeduitslag er is.

van royal canin hebben we voor gecasteerde kat gehad, daarna dieet voer, daarna voor goede vacht.

maar hij bleef dus afvallen, ook na gestopt te zijn met dieet voer. en zijn vacht blijft slecht, vandaar we hem op goedkope brok gezet hebben aangezien die dat altijd kreeg.
door zijn vacht/huid probleem in combinatie met altijd honger hebben (ook voor zijn dieet voer etc) en toch blijven afvallen (ook na dieet voer) daarom dacht ik dus in eerste instantie aan schildklier problemen of suikerziekte. maar dierenarts vond dat toen dus onzin. nu hebben we dan bloedonderzoek ervoor. maar ja hoop wel dat het iets minder erg is.
(ik ben normaal geen voorstander van goedkoop voer).

nu mogen we even niet van merk veranderen totdat beter met hem gaat, daarna konden we gaan kijken op welk voer hij het goed doet, en ook zijn vacht/huid probleem is opgelost. (hij heeft zeg maar altijd roos, maar geen jeuk, en een hele statische vacht). daar hebben we ook al middelen voor gehad die door voer heen moesten, en een spray voor op zijn vacht, en speciale shampoo waarmee we hem moesten wassen, niks helpt.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: veel medische problemen, wat kan dit zijn.

Bericht door snorrebaard »

Misschien kan je iets met omega-vetzuren geven? Dat is heel goed voor de vacht maar ook voor een vlotte spijsvertering.
http://www.medpets.be/groene+os+trias+omega+hond+kat/
Adriana, wat denk jij daarvan?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie